Latvijā parādījušies automobiļi, kurus var vadīt jau pusaudži no 14 gadu vecuma
foto: Christopher Jenks / Alamy/ Vida Press
Mopēdauto, kuru braukšanas ātrums ir līdz 45 km/h, var vadīt pusaudži jau no 14 gadu vecuma.
Auto un tehnoloģijas

Latvijā parādījušies automobiļi, kurus var vadīt jau pusaudži no 14 gadu vecuma

Jauns.lv

Mopēdauto, kuru braukšanas ātrums ir līdz 45 km/h, var vadīt pusaudži jau no 14 gadu vecuma. Taču Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris intervijā portālam Jauns.lv aicināja vecākus, kuri apsver domu par mopēdauto iegādi saviem bērniem, izvērtēt gan bērnus briedumu, gan iespējamos maršrutus un to bīstamību.

Viņš skaidroja, ka tā saucamie mopēdauto ietilpst mopēdu kategorijā, proti, tie izskatās kā nelieli automobiļi, taču tiem ir ierobežota motora jauda līdz 4 kilovatiem un ierobežots braukšanas ātrums līdz 45 km/h.

“AM kategorijas vadītāja apliecību, kas nepieciešama, lai vadītu šādus automobiļus, kas ietilpst mopēdu kategorijā, ir iespējams iegūt no 14 gadu vecuma,” Teteris teica un piebilda, ka šīs kategorijas vadītāja apliecība atļauj vadīt visus mopēdus.

Lielākoties mopēdi ir divriteņu transportlīdzekļi, kuriem ir ātruma ierobežojums līdz 45 km/h.

Mopēdauto vadīšana ir atļauta no 14 gadu vecuma

Speciālists vērsa uzmanību, ka mopēdauto vadīšana no 14 gadu vecuma Latvijā ir atļauta un atbilst visai Eiropas Savienības likumdošanai.

“Būtība ir salīdzinoši mazajā braukšanas ātrumā - ar šo transportlīdzekli (tāpat kā ar divriteņu mopēdu) nevar pabraukt ātrāk par 45 km/h. Mēs runājam par to, ka tas ir ātrums, ar kuru puslīdz normāli var iekļauties satiksmē pilsētā.”

foto: LETA
Ceļu satiksmes drošības direkcijas Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris
Ceļu satiksmes drošības direkcijas Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris

Jānokārto gan teorijas, gan braukšanas eksāmens

Viņš norādīja, ka cilvēki, kuri saņem AM kategorijas vadītāja apliecību, ir gan izgājuši veselības pārbaudi, gan ļoti bieži pabeiguši autoskolu, kaut gan tas nav obligāti. CSDD pārstāvis gan ieteica šiem cilvēkiem apmeklēt autoskolu.

Tāpat šie vadītāji ir nokārtojuši gan teorijas, gan auto vadīšanas eksāmenu, tostarp vadījuši automašīnu ceļu satiksmē. “Viņi savā ziņā ir pierādījuši, ka viņiem ir zināšanas un iemaņas, kas nepieciešamas, lai brauktu ar tiem.”

Eksāmenu var kārtot arī ar mopēdauto

Ja cilvēks nokārto gan teorijas, gan braukšanas eksāmenu ar divriteņu mopēdu, tad viņš drīkst braukt arī ar mopēdauto.

Bet, ja viņš eksāmenu kārto ar mopēdauto, tad viņa AM vadītāja apliecībā ir ierakstīts speciāls kods, kas norāda, ka viņam atļauts vadīt tikai mopēdauto un viņš nav parādījis savas spējas un iemaņas, kas saistītas ar transportlīdzekļa balansēšanu un visiem citiem jautājumiem, kas būtiski, lai vadītu divriteņu mopēdu.

Tetera rīcībā nebija informācijas, cik daudz Latvijā ir mopēdauto vadītāju, taču viņš norādīja, ka kopumā ik gadu CSDD izsniedz aptuveni 1000 mopēdu vadītāja apliecību.

Pagaidām mopēdauto nav daudz

“Mopēdu vadītāju apliecību īpašniekiem ir tiesības vadīt arī mopēdauto, bet tas absolūti nenozīmē, ka viņi brauc ar mopēdauto. Tas nozīmē tikai tiesības.

Praktiski šo četrriteņu automobiļu reālajā dzīvē nav daudz, jo tie ir diezgan dārgi un nepieejami. To izmantošana pret ieguvumu ir salīdzinoši ierobežota.”

Saskaņā ar CSDD datiem patlaban Latvijā reģistrēti vairāk nekā 37,3 tūkstoši mopēdu ar diviem riteņiem. Savukārt reģistrēto mopēdauto skaits šobrīd ir nedaudz virs 800.

