Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
"Rail Baltica" centrālā mezgla būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā.

"Rail Baltica" centrālā mezgla būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā

Šogad novembra beigās apritēs četri gadi, kopš uzsākta "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla izbūve.

FOTO: kā tagad izskatās "Rail Baltica" būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

2024. gadā ir pabeigti vairāki nozīmīgi būvdarbi. Plānots, ka esošie darbi tiks pabeigti līdz 2025. gada beigām, tomēr, lai pilnībā noslēgtu sliežu ceļu virsbūves darbus stacijas dienvidu daļā, tehnoloģiskie darbi būs jāturpina līdz 2026. gada otrajai pusei.

Galvenais nosacījums "Rail Baltica" projektā ir līdz 2030. gadam izbūvēt pamata līniju, kas ved no Tallinas līdz Polijas robežai. 2024. gada sākumā Centrālajā stacijā tika atzīmēti pirmie spāru svētki, kas simbolizēja jumta augstākā punkta sasniegšanu. Tika ziņots, ka izbūvētas un uzstādītas četras jumta arkas, un līdz ar darbu uzsākšanu projekta ziemeļu pusē kopskaitā tādas būs septiņas. Šogad turpinās "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla dienvidu puses izbūve, tostarp dzelzceļa sistēmu, sliežu ceļu un kontakttīklu, dzelzceļa signalizāciju un inženiertīklu ierīkošana.

“Rail Baltica” Stacija tiks aprīkota ar mūsdienīgām tehnoloģijām, lai nodrošinātu drošu un ērtu piekļuvi vilcieniem, kas savienos Rīgu ar citām Baltijas un Eiropas pilsētām. Stacijā kopskaitā būs 8 platformas un 14 sliežu ceļi, kā arī paaugstinātas platformas ērtākai iekāpšanai. Ēkas pirmajā stāvā būs gan dzelzceļa pakalpojumi, gan modernai stacijai atbilstoši veikali un pakalpojumu sniegšanas vietas. Augstākajā (trešajā) stacijas līmenī atradīsies uzgaidāmās telpas aptuveni 6000 m2 platībā ar biļešu kasēm un informācijas tablo.

"Rail Baltica" projekts ir īpaši orientēts uz energoefektivitāti un ilgtspējīgiem risinājumiem. Stacijā tiks integrētas modernās ventilācijas sistēmas ar ķīmisko un bioloģisko vielu detektoriem, kas nodrošinās pasažieru drošību ārkārtas situācijās. Tāpat projekts paredz plašu pieejamību visām sabiedrības grupām. Ēkā būs pieejami 23 eskalatori, 16 lifti, 25 jaunas kāpnes nokļūšanai uz platformām, tiks izbūvēts taktilais tīklojums visā "Rail Baltica" projekta zonā un stacijas ēkā, nodrošinot arī taktilās vadlīnijas no sabiedriskā transporta pieturvietām līdz pat vilcienu platformām.

Kritika

Viena no galvenajām kritikām ir projekta mūžīgi pieaugošās izmaksas. Jau 11. oktobrī Ministrs Krauze kritizēja plānošanu un projektu virzību, uzsverot, ka Latvijas budžets nevar atļauties aptuveni 10 miljardu eiro izdevumus šim projektam. Viņš izteica šaubas par to, vai projekts varēs īstenot, ņemot vērā, ka sākotnēji tika solīts, ka Eiropas Savienība segs 85% finansējuma, bet tagad tas varētu būt daudz mazāks. Krauze norāda, ka viņš negrib, lai nākamās paaudzes maksātu par "Rail Baltica", kura iznākums joprojām ir neskaidrs.

Jau 14. oktobrī Ēriks Diļevs, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pagaidu valdes priekšsēdētājs, uzsver, ka darbus Rīgas Centrālajā stacijā nav iespējams apturēt, jo situācija ir steidzama. Viņš sacīja, ka Rīgas Centrālajā stacijā svarīgākais patlaban ir pabeigt būvdarbus dienvidu daļā, lai tur varētu novirzīt esošo dzelzceļa satiksmi. Attiecīgi ekspluatācijā ir jānodod stacijas pirmās kārtas būvdarbi - jāuzliek jumts, jāierīko telpas, lai pasažieri pilnvērtīgi varētu izmantot šo vilcienu satiksmi.

Lai pabeigtu nepieciešamos darbus, ir nepieciešami 114 miljoni eiro, bet, lai pilnībā nodrošinātu stacijas funkcionēšanu, kopējā summa varētu sasniegt 150 miljonus eiro. Diļevs arī piemin, ka Rīgas Centrālās stacijas būvniecība ir jāveic secīgi, ja stacijas ēka netiks pabeigta, vilciens nevarēs piestāt.

Darbi plānoti pabeigt līdz 2025. gada beigām."Tomēr tehnoloģiski darbus ir nepieciešams pabeigt arī pašā stacijā, lai pilnībā pabeigtu sliežu ceļu virsbūves darbus šai dienvidu daļai. To varētu izdarīt līdz 2026. gada otrajai pusei un varētu sākties pasažieru satiksme," norādīja Diļevs.

Šobrīd projekta kopējās izmaksas Rīgas Centrālajā mezglā veido 565 miljonus eiro. Tostarp 24% no līgumcenas veido stacijas ēkas pārbūves darbi, 30% - 1435 mm dzelzceļa infrastruktūra un saistītie darbi, 23% - 1520 milimetru dzelzceļa infrastruktūra un darbi, bet 15% - tilts pār Daugavu. Tāpat līgumā ir iekļauta projektēšana un būvuzraudzība. Piesaistītais finansējums šobrīd ir ap 293 miljoniem eiro. Tiek uzsvērta neskaidrība par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.