Viņa talantu pielūdza. Karls Lāgerfelds - ģēnijs, kurš būs modē vienmēr
Parīzē 19. februārī 85 gadu vecumā miris dizainers, mākslinieks, fotogrāfs, kostīmu dizainers Karls Lāgerfelds. Ģēnijs, kurš savā cienījamajā vecumā gadā radīja astoņas kolekcijas Chanel, piecas Fendi un divas paša zīmolam. “Modes nimfomāns, kuram nekad nav bijis orgasma,” tā viņš dēvēja sevi un savu neremdināmo modes kāri, kura ir nevis modes vēstures lappuse, bet gan modes vēstures sējums.
Debija
Hamburgā pārtikušā ģimenē dzimušais Karls Otto Lāgerfelds, nevienam vēl nezināmais Chambre Syndicale de la Couture Parisienne students, modes karjeru sāka 21 gada vecumā ar dalību International Wool Secretariat dizaina konkursā (1954). Ar dzeltenu vilnas mēteli uzvarot virsdrēbju kategorijā, viņu nekavējoties pieņēma darbā Pjērs Balmēns, konkursa žūrijas loceklis, un uzvarētāja darbu palaida ražošanā.
“Bija nogurdinoši būt asistentam, es neesmu dzimis asistenta lomai. Ja bezgalīgi esi asistents, tad tev nav cerību,” paziņoja ambiciozais jaunietis un pēc trīs gadiem modes namā pie Balmēna, 1958. gadā, kļuva par franču modes nama Jean Patou radošo direktoru.
Pirmā pietura
1962. gadā sākās Karla Lāgerfelda frīlancera karjera. Viņš sadarbojās ar Mario Valentino, Repetto, Monoprix un Tiziani modes namiem. 1964. gadā radīja dizainu Chloe modes namam, un zīmola izveidotāja Gabrielle Aghion jauno vīrieti iedrošināja atteikties no augstās modes principiem par labu brīvākam un relaksētākam stilam.
No atsevišķiem izstrādājumiem un divām kolekcijām gadā viņš drīz vien kļuva par visu kolekciju autoru, 1975. gadā izlaida zīmola pirmās smaržas, un Chloe no tikai parīziešiem pazīstama modes nama padarīja par starptautiski pazīstamu zīmolu.
Fun Furs jeb Fendi
Strādājot Chloe modes namā, 1965. gadā Karls sāka sadarbību ar itāļu ģimenes kažokādu uzņēmumu Fendi. Te viņa uzdevums bija tradicionālo, klasisko kažokādu stilu padarīt augstajai modei piemērotu.
Viņš uz tām raudzījās kā uz ikdienišķiem materiāliem un tās izmantoja netradicionāli (pat kleitās un peldkostīmos). Lai zīmola vārdu pamanītu, 1993. gadā viņš par skates modeli ādas peldkostīmam noalgoja itāļu porno zvaigzni Moanu Pozzi.
Modes redaktori bija šausmās, un ASV Vogue Anna Vintūra pat demonstratīvi pameta skates norises vietu. Reklāmai un anti reklāmai noderēja arī ilgstošie dzīvnieku aizstāvju organizācijas PETA iebildumi.
Siena starp pašu un pasauli
Jau zīmola Chloe laikā Karls sāka izkopt savu, turpmāk ikonisko, tēlu. Zirgastē saņemti mati un neatkarīgi no vietas un laika uz acīm – saulesbrilles, detaļas – augsta apkakle, kravate, kaklasaite ar piespraudi, kabatas lakatiņš un ādas cimdi.
Un, kamēr citi modes kolēģi aizrāvās ar astoņdesmito gadu disko laikmetā modīgajām, kaitīgajām un apreibinošajām vielām, Lāgerfeldu valdzināja personīgo šefpavāru gatavotie labumi. Šis baudījums rezultējās 41 kilogramā liekā svara.
Modes vārdā, ar mērķi iespraukties Dior Homme smalkajos uzvalkos, 2001. gadā Lāgerfelds ievēroja striktu, 900 kaloriju diētu un uzrakstīja starptautisku bestselleru The Karl Lagerfeld Diet.
“Bija svarīgi pierādīt, ka esmu spējīgs mainīties ne tikai dizaina valodā, bet arī paša izskatā. Zābaki, krekli, melnas bikses ir kā kamuflāža. Tas lieliski nostrādāja, un šajos tērpos labi dzīvoju, precīzāk – aiz tiem dzīvoju. Tumšās saulesbrilles un vēdeklis bija kā siena starp pasauli un mani.”
