Izraēlas filharmoniskā orķestra koncertā 24.08. notiks solista maiņa
Mūzikas festivāla RĪGA JŪRMALA mākslinieku sastāvā notikušas izmaiņas - pianists Jans Ļiseckis aizstās solistu Mariju Peraiju Izraēlas filharmoniskā orķestra un diriģenta Zubina Metas koncertā 24. augustā Dzintaru koncertzālē. Kā informē mākslinieka menedžments, Veselības problēmu dēļ Marijs Peraija atceļ visus tuvākos koncertus, t.sk. Zalcburgas festivālā, BBC Proms un Lucernas festivālā. 24. augusta koncerta programma paliek nemainīga – skanēs Ludviga van Bēthovena Ceturtais klavierkoncerts Solmažorā un Gustava Mālera Pirmā simfonija.
“Festivāla komandas un visu Marija Peraijas talanta pielūdzēju vārdā novēlam drīzu atveseļošanos māksliniekam, kā arī atvainojamies skatītājiem par sagādātajām neērtībām,” atzīmē mūzikas festivāla RĪGA JŪRMALA izpilddiektore Zane Čulkstēna. “Mēs ceram redzēt viņu nākamajos festivālos.”
„Ik reizi paziņot par izmaiņām mākslinieku sastāvā, ir izaicinājums rīkotājiem, jo izprotam publikas vilšanos. Tomēr šoreiz esam ļoti gandarīti, ka Jans Ļiseckis – izcils jaunās paaudzes mākslinieks, kura karjerai esmu sekojis pēdējos desmit gadus, piekritis muzicēt divus vakarus pēc kārtas,” stāsta festivāla mākslinieciskais vadītājs Martins Engstrēms. „Dienu iepriekš, 23.augustā, Jans Ļiseckis sniegs savu solokoncertu, kas būs viņa debijas koncerts Latvijā, tāpēc esam īpaši pateicīgi viņam par iespēju spēlēt kopā ar Izrāelas filharmonisko orķestri un diriģentu Zubinu Metu. Ticam, ka tas būs neizmirstams koncerts!”
23 gadu vecumā kanādiešu pianistu Janu Ļisecki jau slavēja par neparastu māksliniecisku briedumu, īpašu skanējumu un poētisku jūtīgumu. “The New York Times” rakstīja: “šis pianists katru noti padara īpašu”. Ļisecka dziļā interpretācija, izsmalcinātā tehnika un dabiskā nodošanās mākslai šķiet nesamērojamas ar viņa vecumu. 2017. gadā Ļiseckis saņēma Vācijas nozīmīgāko klasiskās mūzikas balvu, ECHO Klassik un JUNO balvu, kas ir Kanādas mūzikas industrijas augstākais apbalvojums, par savu ceturto ierakstu kompānijā “Deutsche Grammophon” – reti atskaņotas Šopēna kompozīcijas klavierēm un orķestrim kopā ar Ziemeļvācijas Radio Elbas filharmonijas orķestri un diriģentu Kšištofu Urbanski.
Jans Ļiseckis klavierspēli sācis apgūt piecu gadu vecumā, bet uz skatuves debitējis četrus gadus vēlāk, nepārtraukti tiekot saukts par brīnumbērnu. Viņa pieeju mūzikai veido ieinteresētība, prasmes, entuziasms un reālistisks skatījums uz mūziķa karjeru. Pirmos starptautiskos panākumus Ļiseckis guva 2010. gadā pēc tam, kad Friderika Šopēna institūts laida klajā Šopēna klavierkoncertu ierakstus, kurus Jans bija iespēlējis 13 un 14 gadu vecumā. BBC Music Magazine rakstīja par jaunā pianista neparasto muzikālo briedumu un dziļi izjustajām Šopēna darbu interpretācijām. Ieraksts saņēma “Diapason Découverte” balvu. Apliecinot radošā jaunā talanta izredzētību, “Deutsche Grammophon” 2011. gadā noslēdza ar Janu ekskluzīvu līgumu, lai arī pianistam bija tikai 15 gadu. Ļisecka pirmais DG ieraksts tika laists klajā 2012. gadā – tie bija Mocarta klavierkoncerti K. 466 un 467, kuriem 2013. gadā sekoja Šopēna etīdes op. 10 un 25, kuri Gramophone žurnālā izpelnījās tādas uzslavās kā “tīra mūzika, kuras atskaņojums ir tikpat dabisks kā elpošana.”
