Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Kā pareizi stiprināt organisma aizsargspējas: ja gribi stipru imunitāti, "ēst vairāk" nav "labāk"
Shutterstock

Kā pareizi stiprināt organisma aizsargspējas: ja gribi stipru imunitāti, "ēst vairāk" nav "labāk" 1

Esi vesels
7. oktobrī 09:30 2020. gada 7. oktobrī 09:30
 
Tas, ko mēs ēdam un cik daudzveidīgs ir mūsu uzturs, nosaka arī to, cik labi darbosies imūnsistēma. Īpaši svarīgi tas ir pašlaik - vīrusu un saaukstēšanās slimību laikā. Imūnsistēma pasargā mūsu organismu no infekcijām un iekaisumiem.

Mūsdienās lielākajai daļai cilvēku problēmu rada nevis nepietiekams, bet gan pārlieku bagātīgs uzturs. Taču problēmu rada uztura kvalitāte. Runājot par imunitāti, "ēst vairāk" nav "labāk". Pārsvarā uzņemam daudz ogļhidrātu un olbaltumvielu, taču organisma aizsargspēju stiprināšanā būtiska loma ir tieši vitamīniem un minerālvielām.

Īpaši svarīgi ir katru dienu ēst dārzeņus, jo tie satur ļoti daudz imunitāti spēcinošu uzturvielu. Jāatceras, ka saslimšanu nevar atvairīt kāds viens vienīgs vitamīns, tāpēc izvēle jāizdara par labu tiem produktiem, kuros svarīgo uzturvielu ir visvairāk.

Kuri mikroelementi organismam ir vajadzīgi, un kādi produkti tos satur

Mūsu imūnsistēmai ir vajadzīgi mikroelementi – mazās, būtiskās uzturvielas – minerālvielas un vitamīni.

Lūk, svarīgākie:

  • A, C, E vitamīni – uztur elpceļu un gremošanas trakta aizsargfunkciju. Atrodami košo krāsu augļos un dārzeņos. Ikdienā būtu jāuzņem 3-4 augļu un 4-5 dārzeņu porcijas.
     
  • D vitamīns – svarīgs T limfocītu darbībai. Tie ir imūnsistēmas "karavīri" cīņai ar infekcijām un iekaisumiem. Tomēr tikai 15% D vitamīna mēs uzņemam ar pārtiku – piena produktiem, treknajām zivīm. Pārējo nodrošina sauļošanās. Mūsu platuma grādos ir izteikta D vitamīna nepietiekamība, tāpēc vienīgā iespēja ir ziemas un pavasara periodā papildināt uzturu ar D vitamīnu saturošiem preparātiem.
     
  • Selēns - darbojas kā antioksidants, lai cīnītos pret infekcijām un aizsargātu organismu no brīvo radikāļu kaitīgās ietekmes. Selēnu bagātīgi satur Brazīlijas rieksti, krietni mazāk - jūras produkti, gaļa, maize, olas. Selēna daudzums produktos ir atkarīgs no tā daudzuma augsnē. Vairākos pētījumos ir konstatēts samazināts selēna daudzums Latvijas iedzīvotāju asinīs.
     
  • Omega-3 polinepiesātinātās taukskābes - svarīgas, lai organismā veidotos vielas ar pretiekaisuma īpašībām. Polinepiesātinātās taukskābes organismā veic divas svarīgas funkcijas. Pirmkārt, tās ir šūnu membrānu struktūrelements, kas ļauj imunitātes šūnām būt plastiskām, vieglāk pārvietoties organismā un ātrāk nokļūt vietā, kur nepieciešama to darbība. Otrkārt, polinepiesātinātās taukskābes veido bioloģiski aktīvas signālvielas, kas regulē gandrīz visus organisma fizioloģiskos procesus. Vislabāk omega-3 taukskābes ir uzņemt nevis no augu valsts produktiem (valrieksti, linsēklu un rapšu eļļa), bet gan uzreiz izmantojamā veidā - no treknām zivīm, ēdot lasi, reņģes, siļķes, vai zivju eļļas preparātiem.
     
