foto: https://www.facebook.com/Zuzeum/
Kultūra

Mākslas centrā "Zuzeum" varēs apskatīt Indijas mūsdienu mākslas izstādi

LETA

Mākslas centrā "Zuzeum" no 5.jūnija varēs apskatīt izstādi "Apmetnis un duncis. Indijas izdomātie laiki", kur ar glezniecības, grafikas un tēlniecības darbiem no mākslas kolekcionāru Dinas un Jāņa Zuzānu kolekcijas izstāde iepazīstina ar mākslas radīšanas apstākļu un disciplīnu daudzveidību Indijas mūsdienu mākslā.

Kā informēja mākslas centra pārstāve Ieva Zībārte, izstādes kurators, Londonā dzīvojošais mākslas, kultūras un globālo vēstures krustpunktu pētnieks Šahīns Merali, Zuzānu kolekcijas mākslu no Indijas atklāj kā stāstu par mākslinieku attiecībām ar mūsdienu Indiju četrās daļās.

Izstādes pirmajā daļā ar nosaukumu "Ieloce" viņš iepazīstina ar Zarinu Hašmi, Nalinu Malani, K. M. Madsusuhananu un citiem māksliniekiem, kuri uzskatāmi par mentoriem visiem pārējiem un savu unikālo pieeju izstrādājuši tradicionālās glezniecības un grafikas formātā, veidojot sāpīgus un nereti niknuma pilnus tēlus, kas sakņojas personīgajā pārliecībā un atmiņās.

Izstādes otrā daļa "Aplis" apkopo vidējās un jaunākās paaudzes mākslinieku metaforisko skatījumu uz pasauli, kurā ciems, mazpilsēta, metropole, stāvoklis valstī vai kontinentā miljardiem cilvēku ir vienlaikus lāsts un dāvana. Aplis ir noslēgta, taču nebeidzama riņķa līnija, attīstības ceļš, debesis un patvērums ir arī izstādes arhitektūras centrālais elements.

Izstādes projekta un "Zuzeum" izstāžu vadītāja Zībārte skaidroja, ka arhitektūra izstādē redzamās Indijas mākslas naratīvā ielaužas vairākkārt, jo dabai atņemtās urbānās un agrārās teritorijas, spontānā Indijas vide, robežu un cilvēku pārvietošanās un tai pretnostatītā savas mājas, istabas vai gultas intimitāte ir daudzu izstādes mākslinieku uzmanības objekts.

Savukārt izstādes iekārtojuma arhitekte Evelīna Ozola šo interesi pastiprinājusi ar metāla paneļiem, indigo krāsā batikotām kokvilnas tauvām, moskītu tīkla asociatīvo patvērumu un fluīdu izstādes tēmu izkārtojumu, ļaujot apmeklētājam veidot intuitīvu savienojumu ar izstādes darbiem.

Līdzīgi kā izstādes "Apmetnis un duncis. Indijas izdomātie laiki" nosaukums, arī trešā un ceturtā izstādes daļa - "Savērpums" un "Pagrieziens" - pēta Indiju kā būtni, kas maskējas. Vērošana, maskēšanās, atspulgi un tumsas tēli ilustrē kā izstādes nosaukumu, tā izstādes arhitektūras ideju.

Izstādē apskatāmi 57 darbi no Zuzānu kolekcijas, divas filmas un Parīzē dzīvojošā mākslinieka Debeša Gosvami īpaši izstādei veidota instalācija "Pavasaris" brīvdabas skulptūru dārzā. Izstāde tapa koronavīrusa pandēmijas ierobežojumu laikā, izstādes dalībniekiem un veidotājiem vienlaikus atrodoties Rīgā, Cēsīs, Londonā, Mumbajā, Delī, Koči un citās Indijas pilsētās, Amsterdamā, Eindhovenā, Honkongā un citur.

Tēmas