Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Karls Lāgerfelds, 2019. gads. (Foto: People Picture / SplashNews.com/ Vida Press)

Viņa talantu pielūdza. Karls Lāgerfelds - ģēnijs, kurš būs modē vienmēr

12. aprīlī 05:02
Anita
Sedliņa
| Žurnāls "OK!"
Parīzē 19. februārī 85 gadu vecumā miris dizainers, mākslinieks, fotogrāfs, kostīmu dizainers Karls Lāgerfelds. Ģēnijs, kurš savā cienījamajā vecumā gadā radīja astoņas kolekcijas Chanel, piecas Fendi un divas paša zīmolam. “Modes nimfomāns, kuram nekad nav bijis orgasma,” tā viņš dēvēja sevi un savu neremdināmo modes kāri, kura ir nevis modes vēstures lappuse, bet gan modes vēstures sējums.

Debija

Hamburgā pārtikušā ģimenē dzimušais Karls Otto Lāgerfelds, nevienam vēl nezināmais Chambre Syndicale de la Couture Parisienne students, modes karjeru sāka 21 gada vecumā ar dalību International Wool Secretariat dizaina konkursā (1954). Ar dzeltenu vilnas mēteli uzvarot virsdrēbju kategorijā, viņu nekavējoties pieņēma darbā Pjērs Balmēns, konkursa žūrijas loceklis, un uzvarētāja darbu palaida ražošanā.

“Bija nogurdinoši būt asistentam, es neesmu dzimis asistenta lomai. Ja bezgalīgi esi asistents, tad tev nav cerību,” paziņoja ambiciozais jaunietis un pēc trīs gadiem modes namā pie Balmēna, 1958. gadā, kļuva par franču modes nama Jean Patou radošo direktoru.

International Wool Secretariat dizaina konkurss, 1954. gads. (Foto: MediaPunch / BACKGRID/All Over P/ Vida Press)

Pirmā pietura

1962. gadā sākās Karla Lāgerfelda frīlancera karjera. Viņš sadarbojās ar Mario Valentino, Repetto, Monoprix un Tiziani modes namiem. 1964. gadā radīja dizainu Chloe modes namam, un zīmola izveidotāja Gabrielle Aghion jauno vīrieti iedrošināja atteikties no augstās modes principiem par labu brīvākam un relaksētākam stilam.

No atsevišķiem izstrādājumiem un divām kolekcijām gadā viņš drīz vien kļuva par visu kolekciju autoru, 1975. gadā izlaida zīmola pirmās smaržas, un Chloe no tikai parīziešiem pazīstama modes nama padarīja par starptautiski pazīstamu zīmolu.

Karls Lāgerfelds Chloe modes namā, 1964. gads. (Foto: Gerard Decaux/REX/ Vida Press)
Karls Lāgerfelds ar modelēm, Chloe pavasaris/vasara 1977. gads. (Foto: Fairchild Archive/REX/ Vida Press)

Fun Furs jeb Fendi

Strādājot Chloe modes namā, 1965. gadā Karls sāka sadarbību ar itāļu ģimenes kažokādu uzņēmumu Fendi. Te viņa uzdevums bija tradicionālo, klasisko kažokādu stilu padarīt augstajai modei piemērotu.

Fendi kažokādas piekariņš Karlito. (Foto: Vida Press)

Viņš uz tām raudzījās kā uz ikdienišķiem materiāliem un tās izmantoja netradicionāli (pat kleitās un peldkostīmos). Lai zīmola vārdu pamanītu, 1993. gadā viņš par skates modeli ādas peldkostīmam noalgoja itāļu porno zvaigzni Moanu Pozzi.

Modes redaktori bija šausmās, un ASV Vogue Anna Vintūra pat demonstratīvi pameta skates norises vietu. Reklāmai un anti reklāmai noderēja arī ilgstošie dzīvnieku aizstāvju organizācijas PETA iebildumi.

