Igaunija norāda uz Latvijas kļūdām elektrovilcienu iegādē un sola tās nepieļaut
foto: Evija Trifanova/LETA
Satiksmes ministrs Kaspars Briškens Latvijas elektrovilcienu atklāšanas pasākumā.
Bizness un ekonomika

Igaunija norāda uz Latvijas kļūdām elektrovilcienu iegādē un sola tās nepieļaut

err.ee/Jauns.lv

Igaunijai līdz 2024. gada beigām paredzēts saņemt sešus uzņēmuma "Škoda Vagonka" elektriskos vilcienus. Kaimiņvalsts norāda, ka seko līdzi Latvijas nedienām ar elektrovilcieniem un sola veikt dažādus piesardzības pasākumus, lai viņiem šādas problēmas nerastos.

“Vilciena iegādāšanās nav kā jauna auto nopirkšana salonā,” vesta Igaunijas operatora “Elron” valdes loceklis Mārts Ērenpreiss, “tas ir pielīdzināms spēkstacijas iegādei, jo pirms vilciena nodošanas ekspluatācijā jāveic vairāk nekā 50 obligātie un 15 dinamiskie testi.”

Ērenpreiss uzsver, ka "klientam vienmēr ir jābūt prasīgam, tādēļ viņa pārstāvētais uzņēmums pieprasījis Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" pārskatu par elektrovilcienu nedienām Latvijā. Valdes loceklis norādījis uz viņaprāt, Latvijā pieļautajām kļūdām, un paskaidrojis kā Igaunija no tām plāno izvairīties.

Latvijas nedienas ar elektrovilcieniem

Ilgi gaidītie elektrovilcieni pa Latvijas sliedēm sāka kursēt aizvadītā gada 15. decembrī. Ceļš līdz tiem nebija viegls – kopumā tika izsludināti 3 iepirkuma konkursi un vilcienus saņēmām 2023. gadā, nevis 2015. kā sākotnēji tika iecerēts.

Tomēr tas, šķiet, bija tikai nedienu sākums. Drīz vien pēc iegādes vairāki jaunie vilcieni “izgāja no ierindas” – tie saskārās ar elektronikas un sensoru kļūmēm, kuru novēršanai bija jāveic papildu testi. Līdz ar šīm likstām, pašlaik pasažieru pārvadājumus Latvijā veic vien 12 no 17 Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" piegadātajiem elektrovilcieniem.

"Škoda Vagonka” elektrovilcienus iegādājies arī Igaunijas operators “Elron”- divus vilcienus kaimiņvalsts plāno saņemt aprīļa beigās, bet pārējos līdz gada beigām. Tomēr igauņi cer no Latvijas piedzīvotajām nedienām izvairīties.

Ērenpreiss norāda, ka “”Elron” plāno novērst vilcienu defektus, ar kuriem saskārusies Latvija, vēl pirms vilcieni ieradušies Igaunijā”.

"”Škoda” mums ir sniedzis pārskatu par to, kādas ir bijušas problēmas ar elektrovilcieniem Latvijā un kā šīs problēmas plānots novērst. Mūsuprāt, šie pasākumi ir bijuši efektīvi. Piemēram, automatizācijas sistēma ir jutīga pret noteiktu sprieguma diapazonu. Ja šo sprieguma diapazonu konfigurē plašāk, tad jutīguma problēma pazūd. Šis un citi jautājumi mums ir atrisināti un tiek risināti patlaban," vēsta “Elron” pārstāvis.

Igaunija sola Latvijas kļūdas nepieļaut

“Elron” pirmos divus "Škoda Vagonka" elektrovilcienus saņems aprīļa beigās, un pēc to saņemšanas plāno veikt plašu testēšanu, novērtējot Igaunijas infrastruktūru un to, vai tai nepieciešami kādi uzlabojumi vai pielāgojumi.

"Atšķirībā no Latvijas, kas vienlaicīgi ekspluatācija nodeva ļoti daudz elektrovilcienu, mēs plānojam savējos ieviest satiksmē pamazām – ar jauktu grafiku. Tāpat pirmajā ceturksnī neplānojam palielināt vilcienu satiksmi,” vēsta “Elron” valdes loceklis.

Viņš norāda, ka aprīļa un maija mēnesī ar elektrovilcieniem notiks plānoti testa braucieni, bet uz peroniem tos varētu manīt vien vasarā. Testa braucienos tiks pārbaudītas visas vilcienu sistēmas: kā tās saņem elektroenerģiju no gaisvadu līnijām, kā darbojas apkure, vai labi funkcionē pasažieru informēšanas sistēma un drošības sistēmas.

"Testēšana tiks veikta ar ātrumu, kas nepārsniegs 176 kilometrus un pārbaudes tiks veiktas Igaunijas iekšējā posmā. Testa braucienos tiks izmantoti arī smilšu maisi, kas imitēs pasažieru svaru," norāda Ērenpreiss.

Viņš uzsver, ka “Latvijas piemērs “Elron” dziļi nesatrauc un norāda, ka klientam vienmēr jābūt prasīgam, iepirkumos piesaistot arī dažādus ekspertus no malas. Tāpat viņš paudis ticību tam, ka “Igaunijai izdosies jaunos elektrovilcienus ekspluatācijā ieviest bez sarežģījumiem”.