Pasaulē vecākās automašīnas, kuras joprojām darbojas
foto: Publicitātes foto
Auto un tehnoloģijas

Pasaulē vecākās automašīnas, kuras joprojām darbojas

Jauns.lv

Automobiļu pasaulē ir ne mazums transportlīdzekļu, kas uzbūvēti jau iepriekšējā gadsimta sākumā vai pat 19. gadsimta beigās, un daži no šim spēkratiem joprojām ir darba kārtībā un pat piedalās sacīkstēs, vēsta “National Geographic”.

foto: National Geographic

Vēsturē pirmo zināmo automobiļa rasējumu autors ir Leonardo da Vinči.  2004. gadā eksperti no Florences Zinātnes vēstures muzeja pēc rasējumiem uzbūvēja šo automobili, pierādot Leonardo domas pareizību. 1885. gadā vācu izgudrotājs Kārlis Bencs, bet 1889. gadā cits vācietis vārdā Gotlībs Daimlers patentēja pirmās pašgājēju ekipāžas ar benzīna motoriem. Savukārt amerikāņu uzņēmējs un izgudrotājs Henrijs Fords plaši izmantoja konveijera sistēmu auto ražošanā, padarot tos pieejamākus plašākam cilvēku lokam.

Automašīnas atviegloja ceļošanu, jo tās nodrošināja uzticamu pārvietošanās līdzekli cilvēkiem, kuri to varēja atļauties. Tas arī ļāva veikt garākus attālumus ar lielāku ātrumu kā jebkad agrāk, kas ļāva cilvēkiem apmeklēt vietas, kuras ar zirgu pajūgu nebūtu iespējams sasniegt.

foto: National Geographic

Neskatoties uz auto industrijas plašo piedāvājumu, auto entuziasti joprojām kolekcionē un restaurē vecos spēkratus. Par tādiem cilvēkiem un viņu dzelzs rumakiem vēsta “National Geographic” raidījums “Auto SOS”, kas atgriezies pie skatītājiem ar jaunu, 11. sezonu.

Ik sēriju skatītājiem ir iespēja vērot jaunas mašīnas, negaidītas izjokošanas un iemīļotas slavenības.

Gaidot jaunākās sērijas, aicinām iepazīties ar vecākajiem spēkratiem, kas joprojām spēj sevi pierādīt uz ceļiem!

Henrija Forda lolojums

“Ford Motor Company” ražoja “T” modeļa automobiļus no 1908. līdz pat 1927. gadam. Kopumā tika saražoti 15 miljoni šī modeļa auto. Pēdējais spēkrats pameta rūpnīcu 1927. gada 26. Maijā. To svinīgi vadīja Henrijs Fords un blakus sēdēja viņa dēls Edsels.

Henrijs Fords izveidoja "T" modeli ar nolūku nodrošināt ekonomisku, praktisku transportu vidusmēra cilvēkam, taču tas drīz vien ieguva popularitāti, pateicoties tā pieejamībai, izturībai, pielāgojamībai un apkopes vienkāršībai. Zem priekšējā sēdekļa atradās apmēram 37 litru benzīna tvertne.

Pasaulē vecākais “Rolls Royce”

Henrija Roisa izsapņotais modelis tika ražots no 1904. līdz 1906. gadam. Pirmais modelis, kas ir pasaulē vecākais darbspējīgais “Rolls-Royce”, tika pārdots “Olympia” izsolē 2007. gadā par vairāk nekā četriem miljoniem eiro.

Bija paredzēts uzbūvēt 19 šī desmit zirgspēku automobiļa eksemplārus, bet faktiski tika saražoti 17. Šiem transportlīdzekļiem, kas pazīstami kā “Type As”, bija divu cilindru dzinēji, kas padarīja ātruma uzņemšanu vēl spējīgāku.