Mūža ieguldījums
Zīmolu ar savu vārdu Karls izveidoja 1984. gadā, bet kā “mājās” dizainers jutās, radot dizainu cita vārdam – Koko Šanelei. Viņa pirmā Chanel augstās modes kolekcija ar zīmola izveidotājas divdesmito un trīsdesmito gadu siluetiem un organzas vakarkleitām tika prezentēta 1983. gadā slavenajā Rue Cambon ateljē.
The New York Times reportieris slavēja: “Nepamodinot Šaneles garu, viņam izdevās atdzīvināt apģērba raksturu.” Pats autors pēc gadiem atzina: “Kad sāku strādāt Chanel, tas nebija nekāds gods. Daudzi ieteica nepieskarties, uzskatīja, ka Chanel ir miris. Bet man patika izaicinājums – Chanel bija kā dusoša skaistule, tikai... ne skaista – viņa krāca.”
Ar Chanel modes namu Karls Lāgerfelds kļuva par modes ikonu. Reanimēja modes namu, tvīdu padarīja par zīmola sinonīmu, ar slaveno CC emblēmu (to uzliekot visam, sākot ar rotaslietām, beidzot ar baikeru zābakiem) padarīja Chanel par iekārojamāko un dārgāko kulta preci.
Perfekcija bija viņa vienīgā mēraukla: “Man ir paveicies, ka uz papīra varu uzlikt visu un, neuzdodot pārāk daudz jautājumu, darbinieki rada kleitu. Es nekad nepārdomāju! Jo – pirms ideju prezentēju, miskastē esmu paspējis izmest jau 20 skices.”
Show must go on!
Lāgerfelda kā ģēnija reputācija nav saistīta tikai ar perfekcionismu un inovatīvu modes dizainu, viņš bija arī šovmenis, kurš modes skates padarīja par grandiozām teātra izrādēm. 2007. gadā Fendi modes skate norisinājās uz Lielā Ķīnas mūra, Fendi 90 gadu jubilejā (2016. gadā) – Romā, pie Trevi strūklakas.
Chanel modes namā viņš skates viesus ir transportējis (patiešām fiziski aizvedis) no Kubas uz Dubaiju, no Teksasas uz Edinburgu un Parīzes Grand Palais pārvērtis par kazino, antīko Grieķiju, kosmosa kuģi, pasakainu dārzu, pārtikas veikalu, lidostu un mākslas galeriju.
Multimākslinieks
Meistars ir sadarbojies ar zīmoliem Hogan, Louis Vuitton, H&M un Vans, veidojis kostīmus kino (piemēram, 1983. gadā Betrayal) un baletam (2009. gadā Anglijas nacionālajam baletam Apollo). No modes brīvajā laikā aizrāvies ar fotografēšanu.
Bijis Karl Lagerfeld un Chanel reklāmas kampaņu fotogrāfiju autors, uzņēmis ainavu un arhitektūras attēlus (izdevis grāmatās un eksponējis izstādēs) un kopš 2014. gada, sadarbojies ar Jēras modes un fotogrāfijas festivālu. Paralēli, kopš 70. gadu vidus, kolekcionējis mākslas darbus un mēbeles.
Pasaulē slavenākais kaķis
“Viņa ir mierīga, jautra, smieklīga un gracioza. Uz viņu ir patīkami skatīties, un viņas labākā īpašība ir nerunāšana,” teicis dizainers un apgalvo, ka tā bijusi mīlestība no pirmā acu skatiena. Lāgerfelda izplatīta leģenda vēsta, ka draugs Baptiste Giabiconi 2012. gadā palūdza pieskatīt viņa kaķēnu. Baptiste to vairs neatguva.
Kamēr par Karla Lāgerfelda privāto un mīlas dzīvi nav zināms gandrīz nekas, viņa pieķeršanās Siāmas šķirnes kaķim Šopetei ir vispārzināms fakts. Šopete, kā viss, kam meistars ir pieskāries, kļuvusi par ikonu.
Kaķim ir savi Instagram un Twitter konti (Instagram ar 232 tūkstošiem sekotāju), auklītes un privātais šoferis, draudzeņu vidū supermodele Kara Delaviņja, fotogrāmatas, meikapa līnija Shu Uemura, Šopetes attēls rotā Lāgerfelda radītos aksesuārus un apģērbu, un viņa pati ir Opel un General Motors vēstnese.
Modes leģenda Karls Lāgerfelds (1933-2019)
Karla Lāgerfelda kaķene Čupete