Jana ierakstītās Šūmaņa kompozīcijas klavierēm un orķestrim iznāca 2016. gada janvārī, un par tām “Classic FM” rakstīja: “viņš ir ļoti jauns, bet spēlē Šūmani kā leģenda”. Jans apgalvo, ka viņa mērķis ir vienmēr spēlēt tā, lai izceltu skaņdarba patieso skaistumu un izcilību. Viņš ir pierādījis, ka spēj panākt tādu interpretāciju, kura visvairāk atbilst komponista iecerei. “ Došanās uz koncertzāli – tam vajadzētu būt kā gājienam uz svētnīcu, lai mazliet padomātu un turpinātu savu ceļu citāds, uzlādēts un iedvesmots”, saka pianists. 2013. gada martā Ļiseckis Boloņā atskaņoja Bēthovena 4. klavierkoncertu kopā ar Mocarta orķestrii Klaudio Abado vadībā. Tomēr 2013.gada sezonas virsotne bija sensacionāls sniegums Šūmaņa klavierkoncerta izpildījumā BBC Proms koncertsērijā. Nākamajā gadā pianists nedēļas laikā nospēlēja trīs Mocarta koncertus kopā ar Filadelfijas orķestri, debitēja koncertpianista ampluā ar Milānas La Scala Filharmonijas orķestri, Cīrihes Tonhalles orķestri, NHK Tokijas Simfonisko orķestri, kā arī ar Berlīnes Vācu simfonisko orķestri. Tajā pašā sezonā Jans Ļiseckis sniedza debijas solokoncertus Vigmora zālē, Svētās Cecīlijas Romas Nacionālajā akadēmijā un Sanfrancisko. Pianists kaldinājis savu meistarību, muzicējot kopā ar daudziem pasaules vadošajiem orķestriem, tostarp Parīzes orķestri, Ņujorkas Filharmonijas orķestri, La Scala Filharmonijas orķestri, BBC simfonisko orķestri tādās vietās kā Santori zālē, Kenedija, Linkolna un Bārbikena centros, Karaliskajā Alberta zālē. Pianists cieši sadarbojas ar tādiem diriģentiem kā sers Antonio Papano, Janiks Nezē-Segēns un Daniels Hārdings. Nesenāko sasniegumu vidū ir solokoncertu tūres Eiropā un Āzijā, abonementa debijas koncerti ar Bostonas simfonisko orķestri, Pitsburgas simfonisko orķestri, Vīnes simfonisko orķestri un Drēzdenes Sächsische Staatskapelle orķestri. Jans Ļiseckis saņēmis augstu novērtējumu par savu solo programmu “Nakts mūzika”, kuru viņš turpināja atskaņot arī 2018./2019. gada sezonā. Šosezon viņš plāno atgriezties Kārnegī zālē, lai muzicētu kopā ar Filadelfijas orķestri. Šosezon viņš sadarbojas ar Ziemeļvācijas Radio Elbas filharmonijas orķestri, piedalās koncertos Zalcburgā ar Mozarteum orķestri. VIņa nesenais Bēthovena klavierkoncertu cikls Berlīnes Konzerthaus kopā ar Sanmartina Akadēmiju saņēma atzinību gan no publikas, gan medijiem. Eiropas un Ziemeļamerikas radio un televīzijas tīkli daudz pārraida Ļisecka uzstāsanā, māksliniekam veltīta CBC National News dokumentālā filma “Nepieradinātais pianists” (“The Reluctant Prodigy”). 2013. gadā Jans Ļiseckis saņēma Leonarda Bernsteina balvu Šlēzvigas-Holšteinas mūzikas festivālā, kā arī žurnāls “Gramophone” viņu titulēja par Gada jauno mākslinieku. 2012. gadā viņš tika iecelts par UNICEF labās gribas vēstnieku Kanādā.