  • Cinks - nepieciešams T un B limfocītu aktivitātei un normālai makrofāgu darbībai. Vecāku cilvēku uzturā nereti vēro cinka nepietiekamību, jo šo mikroelementu daudz satur gaļa, bet senioru ēdienkartē tā parādās reti vairāku faktoru dēļ: pirmkārt, gaļas pagatavošana ir laikietilpīgs process; otrkārt, tā ir salīdzinoši dārga; un, treškārt, – vairumam gados vecu cilvēku ir grūtības sakošļāt ēdienu. Cinku satur arī pilngraudu produkti un pākšaugi. Par to, ka cinka rezerves organismā izsīkušas, liecina tādi simptomi kā trausli nagi, matu izkrišana, garšas un ožas pavājināšanās, apetītes zudums, apgrūtināta brūču dzīšana.
     
  • Dzelzs - piedalās skābekļa transportēšanā, apgādājot ar to visus organisma audus. Dzelzs hemoglobīna sastāvā atrodas eritrocītos – sarkanajos asinsķermenīšos. Hemoglobīna saturu nosaka asins analīzēs, un tā pazemināšanās liecina par mazasinību jeb anēmiju. Anēmijas gadījumā vērojams pastiprināts nogurums jau pie nelielas fiziskas slodzes, miegainība un koncentrēšanās spēju mazināšanās. Anēmija negatīvi ietekmē arī imūnsistēmas darbību: mazina organisma aizsargspējas pretoties vīrusiem un baktērijām.
     
  • Varš  - iesaistās organisma aizsardzībā, veicinot imūnšūnu darbību  - cīņu ar baktērijām un vīrusiem. Šis mikroelements nodrošina arī dzelzs uzsūkšanos un izmantošanu organismā. Varu satur gaļa, aknas, zivis, rieksti.

Saaukstēšanās, gripa, kā arī citas rudens un ziemas sezonas saslimšanas ies secen, ja ikdienas uzturā būs pietiekams daudzums mikroelementu.

Vecāki cilvēki ēd retāk un vienveidīgāk

Novecošana kā fizioloģisks process samazina imūnsistēmas  darbaspējas, tāpēc biežāk rodas iekaisumi, infekcijas un arī onkoloģiskas saslimšanas. Mūsdienās sabiedrība strauji noveco, bet vienlaikus tas dod iespēju attīstīties zinātnei un izpētīt, kādi faktori ietekmē  gados vecāku cilvēku imūno aizsardzību. Attīstītajās valstīs vērojama tāda parādība kā "mikroelementu malnutrīcija" – latviskojot: uzturā trūkst dažu svarīgu vitamīnu un minerālvielu. Gados vecāki cilvēki mēdz ēst mazāk un vienveidīgāk, līdz ar to pakļauj sevi uzturvielu nepietiekamībai. Šādos gadījumos lietderīgi izmantot uztura bagātinātājus.

Pamatprincipi, lai izvairītos no saaukstēšanās slimībām

Lai saaukstēšanās slimības ietu secen, jāievēro veselīga dzīvesveida pamatprincipi:

  • Nesmēķēt
  • Uzturā lietot augļus, dārzeņus, pilngraudu produktus
  • Regulāras fiziskās aktivitātes
  • Saglabāt veselīgu ķermeņa svaru
  • Kontrolēt asinsspiedienu
  • Nelietot alkoholu
  • Pietiekami izgulēties
  • Ievērot personīgo higiēnu, bieži mazgāt rokas
Foto: Shutterstock

Kāpēc tik svarīgs ir D vitamīns

D vitamīns, ko dēvē arī par "Saules vitamīnu" ir taukos šķīstošs daudzfunkcionāls vitamīns, kam ir svarīga nozīme daudzu organismam svarīgu funkciju veicināšanā. Dažu pētījumu dati liecina, ka vairāk nekā 80% populācijas mūsu platuma grādos trūkst D vitamīna ziemā un aptuveni 30% - vasarā. Tādējādi, ja D vitamīns ādā neveidojas pietiekamā daudzumā, ir ieteicams to lietot papildus visu gadu.

