Starptautisko ekspertu ziņojums: "Rail Baltica" RCS izmaksas ir pamatotas
foto: Edijs Pālens/LETA
Ziņojumā secināts, ka RCS dienvidu daļas 2B posma izmaksas ir pamatotas un atbilst līdzīgu projektu izmaksām citās salīdzināmās valstīs.

Starptautisko ekspertu ziņojums: "Rail Baltica" RCS izmaksas ir pamatotas

Zanda Rītuma

Jauns.lv

Šī gada, 16. decembrī, Satiksmes ministrija (SM) ir saņēmusi ziņojumu par Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas (RCS) izmaksām, ko sagatavoja EIB konsultanti/JASPERS eksperti, kas pārstāv Eiropas Komisijas un Eiropas Investīciju bankas partnerību. Ziņojumā secināts, ka RCS dienvidu daļas 2B posma izmaksas ir pamatotas un atbilst līdzīgu projektu izmaksām citās salīdzināmās valstīs.

Starptautisko ekspertu ziņojums ir pozitīvs signāls Eiropas Savienības (ES) fondu finansējumu pārdalei "Rail Baltica" projekta saistītajām aktivitātēm, tostarp Atveseļošanas fonda (AF) finansējuma pārdalei būvdarbu pabeigšanai Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā. Papildu neformāls atbalsts saņemts no Eiropas Komisijas sarunās par SM rosinātiem priekšlikumiem ES fondu pārdalei, vēsta Satiksmes ministrija komunikācijas nodaļa.

Kā jau iepriekš ziņots, ar mērķi mazināt Eiropas Savienības (ES) fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda finansējuma neizmantošanas riskus un veicināt nozarei būtisku investīciju projektu attīstību, šī gada septembrī SM sagatavoja priekšlikumus ES fondu finansējumu pārdalei.

Vienlaikus pirms dzelzceļa nozares attīstībai pieejamā finansējuma pārdales pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas tika piesaistīti JASPERS eksperti, lai sniegtu profesionālu viedokli par pašreizējo tehnisko risinājumu īstenošanas lietderību un izmaksām un lai informētu par SM priekšlikumu pārdalīt AF finansējumu 114,63 miljonus eiro apmērā "Rail Baltica" projekta saistītajām aktivitātēm RCS dienvidu daļā.

Eksperti ir analizējuši "Rail Baltica" RCS investīciju izmaksas, īpaši koncentrējoties uz stacijas ēku (2B posmu), ko nepieciešams pabeigt, lai nodotu RCS dienvidu daļu ekspluatācijā un iespējami drīz uzsāktu stacijas izmantošanu 1520mm pasažieru vilcienu apkalpošanai. Būvdarbi šajā posmā ietver stacijas ēkas uzgaidāmās telpas stāva un stacijas jumta darbus, ieskaitot piekļuves uz platformām un platformu apdares darbus, kā arī teritorijas labiekārtošanas darbus.

Kopš līguma parakstīšanas RCS būvniecības izmaksas ir palielinājušās gan papildu tehnisko prasību, gan augstās indeksācijas dēļ. Lai izvērtētu izmaksu pieauguma pamatotību, JASPERS eksperti analizēja būvdarbu sākotnējās izmaksas, papildu iekļautās prasības un arī indeksācijas radīto pieaugumu. Papildus tika veikta salīdzinošā analīze, izmantojot līdzīgus tehniskos datus no citiem dzelzceļa stacijas projektiem, kurus novērtējis JASPERS.

Ziņojumā secināts, ka RCS izmaksas pēc papildu tehnisko prasību iekļaušanas nepārsniedz 5% pieļaujamo nenoteiktības robežu, salīdzinot ar līdzīgu projektu izmaksām citās valstīs. Šis salīdzinošais izvērtējums parāda, ka projekta izmaksas atbilst līdzīga projekta izmaksām citās salīdzināmās valstīs. Paredzams, ka noslēdzošais Eiropas Komisijas lēmums par aptuveni 114 miljonu eiro piešķīrumu RCS tiks pieņemts 2025. gada februāri.

Papildu informācija:

Eiropas Komisija kopā ar Eiropas Investīciju banku 2006. gadā uzsāka jaunu iniciatīvu “Kopēja palīdzība projektu sagatavošanai Eiropas reģionos” (JASPERS). Iniciatīvas galvenais mērķis ir sniegt neatkarīgas ekspertu konsultācijas un atbalstu Eiropas grantu programmu saņēmējiem - gan valsts sektora iestādēm, gan projektu ieviesējiem.

Pēc SM pārziņā esošā finansējuma pārdales saskaņošanas, Finanšu ministrija plāno iesniegt programmas grozījumus apstiprināšanai MK, secīgi nodrošinot tālāku oficiālo iesniegšanu Eiropas Komisijā.