Elektroniskie nosūtījumi pie ārstiem "pazūd": e-veselība "konfliktē" ar citām datu bāzēm
foto: Pexels.com/@energepic.com
Dienestā atzina: pats pacients radušos problēmu atrisināt nevar.
Esi vesels

Elektroniskie nosūtījumi pie ārstiem "pazūd": e-veselība "konfliktē" ar citām datu bāzēm

Veselības nodaļa

Jauns.lv

Lai gan ārsts bija noteicis pacientei e-pasta nosūtījumu uz valsts apmaksātiem izmeklējumiem, e-veselības sistēmā tas neatspoguļojās un sieviete nonāca izvēles priekšā: vai veikt izmeklējumus uz sava rēķina, vai panākt nosūtījuma izrakstīšanu uz papīra.

Nacionālajā veselības dienestā Latvijas Televīzijai skaidroja, ka šādas situācijas sistēmas kļūdu dēļ ir retas, taču dienests iesaka visiem pacientiem pašiem pārliecināties, vai e-nosūtījums sistēmā ir precīzi ievadīts.

Televīzijas raidījuma "4. studija" skatītāja Agita ar šo problēmu saskārusies vairākkārt. Ģimenes ārsts noformē elektroniskos nosūtījumus, bet tie e-veselības sistēmā pēc tam neatspoguļojas. Augusta beigās Agita saņēma e-nosūtījumu uz kardiogrammu, bet sistēmā tā nebija, un paciente bija spiesta veikt kardiogrammu, maksājot no savas kabatas. Oktobra beigās "pazuda" nosūtījums pie podologa. Te nu Agita devās pieprasīt izrakstīt nosūtījumu atkal - papīra formātā.

Lai tiktu skaidrībā, kāpēc kaut kas tāds notiek, Agita sazinājās ar e-veselības atbalsta dienestu, un tur viņai paziņoja, ka ar sistēmu viss ir kārtībā, bet konkrētais gadījums nav vairāk kā divas stundas vecs, kad paciente nav varējusi izmantot savu e-nosūtījumu, nav atbalsta dienesta kompetencē, un arī viņas speciāliste vairs nav bijusi darba vietā.

Nacionālā veselības dienesta (NVD) Sabiedrisko attiecību daļas vadītājas vietniece Sintija Kaiņa pastāstīja, ka ārsts varēja vai nu izrakstīt e-nosūtījumu e-veselības sistēmā, vai arī izmantot savas ārstu sistēmas. Traucējumu gadījumos ar "e-veselību", ar kuriem nereti saskaras medicīnas personāls, un arī farmaceiti, var būt sarežģījumi ar zāļu recepšu nosūtījumiem vai izrakstīšanu.

Problēma ar Agitas dokumentiem radās dažādu datu sistēmu nesaderības dēļ. Agitas ārsts izmantojis savu sistēmu, un notikusi kļūda, mēģinot to savienot ar e-veselību. Datu apmaiņa starp abām sistēmām saturēja nepietiekamu informāciju, informēja Kaiņa.

Nacionālais veselības dienests atgādina, ka nosūtījumi var būt gan elektroniski, gan papīra. Un, pirms doties pie speciālista, uz nozīmēto izmeklējumu - pacientam der pārliecināties, vai konkrētajā gadījumā viņam nebūs nepieciešams uz papīra izdrukāts nosūtījums. To var izdarīt tiešsaistē, ieejot savā profilā e-veselības vietnē.

Dienestā atzina: pats pacients radušos problēmu atrisināt nevar. Te būs nepieciešama ārsta iesaiste - viņam jāsazinās ar to, kurš uztur viņa sistēmu, un tālāk tehniskais atbalsts jau lemj, kā nodrošināt datu apmaiņu ar NVD. Šādi gadījumi nav bieži, bet, ja tomēr kaut kas tāds notiek, NVD cenšas visu nokārtot.