foto: Shutterstock
Kā nākotnē mainīsies sūtījumu piegāde un kā to ietekmēs mākslīgais intelekts?
Sūtījuma nokomplektēšana.
Bizness un ekonomika
2024. gada 16. marts, 10:00

Kā nākotnē mainīsies sūtījumu piegāde un kā to ietekmēs mākslīgais intelekts?

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Stāvēt pie pakomāta un ar roku ievadīt saņēmēja adresi un citus datus ir novecojusi pieeja, ko var ērti aizstāt ar QR (kvadrātkodu), savukārt jauno tehnoloģiju risinājumi var palīdzēt uzlabot klientu apkalpošanas kvalitāti, norāda "Venipak Latvija" izpilddirektore Sanita Bērziņa.

Bērziņa atzīmē, ka pašreiz vērojama nepārtraukta e-komercijas nozares izaugsme. Arvien populārāka ir saņemt sūtījumus pakomātos. 

"Venipak" tehniskais direktors Konstantīns Fedorcovs pauž, ka mākslīgo intelektu loģistikas nozarē izmanto jau samērā sen, jo tas palīdz optimizēt dažādus procesus, piemēram, aptuvenā piegādes laika aprēķināšanu vai kurjera maršruta plānošanu.

"Saspringtā brīdī, piemēram, gada nogalēs, kad jāpiegādā vairāk nekā miljons sūtījumu dažādās Baltijas valstīs, efektīvi loģistikas automatizācijas risinājumi palīdz vienkāršot un atvieglot visus procesus," skaidro Fedorcovs, piebilstot, ka maksimāli jāsamazina posmu skaitu no preces iegādes brīža līdz piegādei, tādējādi samazinātos laiks, kas nepieciešams viena darījuma veikšanai.

Ir jāparūpējas par sūtījumiem tā, lai gan pārdevējs, gan pircējs būtu apmierināti, viņš saka.

Mobilās lietotnes pagaidām nepopulāras

Patlaban paku piegādes uzņēmumu lietotnes nav populāras, jo katrā no sūtīšanas reizēm nāktos lejupielādēt tās kompānijas aplikāciju, kas nodrošina servisu. Cilvēki nevēlas to darīt, tādēļ jāmeklē citas iespējas, kā veicināt kvalitatīvu pakalpojuma nodrošināšanu un attiecīgi arī informācijas nodošanu.

"Lietotņu popularitāti varētu palielināt, veicinot lojalitāti konkrētam zīmolam vai piedāvājot papildu funkcijas, piemēram, iespēju nosūtīt paku bez etiķetes, automātiski iestatīt tās lielumu, rezervēt pakomāta nodalījumu, samaksāt par sūtījumu, izmantojot bankas karti, atlasīt saglabātās adreses vai arī pārbaudīt sūtījumu statusu," saka Fedorcovs.

Savukārt Bērziņa pauž, ka šādi risinājumu būtu noderīgi patērētājiem, kuri regulāri sūta pakas uz vienu un to pašu vietu: "Šajā gadījumā būtu tikai jānoklikšķina pāris pogas, lai izvēlētos adresātu, jānogādā sūtījumu uz pakomātu un jānoskenē QR kods. Šāda pieeja novērstu neparocīgo pakomāta ekrāna spaidīšanu, lai ievadītu adresi un citus datus. 

Preču piegāde tajā pašā dienā

Citviet pasaulē ļoti populāras ir pasūtījuma piegādes tajā paša dienā. Baltijas valstīs šāda pieeja nav izplatīta, bet pieprasījums pieaug, norādīja Fedorcovs,

"Domāju, ka tas saistīts ar mūsu iepirkšanās paradumiem internetā, piemēram, tiešsaistē pērkam pārtiku no lielajām lielveikalu ķēdēm, kas pašas nodarbojas ar piegādi. Savukārt attiecībā uz citām precēm steiga nav tik liela, lai vēlētos tās saņemt šeit un tagad," saka Fedorcovs.

Klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana

Fedorcovs norāda, ka pērn ieviesta jauna klientu pašapkalpošanās sistēma un pašreiz pieejams pakalpojums paku sūtīšana bez etiķetēm, kā arī veikti vairāki loģistikas sistēmas uzlabojumi. Tas ietver arī sūtījumu pārvaldības funkcijas un vairākas citas jaunas funkcijas, kas drīzumā būs pieejamas ikvienam.

Šogad starptautiskais sūtījumu piegādes uzņēmums galveno uzmanību velta pašapkalpošanās integrācijai, kas ļauj ērti pārvaldīt sūtījumus ar e-veikalu palīdzību. Saskaņā ar Fedorcova sacīto, viens no stratēģiskajiem virzieniem ir izmaksu optimizācija un klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana. 

"Aktuāla būs izmaksu optimizēšana, sākot no patērētāju informēšanas pa dažādiem kanāliem par sūtījuma virzību līdz loģistikas procesu optimizācijai, lai piegāde būtu ātrāka, lētāka un patērētāju apkalpošanas kvalitāte attiecīgi labāka, jo visi risinājumi pirmām kārtām ir orientēti uz viņiem," sacīja Fedorcovs.