Prātam neaptverama akrobātika: Rīgā gaidāmā „Cirque du Soleil” šova apskats
Sarkanais paklājs

Prātam neaptverama akrobātika: Rīgā gaidāmā „Cirque du Soleil” šova apskats

Reklāmas projekts

Cirka vēsturnieks un hronists Alvīds Jancevičs [Alvidas Jancevičius] cirkam ir veltījis 50 savas dzīves gadus, tādēļ var lieliski pastāstīt par to, kā pirms 1984.gadā Kanādas ielās dzimušais „Cirque du Soleil” jeb „Saules cirks” kļuva par pasaulē lielāko cirka organizāciju.

Prātam neaptverama akrobātika: Rīgā gaidāmā „Cirqu...

Vēsturnieks nesen Čehijas galvaspilsētā Prāgā apmeklēja „Cirque du Soleil” izrādi OVO, kura jau pēc pāris nedēļām būs skatāma arī Rīgā. Atgriezies no ceļojuma A.Jancevičs savas zināšanas un iespaidus ir salicis jaunākajā izrādes recenzijā.

Jaunais buramvārds – OVO

Vai atceraties, cik daudz brīnumpasaku un maģijas grāmatu ir nācies izlasīt dzīves laikā? Un cik noslēpumainu buramvārdu un burvestību no tām uzzinātas – „Sim salabim abra kadabra”, „Snip snap snurre, bure bazelurre”, „Sezam, atveries!” un citas…

1984.gads ir nesis divus jaunus vārdus, kas nu jau ir pārņēmuši visu pasauli un likuši uz daudzām lietām palūkoties citādāk, bet ikdienu pārvērtuši par īstu brīnumu – „Cirque du Soleil” (Saules cirks). Ja precīzāk, tad vēl agrāk, kad ielu mākslinieki Gijs Lalibertē [Guy Laliberté] un Žils Ste-Kruā [Gilles Ste-Croix] pat vēl nevarēja iztēloties gaidāmo slavu un to, cik lielu ietekmi tas atstās uz pasaules cirka mākslu.

1979.gadā, pametis koledžu un apguvis ugunsrijēja mākslas noslēpumus, Gijs Lalibertē [Guy Laliberté] kopā ar Danielu Gotjē [Danieliu Gauthier] un Žilu Ste-Kruā [Gilles Ste-Croix] izlēma sarīkot vasaras festivālu. Lai pārliecinātu Kvebekas valdību sniegt atbalstu plānotajam pasākumam, Gijs ar ķekatām nosoļoja 90 kilometrus. Naudu viņiem piešķīra un trupa „Les Échassiers de Baie-Saint-Paul” drīz vien sāka pastāvīgas viesizrādes. Līdz 1983.gadam.
Tieši šajā gadā Kanādas Mākslas padome piedāvāja tobrīd jau plašāk pazīstamajiem ielu māksliniekiem sarīkot izrādi svētkos, kas bija veltīti pirmā franču ceļotāja un botāniķa, Ziemeļamerikas pētnieka Čaka Kartjē Kanādas apmeklējuma 450.gadadienai. Pirmā „Le Grand Tour du Cirque du Soleil“ izrāde 1984.gada 16.jūnijā noritēja ar negaidītiem panākumiem un jau pēc gada Gijs Lalibertē [Guy Laliberté] pieaicināja Giju Karono [Guy Caron]  no Nacionālās cirka skolas, lai ar viņa palīdzību izveidotu „īsti mūsdienīgu” cirku. Šis darbs ātri vien nesa augļus. Divdesmit ielu mākslinieku pulciņš nu ir izaudzis par lielu izklaides impēriju ar četriem tūkstošiem darbinieku no vairāk nekā 50 valstīm.

39 gadu laikā vairāk 60 valstu 400 pilsētās 180 miljoniem skatītāju ir bijusi iespēja noskatīties ap 50 visaugstākās kvalitātes jaunā cirka izrāžu. 

Un vēl viena patīkama ziņa, gluži kā kompensācija par COVID-19 apturētajiem gadiem – „Cirque du Soleil“ 15.-18.jūnijā ieradīsies Latvijā. Savā 39.dzimšanas dienā viesojas ar sevišķu izrādi OVO, kas kolektīva vēsturē bija divdesmit piektā un tika radīta tieši „Du Soleil“ 25 gadu jubilejai. OVO pirmizrāde notika 2009.gada 23.jūnijā Monreālā un šo 13 gadu laikā šis šovs ir apbūris vairāk nekā septiņus miljonus skatītāju 26 valstu 155 pilsētās. Pirmos septiņus gadus OVO tika izrādīts šapito teltī un tikai 2016.gadā to adaptēja demonstrēšanai arēnās. Šobrīd šovu nodrošina 100 cilvēku kolektīvs un no viņiem 52 ir mākslinieki, kuri pārstāv 25 valstis. Šova aprīkojumu transportē 20 kravas automašīnas un piesaistīts arī cits tehniskais atbalsts.

Varam atgādināt, ka OVO tulkojumā no portugāļu valodas nozīmē „ola”, bet brazīliešu scenāristes, horeogrāfes un režisores Deboras Kolkeres [Deborah Colker] (starp citu, viņa ir pirmā „Cirque du Soleil“ režisore - sieviete) sapulcinātā komanda šo izrādi ir veltījusi daudzveidīgajai dzīvnieku pasaulei. Personāži, sambas ritmu iedvesmotā komponista un programmas muzikālā vadītāja Bernā Cepa [Berna Ceppas] mūzika, dekorāciju un kostīmu koncepcija aizgūti no Brazīlijas un citu Latīņamerikas valstu kultūras. Savu šarmu piešķir arī plaši izmantotās dabā dzirdamās dzīvnieku radītās skaņas.

