
Ierobežojumi alkohola pieejamībai un reklāmai: noskaidrojām, ko vairs neredzēsim Latvijas bāros un restorānos

No 1. augusta, stājās spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas paredz būtiskas izmaiņas, kuru mērķis ir samazināt alkohola patēriņu Latvijā un tā radītās sekas. Atbildam, kā izmaiņas ietekmēs, piemēram, ēdināšanas pakalpojumu sniedzējus.
Lai gūtu precīzāku ieskatu, kā izmaiņas izpaudīsies, Jauns.lv sazinājās ar kafejnīcas-bāra-veikaliņa MADA darbinieku Kārli. Vēlējāmies noskaidrot, vai, ieejot, piemēram, bārā un pasakot, ka ir dzimšanas diena, varēs iegūt atlaidi. Darbinieks norādīja, ka kategoriski aizliegts norādīt, ka alkoholam ir atlaide.
Viņš skaidroja, ka likums aizliedz reklamēt alkoholu ar īpašiem piedāvājumiem, piemēram, piedāvājot "pērc vienu dzērienu, otru saņem bez maksas" vai norādot, ka alkoholiskajiem dzērieniem būs atlaides svinību laikā, piemēram, Valentīndienā.
Cenas alkoholiem var rakstīt uz dēļa, taču nedrīkst norādīt, ka ir īpašā cena (atlaide). Drīkst norādīt, ka ir piedāvājums, kurā var ietilpt arī alkoholiskais dzēriens. Kopumā nedrīkst uzsvērt, ka alkoholam ir izdevīga cena. Savukārt bezalkoholiskos dzērienus drīkst reklamēt. Kārlis piebilst, ka bāriem varētu būt vēl specifiskākas izmaiņas.
Darbinieks teica, ka, atšķirībā no veikaliem, uz restorāniem laika ierobežojums alkohola tirgošanai neattiecas. No biznesa skatpunkta viņš dalās, ka šādas izmaiņas rada grūtības sadarboties ar alkohola tirgotājiem, jo viņi ir ieinteresēti, lai dzērieniem būtu labs mārketings.
Ierobežojumi, kas stājās spēkā 1.augustā, attiecas uz alkoholisko dzērienu pieejamību, reklāmu un mārketingu. Būtiskākās izmaiņas:
- samazināts tirdzniecības laiks veikalos: no pirmdienas līdz sestdienai alkoholu mazumtirdzniecība (arī tīmekļvietnēs un mobilajās lietotnēs) varēs iegādāties laikā no 10.00 līdz 20.00, bet svētdienās – no 10.00 līdz 18.00, kas ir par divām stundām mazāk nekā šobrīd;
- noteikts piegādes laiks pirkumiem internetā: alkoholiskie dzērieni, kas iegādāti tīmekļvietnēs vai mobilajās lietotnēs, tiks piegādāti ne ātrāk kā sešas stundas pēc pasūtījuma veikšanas, lai ierobežotu spontānus pirkumus;
- aizliegtas atlaižu un akciju reklāmas: aizliegts reklamēt zemākas cenas un izpārdošanas alkoholiskajiem dzērieniem presē, elektroniskajos medijos, kinoteātros, veikalos;
- aizliegti pārdošanas veicināšanas pasākumi: piemēram, "2 par 1 cenu" vai "vairāk par mazāku cenu" piedāvājumi, kā arī lojalitātes programmas, kas veicina alkoholisko dzērienu iegādi;
- aizliegta alkoholisko dzērienu lietošana azartspēļu zālēs pie automātiem un galdiem: vairs nebūs atļauts tirgot, lietot vai piedāvāt alkoholiskos dzērienus pie spēļu automātiem vai galdiem;
- brīdinājuma uzraksti veikalos: visās mazumtirdzniecības vietās būs jāizvieto redzams uzraksts par alkohola kaitīgumu veselībai;
Pēc PVO datiem alkohola lietošanas seku dēļ ik gadu konstatē aptuveni 8% nāves gadījumu vīriešiem un 3% sievietēm. Arvien vairāk Eiropas valstu ievieš ierobežojumus alkohola pieejamībai – tirdzniecības laikam, reklāmai, pastiprina brīdinājumus, ietekmē cenas. Līdz ar to vairākās Eiropas Savienības valstīs pēdējās desmitgades laikā ir panākts ievērojams alkohola patēriņa samazinājums. Deviņas ES valstis, tostarp Lietuva, Somija, Grieķija un Horvātija, no 2010. līdz 2022. gadam samazināja alkohola patēriņu uz vienu iedzīvotāju vismaz par 10%, sasniedzot PVO izvirzīto mērķi. Piemēram, Lietuva samazinājusi patēriņu par gandrīz 2,5 litriem jeb 17%, pateicoties stingrākiem kontroles pasākumiem 2018. gadā.
Veselības ministrija sadarbībā ar PVO līdz 2026. gada 31. oktobrim izvērtēs ierobežojumu ietekmi uz tautsaimniecību un atbilstību sabiedrības interesēm un iesniegs ziņojumu Saeimā.