D vitamīna iedarbība:

  • Veicina normālu imūnsistēmas darbību
  • Palīdz uzturēt kaulu un zobu veselību
  • Veicina kalcija un fosfora normālu uzsūkšanos un izmantošanu
  • Palīdz uzturēt normālu muskuļu darbību
  • Nepieciešams šūnu dalīšanās procesam

No kā atkarīga D vitamīna sintezēšanās ādā:

  • UVS daudzuma (kādos platuma grādos dzīvo, sezona, dienas laiks, dienas garums, mākoņu segums, smogs)
  • Saules iedarbībai pakļautā ādas virsmas laukuma (saulei vajadzētu apspīdēt mūsu seju, rokas, muguru vai kājas)
  • Uzturēšanās ilguma saulē (vismaz 15 minūtes saulē, trīs reizes nedēļā)
  • Ādas veida (cilvēkiem ar tumšāku ādu būs nepieciešams pavadīt ilgāku laiku saulē, lai iegūtu tādu pašu D vitamīna daudzumu) 

Kam ir īpaši ieteicams papildus uzņemt D vitamīnu:

  • Cilvēkiem, kas nav pakļauti tiešas saules gaismas iedarbībai.
  • Gados vecākiem cilvēkiem (senioriem).
  • Cilvēkiem ar tumšāku ādu.
  • Grūtniecēm, sievietēm, kuras baro bērnu ar krūti, sievietēm menopauzes periodā.
  • Bērniem augšanas periodā.
  • Cilvēkiem, kas ilgstoši piesaistīti pie gultas, atveseļošanās periodā.
  • Cilvēkiem ar paaugstinātu ķermeņa masu.
  • Cilvēkiem, kuriem ir D vitamīna deficīta diēta - piena alerģijas, laktozes nepanesība, veģetārisms vai vegānisms.

Walmark piedāvā 3 produktus, lai papildus uzņemtu D vitamīnu:

Mega Vitamin D 2000IU kapsulas, N60
Uztura bagātinātājs

  • Augsta D vitamīna deva vienā mazā kapsulā.
  • Laba uzsūkšanās pakāpe, pateicoties uz saulespuķu eļļas bāzes veidotai formulai.
  • Tikai 1 kapsula dienā.
  • Piemērots lietošanai pieaugušajiem, bērniem no 3 gadu vecuma, grūtniecēm un sievietēm, kuras baro bērnu ar krūti. 

Mega Vitamin D FORTE 4000IU kapsulas, N30
Uztura bagātinātājs

  • Īpaši augsta D vitamīna deva, vienā mazā kapsulā.
  • Laba uzsūkšanās pakāpe, pateicoties uz saulespuķu eļļas bāzes veidotai formulai.
  • Tikai 1 kapsula dienā.
  • Piemērots lietošanai pieaugušajiem, bērniem no 11 gadu vecuma, grūtniecēm un sievietēm, kuras baro bērnu ar krūti. 

Mega Vitamin D Spray 2000IU, 8ml
Uztura bagātinātājs

  • Izsmidzināms aerosols.
  • Uz eļļas bāzes veidots augstas kvalitātes produkts, kas nodrošina labāku uzsūkšanos, ir laba alternatīva tabletēm un kapsulām.
  • Ērta lietošana - ļoti viegli uzņemt D vitamīnu, iesmidzinot mutē, 1 reizi dienā.
  • Augsta D vitamīna deva ar labāku uzsūkšanos.
  • Piemērots lietošanai pieaugušajiem, bērniem no 1 gada vecuma, grūtniecēm un sievietēm, kuras baro bērnu ar krūti.

UZTURA BAGĀTINĀTĀJS NEAIZSTĀJ PILNVĒRTĪGU UN SABALANSĒTU UZTURU.

Reklāmraksts tapis sadarbībā ar Walmark

Citi šobrīd lasa

VIDEO: atsakoties lietot sejas masku, sieviete Viesītē neapmierinātību izgāž uz pārdevējām 32
Izjukusi mūziķu Gintas un Kristapa Krievkalnu laulība
Stihijas radītā drāma Vladivostokā: sala atrauta no pasaules; cilvēki steidz viens otram palīgā
Tēmas: D vitamīns, Gripa
Pievienot komentāru

Меган победила?: Гарри подставил под удар беременную внучку Елизаветы II

"Сразу позвонил Агате": избитый Павел Прилучный держит связь с бывшей женой