Rotaļlieta bagātniekiem

1901. gadā lielākā daļa planētas iedzīvotāju turpināja dzīvot pasaulē, kurā pārvietojas ar zirgu pajūgiem. Tikmēr autoražotāja “Stevens-Duryea” “L” modelis bija kaut kas neiedomājams un to varēja atļauties tikai ļoti bagāti auto entuziasti.

Transportlīdzeklim bija septiņu zirgspēku dzinējs, trīspakāpju pārnesumkārba ar atpakaļgaitu, ādas sēdekļi un citas tam laikam neredzētas ekstras. Jāpiebilst, ka maksimālais šī modeļa ātrums bija 25-30 kilometri stundā.

Zirga pajūgs bez zirgiem

Šis 1896. gadā ražotais “186 Lutzmann 4HP Victoria” automobilis ar viena cilindra dzinēju joprojām ir darba kārtībā. Tam ir grūti noticēt, taču šis spēkrats pat piedalās sacīkstēs! 2014. gadā tas bija redzams Londonas–Braitonas veterānu braucienā, un pierādīja, ka joprojām spēj pieveikt nelielu distanci.

Modeļa klasiskā virsbūve, pateicoties diviem lielākiem spieķu riteņiem un mazākiem priekšējiem riteņiem, vizuāli atgādina zirgu pajūgu. Automašīna visā tās krāšņumā tika izrādīta  2014. gada “Concours Elegance" izstādē kopā ar 59 citām pasaules retajām automašīnām.

Vecākais “Porsche” pasaulē

1939. gadā “Porsche” dibinātājs Ferdinands Porše izstrādāja modeli ar nosaukumu “Type 64 #3”. Tas tika gatavots 1500 kilometru garajām sacensībām Berlīne-Roma, kas bija paredzētas 1939. gada septembrī, taču Otrā pasaules kara sākuma dēļ tās atcēla.

Pavisam tika izgatavoti trīs automobiļi, no kuriem mūsdienās saglabājies viens – pārējos divus iznīcināja Otrā pasaules kara laikā. Ar šo auto brauca gan pats Ferdinands Porše, gan vēlāk viņa dēls Ferdinands “Ferijs” Porše. Pēc tam, kad 1946. gadā tika reģistrēts “Porsche” uzņēmums, Ferijs pašrocīgi uzlika uzrakstu “Porsche” uz “Type 64 #3”.

2019. gada “Porsche Type 64#3” bija izlikts “Sotheby’s” izsolē ASV ar sākuma cenu 13 miljoni Amerikas Savienoto Valstu (ASV) dolāru, taču unikālais auto tomēr netika pārdots. Spēkrats joprojām redzams izsoles nama mājaslapā, kur tiek novērtēts ar summu 19 – 22 miljoni ASV dolāru.

Auto entuziastu labākie palīgi

Raidījumu “Auto SOS”  vada mehānisko transportlīdzekļu un inženierzinātņu entuziasts Tims Šovs kopā ar mūziķi un pieredzējušu automehāniķi Fazu Taunšendu. Abi vadītāji cieši sadarbojas ar automašīnu restaurācijas speciālistu komandu, kas palīdz atjaunot klasiskās automašīnas Apvienotajā Karalistē un Eiropā.  

Vienā no jaunās sezonas sērijām Tims un Fazs dosies piepildīt kāda “Porsche 911 Targa” īpašnieka sapni. Pēc Alcheimera slimības diagnozes saņemšanas, vīrietis gandrīz bija zaudējis cerību vēl kaut reizi izbraukt ar savu iemīļoto “Porsche”, taču “Auto SOS” komanda to tā neatstās! Viņus gan gaidīs īsts izaicinājums, jo restaurācijas darbus būs jāpaspēj pabeigt, pirms Bens slimības dēļ zaudēs autovadītāja tiesības.

Šie un vēl citi izaicinājumi, reti auto un viņu īpašnieku stāsti sagaida skatītājus jaunajā “Auto SOS” 11. sezonā, kas skatāma otrdienās, plkst. 22.00 kanālā “National Geographic”!