Auto un tehnoloģijas
2022. gada 27. maijs, 06:45

Auto ziņas: kas ir elektrovelosipēdi?

Auto ziņas

Jauns.lv

Velosipēdi ar papildus elektrisko piedziņu no eksotikas kļuvuši par ierastu lietu. Bet vai mēs par šiem velosipēdiem zinām pilnīgi visu?

“Pirmkārt var teikt, ka elektrovelosipēdi pie mums ir tāds nezināmais. Eiropā un citur cilvēki arvien vairāk izvēlas elektrovelosipēdus,” saka Juris Mikulens, Fans Prosport velosipēdu divīzijas vadītājs.

Elektrovelosipēdi ir progresīvi un ērti. Ar tiem ir daudz vieglāk braukt.

“E bike palīdzēs pievarēt to pašu attālumu un nenogurt,” pieblist Agnis Matisāns, Bosch E - Bike servisa vadītājs.

Elektrovelosipēds gan ir daudz dārgāks par parastu kājminamo braucamrīku, taču daudzviet tas jau kļuvis par alternatīvu trasporta veidu.

“Elektrovelosipēdus izvēlas cilvēki, kas saprot, ka tas ir ekonomiski izdevīgāk. Šodien problēma ir degvielas cenas. Eiropas valstīs jau aprēķināts, cik ilgā laikā tas atmaksājas. Laba elektrovelosipēda, kas maksā 3000 - 4000, atmaksāšanās laiks ir 18 mēneši. Tajā laikā tu atpelni investēto naudu.”

Turklāt tas vēl arvien ir velosipēds, kas prasa muskuļu spēku, tiesa, krietni mazāku. Elektromotors darbojas tikai tad, kad minat pedāļus. Tā jauda un griezes moments jeb vilkme atkarīga ne tikai no motora jaudas - jo tā ir programmējama, bet arī velosipēda tipa.

“Pilsētas velosipēdiem motori ir mierīgāki, kalnu velosipēdiem jauda ir lielāka.”

Papētot Fans veikalā izliktos elektrovelosipēdus, var tikai nojaust, cik strauji attīstās šī industrija.

Cube elektrovelosipēdi ar vācu firmas Bosch motoriem Fana veikalos parādījās tikai pirms pāris gadiem. Pēc nostāstiem, pirmais Bosch elektrovelosipēda motors esot bijis izstrādāts no Volkswagen elektriskā stūres pastiprinātāja, bet paskat, kur esam tikuši tagad. 

“Jaunais ceturtās paaudzes motors ir par 49% vieglāks un jūtami mazāks.”

“Tā izskatās no e bike noņemts elektromotors, Tas sver savus 4 kg. Kopā ar baterijām velosipēda svars pieaug, tāpēc jāmaina tā lietošanas paradumi. Rodas jautājums, cik tālu ar tādu e bike var aizbraukt?” Jautā Normunds Avotiņš.

“Pieveicamais attālums ir sarežģīta tēma, jo atkarīgs no svara, braukšanas stila un pretvēja. Bet ar vidējo bateriju 80 - 100 km. Ja nevar, tad uztaisīsim diagnostiku, lai saprastu, kāpēc tā. Šeit mums ir jaunākā un ietilpīgākā Bosch baterija - 750 Wh. Ar šādu var nobraukt 120 - 140 km. Ir velosipēdi, kas komplektēti ar 2 baterijām. Tad var pieveikt ap 200 km ar vienu uzlādi.”

Turpinot līdzību ar elektromobiļiem - arī e - bike baterijas nolietojas. Bosch baterija paredzēta 500 uzlādes cikliem jeb aptuveni 50 000 km, kas velosipēdam ir nenormāls nobraukums. Taču arī pēc tam baterija nebūs izmetama.

“Pēc šiem 50 000 km, ja ar jaunu bateriju varēja nobraukt 100 km, pēc tam tie būs 70.”

Skaidrs, ka nepietiek elektrovelosipēdus vienkārši tirgot, vajadzīgs arī serviss. Pirms pieciem gadiem Latvijā vispār nebija darbnīcas, kas spētu tikt galā ar Bosch elektromotoru velosipēdam. Tagad Fanā darbojas Bosch e bike autorizētais serviss.

“Esam guvuši lielu pieredzi, kas saistīta ar piedziņu, motoriem, akumulatoriem. Varbūt gribas uzstādīt lampiņu, bet nav zināms vai iekšā ir vadi? Vai gaitā raustās motors. To varam diagnosticēt un novērst.”

Izmantojot īpašu programmu, vecākas paaudzes Bosch motoram var iedot otro jaunību.

“Ja velosipēds ir 5 - 10 gadi, ļoti liela iespēja, ka varam to padarīt ekonomiskāku un ņiprāku.”

Elektromotorus e baikiem ražo daudzi, taču autorizētu servisu bieži trūkst. Tas var atstāt iespaidu uz lietota e bike vērtību.

“Izvēloties Bosch produkciju, jūs zināt, ka būs iespējams saņemt atbalstu ne tikai Latvijā bet visā pasaulē. Viņi sniedz tehnisko atbalstu produktiem ko pārstājuši ražot.”

Jaunākās paaudzes elektrovelosipēds ar Bosch sistēmu jau ir vadāms no viedtālruņa, kuru no šī paša velosipēda var arī uzlādēt.

“Šeit var pieslēgt viedtālruni, ievadīt parametrus, jaudu, ātrumu, griezes momenta. Varam sabloķēt, aktivizēt signalizāciju un izsekot.”

Elektrovelosipēds ir 7 - 8 kg smagāks par parasto. Katru dienu uz piekto stāvu tādu vis nestiepsi. Rīgā parādās velosipēdu glabāšanas vietas. Īpašnieki izvērtējuši, ka mājā dzīvo cilvēki, kas lieto velosipēdus un viņiem tos vajag kaut kur glabāt. Normālā gadījumā uz 5 stāvu stiept nevajadzētu, Bet jāatceras, ka turot velosipēdu glabātavā, jāizņem baterija.

“Arī interesanti, ka cilvēki, kas ceļo ar lidmašīnu, ved e bike līdzi, bet bateriju paņemt nevar. Tāpēc mēs izīrējam baterijas tūristiem.”