Fendi rudens/ziema 2002/2003 (Foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida Press)
Fendi pavasaris/vasara 2003 (Foto: CAMERA PRESS/Mitchell Sams / Vida Press)
Fendi pavasaris/vasara 2019. (Foto: Nick Zonna / SplashNews.com/ Vida Press)
Fendi pavasaris/vasara 2019. (Foto: Nick Zonna / SplashNews.com/ Vida Press)
Fendi, rudens/ziema 2019 – pēdējā Karla Lāgerfelda kolekcija. (Foto: Gigi Iorio / SplashNews.com/ Vida Press)

Siena starp pašu un pasauli

Jau zīmola Chloe laikā Karls sāka izkopt savu, turpmāk ikonisko, tēlu. Zirgastē saņemti mati un neatkarīgi no vietas un laika uz acīm – saulesbrilles, detaļas – augsta apkakle, kravate, kaklasaite ar piespraudi, kabatas lakatiņš un ādas cimdi.

Karls Lāgerfelds, Chloe, 1977. gads. (Foto: Fairchild Archive/REX/ Vida Press)

Un, kamēr citi modes kolēģi aizrāvās ar astoņdesmito gadu disko laikmetā modīgajām, kaitīgajām un apreibinošajām vielām, Lāgerfeldu valdzināja personīgo šefpavāru gatavotie labumi. Šis baudījums rezultējās 41 kilogramā liekā svara.

Modes vārdā, ar mērķi iespraukties Dior Homme smalkajos uzvalkos, 2001. gadā Lāgerfelds ievēroja striktu, 900 kaloriju diētu un uzrakstīja starptautisku bestselleru The Karl Lagerfeld Diet.

“Bija svarīgi pierādīt, ka esmu spējīgs mainīties ne tikai dizaina valodā, bet arī paša izskatā. Zābaki, krekli, melnas bikses ir kā kamuflāža. Tas lieliski nostrādāja, un šajos tērpos labi dzīvoju, precīzāk – aiz tiem dzīvoju. Tumšās saulesbrilles un vēdeklis bija kā siena starp pasauli un mani.”

Karls Lāgerfelds, 2019. gads. (Foto: People Picture / SplashNews.com/ Vida Press)

Mūža ieguldījums

Zīmolu ar savu vārdu Karls izveidoja 1984. gadā, bet kā “mājās” dizainers jutās, radot dizainu cita vārdam – Koko Šanelei. Viņa pirmā Chanel augstās modes kolekcija ar zīmola izveidotājas divdesmito un trīsdesmito gadu siluetiem un organzas vakarkleitām tika prezentēta 1983. gadā slavenajā Rue Cambon ateljē.

Chanel rudens/ziema 1985 (Foto: Michel Maurou/REX/ Vida Press)
Chanel pavasaris/vasara 1989 (Foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida Press)

The New York Times reportieris slavēja: “Nepamodinot Šaneles garu, viņam izdevās atdzīvināt apģērba raksturu.” Pats autors pēc gadiem atzina: “Kad sāku strādāt Chanel, tas nebija nekāds gods. Daudzi ieteica nepieskarties, uzskatīja, ka Chanel ir miris. Bet man patika izaicinājums – Chanel bija kā dusoša skaistule, tikai... ne skaista – viņa krāca.”

Chanel, rudens/ziema 2000. (Foto: ddp/abaca press/ Vida Press)
Chanel rudens/ziema 2005/2006 (Foto: Java/Abaca/Sipa USA/ Vida Press)

Ar Chanel modes namu Karls Lāgerfelds kļuva par modes ikonu. Reanimēja modes namu, tvīdu padarīja par zīmola sinonīmu, ar slaveno CC emblēmu (to uzliekot visam, sākot ar rotaslietām, beidzot ar baikeru zābakiem) padarīja Chanel par iekārojamāko un dārgāko kulta preci.

Chanel augstā mode, rudens/ziema 2018 (Foto: Jonas Gustavsson/Sipa USA/ Vida Press)

Perfekcija bija viņa vienīgā mēraukla: “Man ir paveicies, ka uz papīra varu uzlikt visu un, neuzdodot pārāk daudz jautājumu, darbinieki rada kleitu. Es nekad nepārdomāju! Jo – pirms ideju prezentēju, miskastē esmu paspējis izmest jau 20 skices.”