OVO izrādē ir 10 akrobātikas numuru, kurus caurvij deju priekšnesumi. Šeit cilvēki samazinās līdz kukaiņu izmēram, bet kukaiņi kļūst cilvēka lielumā. Tas ir stāsts par ļoti slēgtu sabiedrību, kuras ikdienā ielaužas Svešzemnieks. Sākumā kolektīvs viņu mēģina izstumt, taču ienācējs negaidīti iemīlas Bizmārītē. Viņam neizbēgami nākas izdarīt izvēli – visa šova laikā pastāvīgi parādošos olu vai arī to, kurā ir iemīlējies. Un kolonija sāk saprast, ka starp viņiem visiem ir daudz vairāk kopīgā nekā atšķirīgā. Šova beigās ienācējs pārtop par kopienas locekli. Īstā mīlestība uzvar, ola saplīst, bet skatuve pārtop par tumšu lenti, atstājot skatītājiem noslēpumainību un pārdomas.

Varētu teikt – vienkāršs, primitīvs stāsts, taču „Cirque Du Soleil“ meistari to izstāsta ar krāsainiem kostīmiem, gaismām un, protams, prātam neaptveramiem akrobātiskiem trikiem.
Īpašu uzmanību ir pelnījis skatuves aprīkojums un rekvizīti. Oriģināls atklājums – milzīgas mehāniskās puķes, kuras „izaug” teju līdz deviņu metru augstumam. Uz skatuves vairāk nekā 40 māksliniekiem un tehniķiem ir jāierīko 80 troses. Adaptējot OVO izrādīšanai lielās arēnās, izveidots iespaidīgs meža modelis no dabīgajiem un mākslīgajiem augiem.

Veidojot scenogrāfiju, dekorāciju mākslinieks Gringo Kardia [Gringo Cardia] iedvesmu ir smēlies, vērojot dažādu kukaiņu un dzīvnieku ligzdas. Neticami apburoši, fantastiski mirdzoši ir kostīmu mākslinieces Lizas Vandalas [Liz Vandal] radītie kostīmi ar kustīgām ūsām, spīdīgām vaboļu bruņām un kājām, kas lokās uz visām pusēm. Iedvesmojoties no Pjēra Kardēna un renesanses laikmeta tērpiem, Liza Vandala [Liz Vandal] šova varoņus ir pārvērtusi par futūristiskiem supervaroņiem.

OVO ir trīs galvenie varoņi – meistars Flipo, Svešzemnieks (noslēpumaina muša no tālām zemēm) un Bizmārīte. Vēl šovā satiekam sienāzi, zirnekļi vingrotāji, blusu akrobātu trio, circeņus … Bet spēlē un dzied lieliskie tarakāni...

Sešu skudru kompānija demonstrē neatkārtojamu  žonglēšanas ar kājām meistarību. Elastīgais duets no Kanādas tikko izšķīlušos tauriņu kostīmos demonstrē pas de deux gaisā, bet izrādes beigās vaboles – skarabeji augstu uz trapeces izrāda neticamus elpu aizraujošus trikus.

„Cirque du Soleil“ mākslinieciskais vadītājs Tims Benets [Tim Benett] atzīst: „Vairums mūsu cirka šovu klāj noslēpumainības, pat mistikas plīvurs un tas piesaista skatītājus. Šī izrāde ir pavisam citādāka. OVO atšķiras no pārējiem mūsu iestudējumiem ar to, ka tas ir daudz spilgtāks, krāsaināks un rotaļīgāks.”

Šova OVO trīspadsmit pastāvēšanas gadu laikā pasaules medijos ir bijušas desmitiem, ja ne pat simtiem slavinošu recenziju un atsauksmju. 

Piemēram, „Chicago Stage and Screen“ ir rakstījis: „ОVO Čikāgā – īsts šedevrs, kas ļauj visai ģimenei izjust īsto cirka mākslas valdzinājumu. Izrādē izmantotie gaismas un skaņas efekti – vieni no labākajiem, kādus vispār esam redzējuši „dzīvajos” šovos, savukārt izrādītie triki – unikāli. Tāpēc droši varam teikt, ka nekļūdīsieties, izvēloties „Cirque du Soleil“.”

„Visas izrādes laikā gaisa vingrotāji un akrobāti liek mums aizturēt elpu – un kā viņi to dara! Publika pieņem visu, ko redz, un apbrīno cilvēkus, kuri burtiski met izaicinājumu nāvei...“  (Minhene)

Viens no Losandželosas teātra kritiķiem savukārt atzīmējis: „Vērojot vairākus pirmajā acu uzmetienā it kā ļoti vieglus trikus, ne viens vien padomā - „Tas ir iespaidīgi un gan jau es pats arī to varētu izdarīt”. Taču šīs domas ātri vien izgaist, jo tās nomaina citas – „O! ...es to nekad nespētu…”.

„Cirque du Soleil“ jau sen Latvijā ir gaidīts viesis un tam ir plašs cienītāju pulks. Jau pavisam drīz arī Rīgā atskanēs apbrīnas pilni izsaucieni. Bet pēc viesizrāžu beigām atkal ar cerību lūkosimies uz reklāmas stendiem un portāliem, gaidot jaunas tikšanās ar cilvēkiem, kas spēj dāvināt gan bērniem, gan pieaugušajiem nenovērtējamo – pasakas un cerības. Šobrīd Lasvegasā pastāvīgi tiek izrādīti un ceļo pa pasauli apmēram 20 unikāli „Saules cirka” šovi. Tā ka ir vēl ko gaidīt…

Alvīds Jancevičs [Alvidas Jancevičius], žurnālists un cirka vēsturnieks