Loginovs saglabā Brīvostas šefa amatu; Innusa atkāpsies no valdes
Rīgas brīvostas valde ārkārtās sēdē trešdien no amata neatbrīvoja Rīgas brīvostas ilggadējo pārvaldnieku Leonīdu Loginovu, pēc sēdes žurnālistiem paziņoja brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks.
Valdes sēdē par Loginova atbrīvošanu balsoja tikai valsts pārstāvji brīvostas valdē, tādējādi lēmums netika pieņemts un Loginovs saglabā amatu.
Satiksmes ministrijas (SM) pārstāve ostas valdē Džineta Innusa žurnālistiem paziņoja, ka plāno tuvāko nedēļu laikā atkāpties, lai nevajadzētu uzņemties turpmāko atbildību par brīvostas lēmumiem.
Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvis ostas valdē Ģirts Greiškalns aģentūrai BNS teica, ka ir šokēts par pašvaldības pārstāvju argumentu trūkumu saistībā ar pārvaldnieka atbilstību ieņemamam amatam un viņu neieklausīšanos valsts pārstāvju argumentos par ilglaicīgiem pārkāpumiem pārvaldes darbībā. "Krievu salas projekts ir kā pēdējais katalizators neizdarībai un pārvaldības trūkumam," teica Greiškalns.
"Es ļoti stingri apdomāju savu tālāko iespējamo darbību - jo tas nav normāli kārtējo reizi pārliecināties par valsts pārstāvju mazspēju uzlabot ostas pārvaldību. Tas jau kļūst smieklīgi," teica EM pārstāvis brīvostas valdē.
Finanšu ministrija (FM) pārstāve ostas valdē Baiba Bāne aģentūrai BNS atzina, ka sēde bija ļoti sarežģīta. "Diemžēl, ar nožēlu jāsecina, ka pašvaldību pārstāvji atteicās atzīt acīmredzamas lietas, ka ostas darbs ir būtiski jāuzlabo - gan pārvaldes darbs, gan pārvaldnieka. Mēs no valsts puses ierosinājām vairākus priekšlikums, kas būtu jāpilnveido ostas darbā, bet, diemžēl, ne vienmēr mēs tiekam uzklausīti," teica Bāne.
Viņa gan norādīja, ka pēdējā laikā ir izdevies panākt zināmus uzlabojumus. "Beidzot ir mainīts pārvaldnieka līgums par prēmijām gada beigās, par ko plaši diskutēts iepriekš. Tāpat veikta virkne pasākumu saistībā ar Krievu salu, lai šo valstij, Rīgai un brīvostai svarīgo projektu realizētu noteiktajos termiņos un, lai tas atbilstu Eiropas Komisijas apstiprinātajam projektam. Jāsaka, ka attiecībā uz Krievu salas projektu pašlaik tiek veiktas aktivitātes - ir izveidots rīcības plāns, kas no valsts pārstāvju puses tiek pastiprināti uzraudzīts un kontrolēts," sacīja FM pārstāve ostas valdē.
Bāne arī pauda uzskatu, ka valsts pārstāvjiem brīvostas valdē šobrīd ir jāstrādā kā vienotai komandai. "Pateicoties Innusas kundzei pēdējā gada laikā to ir izdevies panākt. Pašreiz runāt par atkāpšanos ir pāragri. Apņemos darīt visu no sevis atkarīgo kā valdes locekle un kā ministrijas pārstāve valdē, lai paveiktu visu un pārmaiņas brīvostā tiktu īstenotas," teica Bāne. Viņa piebilda, ka savu turpmāko darbu valdē pārrunās ar finanšu ministru Andri Vilku tiklīdz viņš atgriezīsies no komandējuma. "Mani valdē ir deleģējis finanšu ministrs un šo jautājumu ar viņu pārrunāšu. Man šķiet, ka pašreiz būtiski ir nodrošināt to, lai brīvostas pārvalde strādātu, vienlaikus būtiski uzlabojot darba kvalitāti," piebilda Bāne.
Savukārt satiksmes ministrs Anrijs Matīss aģentūrai BNS, komentējot brīvostas valdes lēmumu, sacīja, ka Loginova neatbrīvošana no amata ir katra Rīgas brīvostas pārstāvja personīga atbildība, ko būs atsevišķi jāvērtē. "Acīmredzot, Rīgas domes pārstāvji Rīgas brīvostas valdē uzskata, ka viņš ir jāatstāj amatā. Tas ir personīgs lēmums un katra pārstāvja rīcība būs atsevišķi jāizvērtē," sacīja ministrs.
Vienlaikus Matīss piebilda, ka jau vairākkārt viņš ir uzsvēris, ka Rīgas brīvosta neefektīvi pārvalda Eiropas Savienības fondu izlietojumu.
Ostas valdē darbojas astoņi cilvēki - četri valsts un četri pašvaldības pārstāvji. Valsts pārstāvji ostas valdē ir Džineta Innusa (Satiksmes ministrija), Baiba Bāne (Finanšu ministrija), Ģirts Greiškalns (Ekonomikas ministrija) un Rolands Arturs Bebris (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija), savukārt pašvaldības pārstāvji ir - Nils Ušakovs, Andris Ameriks, Ivars Jakovels un Mihails Kameņeckis.
Loginova atbrīvošanu rosināja valsts pārstāvji ostas valdē saistībā ar Krievu salas projektu. Nav panāktas vienošanās ar stividoriem - "Strek" un "Rīgas centrālais termināls" - pār pārvākšanos uz Krievu salu no Andrejostas.
Matīss iepriekš norādīja - ja laicīgi netiks panākta vienošanās ar stividorkompānijām par to pārcelšanos uz Krievu salu, Rīgas brīvosta 2017.gadā var zaudēt pusi kravu apgrozījuma. Tāpat apdraudēta ir Eiropas Savienības līdzfinansējuma saņemšana projektā.
Aģentūra BNS jau rakstīja, ka pēc Krievu salas izbūves ostas terminālus plānots pārcelt uz līdz šim neizmantotu teritoriju Krievu salas ziemeļu daļā, kas to darbībai būtu piemērotāka. Tādējādi no pilsētas centra un Daugavas labā krasta uz Krievu salu tiktu pārcelta daļa ostas aktivitāšu, līdzsvarojot pārvadājumus abos Daugavas krastos un samazinot kravas kuģu kustību Rīgas centra tuvumā. Ostas infrastruktūras izveide aptver 56 hektāru plašu teritoriju, kas tiks aprīkota ar četru beramkravu (ogles, metāls, rūda un citu) pārkraušanas piestātnēm. Kopējās projekta izmaksas ir 148 miljoni eiro, no tām Eiropas Komisijas apstiprinātais Kohēzijas fonda finansējums ir 76,836 miljoni eiro.
Loginovs Rīgas brīvostas pārvaldnieka amatu ieņem kopš 1998.gada.
Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apmēra un arī apkalpoto pasažieru skaita ir lielākā osta Latvijā.