Taksistiem patiks. Filmas "Maiņa" recenzija
Filma "Maiņa" ir stāsts par vienu nakti jauna taksometra vadītāja dzīvē. Jeb atmosfērisks vienas nakts brauciens cauri Rīgai, kas skatītājiem paver durvis uz pilsētas daļu, kura ikdienā nav pieejama skatam no ārpuses – mūsdienu Rīgas it kā neredzamo kriminālo pusi.
Režisora Reiņa Kalviņa filma «Maiņa», ko no šodienas, 8. oktobra, var lūkot "Shortcut", esot balstīta uz dokumentālām sarunām ar Latvijas taksometru vadītājiem. Lai gan pēc filmas anotācijas varētu spriest, ka noziedzības, bandītu un asiņu te netrūks, tik traki gan nav. Izrādās, taksistu naktsdzīve ir mazāk bīstama un mazāk aizraujoša nekā tie stāsti, ko pašam nācies dzirdēt no šīs profesijas ne tiem lielīgākajiem pārstāvjiem.
Kā teicis Kalviņš, viņam ideja par šo filmu radusies, dzīvojot Sarajevā, kur nācies reizēm pārvietoties arī ar nelegālajiem taksometriem. «Paralēli Latvijas medijos parādījās virsraksti par taksistu savstarpējo rēķinu kārtošanu Rīgā un teritoriju sadalījumu pasažieru uzņemšanai lidostā. Sākotnēji izklausījās gandrīz neticami, ka Rīgā 21. gadsimta sākumā vēl pastāv šāds burbulis, kuru nav skārušas pārmaiņas un kur faktiski valda deviņdesmito gadu principi. Interesanti likās doties atmosfēriskā vienas nakts braucienā cauri pilsētai no šāda skatupunkta. Savā ziņa filma ir veltījums tai pilsētas daļai, ar kuru saskaras taksisti, bet kas nav īpaši atvērta skatam no ārpuses,» saka filmas režisors.
Cēloņi un sekas
Filma parāda – lielākoties visas nelaimes jau ceļas no cilvēka paša ne tām pareizākajām izvēlēm un likumsakarībām, kas no šiem lēmumiem izriet. Tā nu filmas galvenajam varonim Marekam no mašīnas tiek nozagta nauda, kuru viņš ir parādā priekšniekam par sasisto mašīnu. Viņam pēc iespējas ātrāk jāatpelna nozaudētais. Bet Mareks ignorē nerakstītos taksistu pasaules likumus un, tuvojoties rītam, nozagtā nauda vairs ne tuvu nav viņa lielākā problēma. Sižeta līkloči tik vazā Mareku pa Rīgas ielām, pa šaubīgiem iestādījumiem, notiek tikšanās ar ne mazāk šaubīgiem tipiem… Līdzpārdzīvojuma par galvenā varoņa rīcību gan īsti nav, jo tā, kā rīkojas viņš, tā neviens normāls pilsonis nerīkotos. Bet taksistu ikdienā, kas mums no ārpuses nav redzama, tak viss ir savādāk, mēģina mums iestāstīt filmas veidotāji.
Aktieri un Jurkāns
Jāteic, ka Kalviņš ir trāpījis ar galvenā varoņa izvēli. Mareka loma uzticēta Liepājas teātra aktierim Edgaram Ozoliņam, kas kinoaktiermākslu slīpējis kaimiņzemē Krievijā, lūkojams filmās «No pieciem līdz septiņiem», «Kvest», «Mantojums». Galvenā loma pilnmetrāžas filmā (turklāt pirmajai Latvijas filmai, kas uz lielajiem ekrāniem iznāk pēc pandēmijas radītā pārtraukuma), protams, ir liels izaicinājums. Un Ozoliņš ar to tiek galā godam – ticams ir gan saspēlē ar savu tēvu un dēlu, gan pietiekami harizmātisks, lai varētu gana ilgi lūkoties viņa profilā, kamēr Mareka vadītais taksometrs traucas un traucas, un traucas pa naksnīgo Rīgu. Nu gluži kā toreiz, kad bija jāskatās, kā cauri Losandželosai aptuveni pusstundu brauca Breds Pits ar savu auto filmā «Reiz Holivudā». Apnīk, protams, bet nav tā, ka neizturami.
Ar citiem aktieriem gan gājis kā pa celmiem – acīm redzami neprofesionāļi (piemēram, pavisam nevietā ieklīdušais bijušais ministrs Jānis Jurkāns) mijas ar izcilām otrā plāna lomām, kurās spoži ir Kaspars Gods un Pāvels Griškovs. Dažu aktieru ne pārāk labais tēlojums (tāpat kā sižeta neveiklības) gan nedaudz atgādina mūsu pašu nu jau leģendāro darbu «Kriminālās ekselences fonds», vien «Maiņa», protams, sevi uztver krietni nopietnāk. Lai gan tipāži, ko Kalviņš izvēlējies atrādīt otrā plāna lomās, arī ir ne mazāk kolorīti – gan Mareka maiņas partneris, gan taksistu priekšnieks, gan viņa «miesassargs». Jāteic, ka pašmāju lielā ekrāna slavenākais «taksists» Lauris Reiniks gan šajā filmā neparādās – droši vien nebija laika, jo jāfilmējas «Jaungada taksometra» trešajā daļā.
«Maiņa»: SKATĪTĀJU VIEDOKĻI
Beta Beidz, TV raidījumu vadītāja
«Filma ir kaut kas svaigs. Prieks redzēt spraiga sižeta filmu, kas nav par kara tēmu un norisinās mūsdienās. Uzslava galvenās lomas atveidotājam par spēju pateikt tik daudz brīžos, kad netiek teikts nekas. Arī citi tēli, kas parādās filmā, kalpo par lielisku sabiedrības spoguli.»
Anta Aizupe, aktrise
«Mani ļoti aizrāva galvenā varoņa Edgara Ozoliņa aktierdarbs, un, ja ir labs aktierdarbs, tas vienmēr iet roku rokā ar labu režisora un scenārista darbu. Ļoti patika operatora darbs. Skatoties filmu, šķiet – vai tiešām tādas lietas notiek mūsdienās? Jā, notiek. Noteikti kādu laiku citādi skatīšos uz taksistiem, kā arī novērtēju viņu darbu. Novērtēju arī savu darbu un savu dzīvi – ja man iepriekš likās, ka šajā nedēļā bija daudz sliktu brīžu, tad pēc filmas noskatīšanās tas viss liekas sīkums.»
Oskars Lepers, radio personība
“Papildinot filmas tēla Gunta citātu «Naudai un pātariem patīk, ja tos skaita!», kinofilmām patīk, ja tās skatās. Un prieks ir skatīties kvalitatīvu kino. Reinim Kalviņam savā debijas filmā «Maiņa» ir ne tikai izdevies notvert naksnīgo Rīgas atmosfēru, bet arī, izmantojot pilsētas pelēkos toņus, paspilgtināt galvenā varoņa Mareka mēģinājumus rast risinājumus paša radītajām problēmām.»
Materiāls tapis sadarbībā ar «Tet»