
FOTO: divstāvu lidmašīnas sēdekļi: cilvēki smīkņā, bet varbūt tā ir ceļojumu nākotne

Šonedēļ pasauli satricināja ziņa, ka dažas budžeta aviokompānijas gatavojas ieviest stāvošos sēdekļus — tādus, uz kura vari pieslieties, bet ne pilnībā apsēsties. Tos paredzēts ieviest jau 2026. gadā, un tas, protams, ir gana dīvains risinājums.
Taču, ja šķita, ka tas ir viss, kas lidmašīnu pasaulē var būt dīvains, tad kompānija Airbus, kas ir Eiropas lielākais aerokosmiskās un militārās rūpniecības uzņēmums, kas nodarbojas ar komerciālo lidmašīnu ražošanu, nācis klajā ar vēl ekstravagantāku ideju — divstāvu sēdekli lidmašīnā!
Kā tas strādā? Viena sēdekļu rinda atrodas paceltā platformā, otra — parastajā līmenī zemāk, un tā tālāk pa kārtai. Tas nozīmē, ka augšējā stāvā sēdošie varēs aizmirst par to kaitinošo problēmu — vai atgāzt atpakaļ sēdekļa atzveltni, jo viņiem aiz muguras nebūs neviena, kas varētu sūdzēties.
Savukārt apakšējā stāvā sēdošie iegūs vairāk vietas kājām un pat varēs tās nedaudz izstiept zem priekša esošā sēdekļa — ko parastos reisos parasti nevar.

Protams, sociālo tīklu lietotāji nepalika vienaldzīgi. Viens no populārākajiem komentāriem bija: "Pēdējais, ko gribu lidmašīnā, ir atrasties pirdienu zonā!"
Divstāvu sēdekļu ideju piedāvā spāņu jaunuzņēmums Chaise Longue un tā dibinātājs un izpilddirektors Alehandro Viensente, kurš sadarbojas ar Airbus, lai attīstītu šo konceptu. Viņš izteicies: “Pēc četriem gadiem, cenšoties uzlabot pasažieru pieredzi, esmu ļoti priecīgs, ka varu paziņot par jaunas ēras sākumu komerciālajā aviācijā."
Interesanti, ka dizains paredz likvidēt bagāžas nodalījumus virs galvām, lai izmantotu pilnu lidmašīnas augstumu. Turklāt pasažieri paši varēs izvēlēties, vai vēlas sēdēt augšējā vai apakšējā līmenī.
Lai gan apakšējie sēdekļi nodrošina vairāk vietas kājām, tajos būs mazāk vietas atpakaļ noliekamai atzveltnei. Savukārt augšējā līmenī — pretēji — daudz vietas atpūtai, bet mazāk kāju telpas.
Ir arī bažas, ka apakšējā stāvā sēdošajiem galva atradīsies tieši zem priekšā sēdoša pasažiera sēdekļa atzveltnes, kas var radīt klaustrofobisku izjūtu.
Alehandro Viensente uz bažām par "pirdienu zonu" atbildēja ar vienkāršu skaidrojumu: “Gāzes parasti neiziet cauri cietiem materiāliem kā sēdekļu polsterējums un plastmasas apvalki."
Šobrīd nav skaidrs, kad šī inovācija nonāks lidmašīnās, taču par to ir liela interese, pat no tādām aviokompānijām kā Emirates.
Vai šis divstāvu sēdeklis kļūs par nākotnes normu vai paliks tikai ideju līmenī, rādīs laiks — bet vienu gan varam būt droši — lidojumi nekad vairs nebūs vienkārši kā agrāk!