Chanel, pavasaris/vasara 2019. (Foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida Press)

Show must go on!

Lāgerfelda kā ģēnija reputācija nav saistīta tikai ar perfekcionismu un inovatīvu modes dizainu, viņš bija arī šovmenis, kurš modes skates padarīja par grandiozām teātra izrādēm. 2007. gadā Fendi modes skate norisinājās uz Lielā Ķīnas mūra, Fendi 90 gadu jubilejā (2016. gadā) – Romā, pie Trevi strūklakas.

Chanel augstā mode pavasaris/vasara 2019. (Foto: SplashNews.com/ Vida Press)

Chanel modes namā viņš skates viesus ir transportējis (patiešām fiziski aizvedis) no Kubas uz Dubaiju, no Teksasas uz Edinburgu un Parīzes Grand Palais pārvērtis par kazino, antīko Grieķiju, kosmosa kuģi, pasakainu dārzu, pārtikas veikalu, lidostu un mākslas galeriju.

Chanel augstā mode, rudens/ziema 2015. (Foto: REUTERS/SCANPIX)

Multimākslinieks

Meistars ir sadarbojies ar zīmoliem Hogan, Louis Vuitton, H&M un Vans, veidojis kostīmus kino (piemēram, 1983. gadā Betrayal) un baletam (2009. gadā Anglijas nacionālajam baletam Apollo). No modes brīvajā laikā aizrāvies ar fotografēšanu.

Personālizstādē "One Man Show" Berlīnē 2006. gadā. (Foto: ddp images / Steffens/ Vida Press)

Bijis Karl Lagerfeld un Chanel reklāmas kampaņu fotogrāfiju autors, uzņēmis ainavu un arhitektūras attēlus (izdevis grāmatās un eksponējis izstādēs) un kopš 2014. gada, sadarbojies ar Jēras modes un fotogrāfijas festivālu. Paralēli, kopš 70. gadu vidus, kolekcionējis mākslas darbus un mēbeles.

Chanel pavasaris/vasara 2016 (Foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida Press)

Pasaulē slavenākais kaķis

“Viņa ir mierīga, jautra, smieklīga un gracioza. Uz viņu ir patīkami skatīties, un viņas labākā īpašība ir nerunāšana,” teicis dizainers un apgalvo, ka tā bijusi mīlestība no pirmā acu skatiena. Lāgerfelda izplatīta leģenda vēsta, ka draugs Baptiste Giabiconi 2012. gadā palūdza pieskatīt viņa kaķēnu. Baptiste to vairs neatguva.

Izstādē Corsa Karl Und Chopupette, 2015. gads. (Foto: CAMERA PRESS/Vistapress / Vida Press)

Kamēr par Karla Lāgerfelda privāto un mīlas dzīvi nav zināms gandrīz nekas, viņa pieķeršanās Siāmas šķirnes kaķim Šopetei ir vispārzināms fakts. Šopete, kā viss, kam meistars ir pieskāries, kļuvusi par ikonu.

Kaķim ir savi Instagram un Twitter konti (Instagram ar 232 tūkstošiem sekotāju), auklītes un privātais šoferis, draudzeņu vidū supermodele Kara Delaviņja, fotogrāmatas, meikapa līnija Shu Uemura, Šopetes attēls rotā Lāgerfelda radītos aksesuārus un apģērbu, un viņa pati ir Opel un General Motors vēstnese.

Karla un Šopetes portrets. (Foto: Vida Press)

Saistītās ziņas

Parīzē izrādīta Lāgerfelda pēdējā kolekcija. "Chanel" modeles un viesi nespēj valdīt asaras 16
5 stila odziņas, ko savas karjeras laikā radījis Karls Lāgerfelds 4
Karls Lāgerfelds kritizē Angelas Merkeles ģērbšanās stilu 2