Sveicot Akvelīnu Līvmani jubilejā, bez maksas skatāmas sešas filmas
Par godu aktrises Akvelīnas Līvmanes jubilejai Nacionālā Kino centra (NKC) portālā "filmas.lv" skatāma jauna kolekcija - sešas spēlfilmas ar jubilāres piedalīšanos, un četras no tām līdz šim nav bijušas pieejamas portālā, informē NKC filmu nozares informācijas speciāliste Kristīne Matīsa.
Viņa skaidroja, ka Līvmanes filmogrāfijai Latvijas kinovēsturē ir īpaša vieta - viņas tēlotās varones vairākās filmās precīzi un ietilpīgi atspoguļo 20.gadsimta modernās sievietes tēlu ar visu šim laikmetam raksturīgo problemātiku.
"Portāla "filmas.lv" jubilejas kolekcija ļauj izsekot šai tēlu galerijai, sākot ar zēnisko meiteni Anitu aktrises pirmajā lielajā lomā, filmā "Ābols upē" un iesniedzoties arī 21.gadsimtā.
21. gadsimtā Akvelīna Līvmane saņem "Lielo Kristapu" par spilgtās un neatkarīgās Astras lomu Jāņa Streiča filmā "Rudens rozes" un nospēlē sirdsgudro vecmāmiņu Irmu Vara Braslas Simtgades filmā "Vectēvs, kas bīstamāks par datoru"," aprakstīja Matīsa.
NKC raksta, ka Līvmanes kinokarjera sākas visai neparasti - 70.gadu sākumā režisors Aivars Freimanis kopā ar operatoru Dāvi Sīmani sāk uzņemt dokumentālu pilnmetrāžas filmu Zaķusalā, fiksējot salinieku ikdienas dzīvi. Vēlāk abi nolēmuši, ka filmas dramaturģijai nepieciešams kāds katalizators, un uzaicinājuši divus skatītājiem vēl nepazīstamus studentus - Līvmani un Ivaru Kalniņu, kuri kļuvuši par filmas "Ābols upē" galvenajiem varoņiem Anitu un Janku.
"Jauniešu attiecībām šajā filmā nav laimīgu beigu, un turpmākajās filmās Akvelīnas Līvmanes tēlotajām varonēm ļoti svarīgs jautājums ir gudras un patstāvīgas sievietes loma ģimenē. Filmā "Nakts bez putniem" Paula negrib samierināties ar patriarhālu ģimenes modeli, kurā vīrs domā tikai par darbu, bet filmas "Novēli man lidojumam nelabvēlīgu laiku" galvenā varone Margarita ir vientuļa sieviete, kurai draudzene piemeklē arvien jaunus precību kandidātus," skaidroja NKC pārstāve.
Pēc viņas paustā, režisora Oļģerta Dunkera filma "Dārzs ar spoku" ir īpašs gadījums Latvijas kino vēsturē - pirmā Latvijas filma, kas iekļauta Berlīnes kinofestivāla oficiālajā programmā, sadaļā "Panorama" 1985.gadā. Šajā filmā Līvmanes varone Linda kopā ar vīru nopērk lauku mājas un līdzi "pūrā dabū" puiku Albīnu, kuram šķietami nav neviena radinieka. Stāsta gaitā Lindas attieksme pret zēnu piedzīvo transformāciju ar lieliski nospēlētu pārsteigumu noslēgumā.
Nākamajā desmitgadē Līvmane "tika atalgota par vientuļās sievietes ciešanām, nospēlējot ideālās mātes lomu", Boņuka māti Jāņa Streiča filmā "Cilvēka bērns" - harmonisku saimnieci lielā lauku sētā 30.gadu Latvijā, raksta kinozinātniece Inga Pērkone.
Akvelīnas Līvmanes skaistākās kinolomas
Tomēr pirms "ideālās vecmāmiņas" lomas Līvmane vēl nospēlēja arī Astru filmā "Rudens rozes" - sievieti "labākajos gados", kas no jauna uzplaukst, uzzinot, ka viņa ir pulkvežleitnanta Franča mūža mīlestība. Un tad nāk pensionētā skolotāja Irma Simtgades programmas pirmajā filmā "Vectēvs, kas bīstamāks par datoru" - viņa repo Annas Brigaderes tekstus un brīnišķīgi tiek galā gan ar stūrgalvīgo vectēvu Pauli, gan lutināto mazdēlu Oskaru.
Trīs no kolekcijas filmām ir speciāli šim gadījumam digitalizētas Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvā, filmas "Ābols upē" un "Cilvēka bērns" pastāvīgi pieejamas arī visā pasaulē un ar tulkojuma subtitriem, jo ietvertas portāla restaurētās kinoklasikas kolekcijā.
Filma "Vectēvs, kas bīstamāks par datoru" portālā bez maksas pieejama līdz nedēļas beigām, 18.jūlijam, bet filma "Rudens rozes" pieejama līdz jūlija beigām.
Pārējās filmas tiek pievienotas "filmas.lv" uz neierobežotu laiku, tās var bez maksas skatīties dažādu izmēru ekrānos un dažādās ierīcēs visā Latvijas teritorijā, kur vien pieejams internets.