Klasisks un cinisks trilleris. Filmas "Ziņotājs" recenzija
Zviedru kriminālromāns «Trīs sekundes» ir pācēlies uz skarbajām Ņujorkas ielām - filmā "Ziņotājs".
Reizi pa reizei uz kino ekrāniem iznāk tādas filmas, kas sākotnēji šķiet kā anahronismi. Daļējie pie tādām varētu pieskaitīt arī jaunāko krimināldrāmu un trilleri «Ziņotājs». Šāda tipa filmas bija īpaši populāras deviņdesmitajos gados un nav grūti iztēloties, ka tajā galveno lomu atveido Maikls Duglass vai Toms Krūzs. Tai pat laikā reizēm ir pat atsvaidzinoši noskatīties kaut ko it kā tik klasisku, ja gala rezultāts ir kvalitatīvs produkts. (Tieši «produkts», jo, iespējams, ka apzīmējums «mākslas darbs» būtu mazliet par daudz.)
Režisors Andrea di Stefano scenārija pamatā ir izmantojis zviedru kriminālromānu (autori - Anderss Roslunds un Borge Helstroms), un scenārija tapšanas procesā sadarbojies ar britu scenāristu Rovanu Džofi. Galvenajā lomā ir Džoels Kinamens («Kāršu nams»), kurš atveido izbijušu noziedznieku Pītu Kozlovu. Kozlovs ir noslēdzis darījumu ar FIB - viņš no ieslodzījuma ir atbrīvots ātrāk, lai iefiltrētos poļu narkodīleru bandā un iegūto informāciju piegādātu aģentei Vilkoksai (Rozamunda Paika). Kozlova galvenais mērķis ir pēc iespējas ātrāk izkļūt no šīs bīstamās situācijas, kura ir gandrīz tikpat mokoša kā ieslodzījums.
Visam būtu jānotiek pēc plāna - ir gaidāms liels narkotiku darījums un, ja to pieķers FIB, tad arī Kozlova misija būs beigusies, un viņam vairs nebūs jāriskē ar savu dzīvību. Diemžēl nekas neiet tā, kā plānots un kad darījuma laikā tiek nogalināts policists, Kozlova «priekšnieks» viņam pavēl atgriezties cietumā un pieskatīt narkotiku rūpalu iekšienē. Arī Vilkoksa uzstāj, ka viņam ir jāklausa šai pavēlei un jāturpina sava dubultaģenta dzīve, kura cietuma sienās ir vēl jo bīstamāka. Sākas Kozlova izmisīgā cīņa par izdzīvošanu un brīvību, kura atveidota baisi klaustrofobiskajos cietuma apstākļos, kur katra diena var būt viņa pēdējā un kur uzticēties nevar nevienam.
Visam pa vidu vēl ir iepīts policists Grenss (Common) un aizdomīgs FIB priekšnieks Montgomerijs (Klaivs Ouenss) - Pītam Kozlovam ir jāsaprot, kurš patiesībā ir viņa pusē un vai vispār kāds ir viņa pusē. Šis ir skaudrs, nežēlīgs trilleris par noziedzību, korupciju un to, ka godīgu cilvēku pasaulē nav īpaši daudz.
Policista stāsts
Pat ja galvenais varonis ir Kozlovs, nozīmīgu lomu šajā trillerī spēlē Ņujorkas policijas departamenta detektīvs Grenss, kura uzdevums ir atrisināt sava kolēģa slepkavību. Mēģinot uzzināt patiesību, viņam rodas arvien vairāk aizdomu par FIB nevēlēšanos sadarboties.
Lai arī ir skaidrs, ka Grensu vada godprātīgi motīvi, viņa interese par noteikošo ne tikai traucē dīvainajām un bīstamajām spēlēm, ko spēlē FIB, bet arī var apdraudēt Kozlova statusu cietumā.
Skarbuma pasaule
«Ziņotājs» ir filma, kurā dominē maskulīna, agresīva un testosterona pārpildīta uzvedība. Tā ir alfa tēviņu cīņa par varu, ietekmi un naudu. Pat ja Pīts Kozlovs šajā stāstā ir «vienkāršais cilvēks», arī viņš vairāk atgādina stereotipisku mačo.
Laikam tieši šis aspekts padara filmu tik vecmodīgu - vīrišķības izpratne ir krietni mainījusies, bet laikam jau noziedzīgajā pasaulē joprojām darbojas šimpanžu likumi. Bet jāsaka, ka pēc kāda laika paliek garlaicīgi to visu vērot.
Lielajam ekrānam par maz
Lai arī filma var lepoties ar krāšņu aktieru ansambli un meistarīgi savītu scenāriju, lielākā daļa kritiķu uzsver, ka filmai tomēr kaut kas pietrūkst, lai aizpildītu lielo ekrānu. «Ziņotājs» drīzāk būtu bijis labs televīzijas seriāls. Un tam grūti nepiekrist.
Taču par spīti šādiem pārmetumiem filma ir gana aizraujoša un spraiga, kā arī kriminālās pasaules atveidojums tajā ir skaudrs, cinisks un biedējošs. Izklaidējošs, strauja tempa kriminālstāsts.
«ZIŅOTĀJS» ("The Informer")
Trilleris, asa sižeta filma, ASV, 2019
Režisors: Andrea di Stefano
Lomās: Džoels Kinamens, Rozamunda Paika, Klaivs Ouens, Common, Ana de Armasa un citi.
KRITIĶU VIEDOKĻI
TIMS ROBIJS, «TELEGRAPH»: PATĪKAMS ŽANRA PĀRSTEIGUMS
****
«Ziņotājs» ir viens no gada patīkamākajiem žanra pārsteigumiem: noziegumu trilleris, kas liek sažņaugt dūres - katrs elements ir mazliet gudrāks, nekā jūs gaidāt. Lai arī filma izskatās klasiska, tā lieliski turas kopā, pateicoties pamatīgam scenārijam, kas audzē likmes.
FILS DE SEMLJENS, «TIME OUT»: MUSKUĻI, NEVIS SMADZENES
***
Režisors Andrea Di Stefano pārnes Stokholmā notiekošo grāmatu baudāmi baisās Ņujorkas lokācijās un cietuma ainas ir piemēroti klaustrofobiskas. Bet «Ziņotājs» ir filma, kura izvēlas muskuļus, nevis smadzenes, laužoties cauri jebkādām sižetiskām kategorijām.
PĪTERS BREDŠOVS, «THE GUARDIAN»: SKARBA UN SKATĀMA
***
Šis ir skarbs, muskuļots, sviedrains trilleris, kurš ir pilns ar otrā plāna varoņiem; gandrīz nav redzams ādas sprīdis, kas nebūtu noklāts ar grezni draudīgu cietuma tetovējumu. Filma būtu vairāk piemērota kā seriālveida drāma, bet tā ir skarba un skatāma, tās pasaule ož pēc cinisma un bailēm.