Nav dzirdēts par nopietnām avārijām, kurās iesaistīti mopēdauto

Kopumā var teikt, ka mums kā sabiedrībai nav jāsatraucas par šiem jaunajiem autovadītājiem, kuri sēžas pie mopēdauto stūres. Ja viņi ir nokārtojuši gan teorijas, gan braukšanas eksāmenus, tad viņi var droši braukt.

“Es nepateikšu statistisku par ceļu satiksmes negadījumiem un mopēdauto iesaisti tajos, bet katrā gadījumā nav dzirdēts nekas par nopietniem negadījumiem ar šiem mopēdauto.

Atkārtošos vēlreiz – to maksimālais ātrums ir 45 km/h, kas jau būtiski samazina potenciālo bīstamību un potenciālo kaitējumu kaut vai tad, ja salīdzina ar vieglo automobili.”

Iespējams, mopēdauto skaits varētu pieaugt

Vaicāts, vai nākotnē mopēdauto skaits Latvijā varētu pieaugt, viņš teica: “Ļoti iespējams. Tas atkarīgs no cilvēku labklājības. Jo labklājīgāki kļūst cilvēki, jo parādās lielāka iespēja iegādāties mopēdauto saviem bērniem, ja patiešām pastāv nepieciešamība viņiem pārvietoties jau no 14 gadu vecuma.

Bet būtībā mopēdauto nav nekāds jaunums. Novērojumi liecina, ka to nav daudz. Ja mopēdauto kļūs būtiski lētāki, tad gan varētu palielināties to skaits.”

Interesentu loks ir ierobežots

Lai gan mopēdauto jau kādu laiku eksistē gan reālajā dzīvē, gan arī likumdošanā, kā arī ir norma, ka tos var vadīt no 14 gadu vecuma, līdz šim būtiski lēcieni to skaitā nav bijuši.

Tas liecina, ka interesentu loks ir ierobežots un tie ir diezgan specifiska lieta, speciālists sprieda.

Amerikā ir cita situācija

Kādreiz kino filmās redzams, ka Amerikā un citās pasaules valstīs pusaudži bieži brauc ar mašīnām uz skolu, bet Latvijā tā nav ierasta kārtība. Teteris skaidroja: “Amerikā ir pilnīgi cita situācija un tiesību regulējums. Atšķirībā no Eiropas, Amerikā diezgan daudzos štatos normālo vieglo automobiļu vadītāju apliecību var iegūt jau no 16 gadu vecuma, tas ir, vidusskolā.

Bet, cik es zinu, tur arī ir ierobežojumi, piemēram, atļauts braukt tikai vienam vai atļauts braukt tikai diennakts gaišajā laikā, jo pusaudži un bērni ir visur – vai tā būtu Eiropa, vai Amerika.”

Svarīgi apmeklēt autoskolu

Runājot par vecākiem, kuri apsver domu iegādāties mopēdauto saviem bērniem, CSDD pārstāvis ieteica sagatavošanas procesā vērsties autoskolā, nevis mēģināt pašmācības ceļā apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas.

Ārpus apdzīvotām vietām risks var būt lielāks

“Otrkārt, būtu svarīgi izvērtēt, pa kurieni tiks braukts, pa kādām ielām un pa kādiem ceļiem. Lai arī nav ierobežojumu vai aizliegumu izmantot mopēdauto ārpus apdzīvotām vietām un ar tiem ir atļauts braukt ārpus apdzīvotām vietām, tomēr, ja ceļš ir ar vienu joslu katrā virzienā, līkumains, nepārredzams utt., tad, protams, negadījumu risks uz šādiem ceļiem pieaug.”

Risks ir palielināts arī tāpēc, ka mopēdauto brauc būtiski lēnāk nekā kopējā transporta plūsma ārpus apdzīvotām vietām.

Citiem autovadītājiem būtu jārespektē lēnāk braucošie jaunieši, nevis jākļūst agresīviem, redzot viņus. Tas ir arī jautājums par kopējo atmosfēru un pieklājību ceļu satiksmē.

Svarīgi izvērtēt arī bērna briedumu

Vecākiem, iegādājoties mopēdauto, jāizvērtē ne tikai potenciālie maršruti, bet arī konkrētā bērna briedums.

“Potenciāli lielas bīstamības pašas par sevi tajā [ka pusaudži vada mopēdauto] nav, bet, protams, katrs gadījums ir individuāls. Vecākiem būtu arī jāizvērtē sava bērna brieduma pakāpe – vai viņam var uzticēt patstāvīgi braukt ar mopēdauto vai nē.”

Iespējams, mopēdauto nav jāiegādājas jau no bērna 14 gadu vecuma, bet var sagaidīt 15 vai 16 gadus. Tiesa, no 16 gadiem jau var iegūt B1 kategorijas autovadītāja apliecību, kas ļauj braukt ar automobiļiem, kuriem nav ātruma ierobežojuma un kas uzskatāmi par kvadricikliem, CSDD pārstāvis piebilda.