Auto ziņas: augstākas cenas un mazāka izvēle. Eksperti prognozē autotirgus nākotni
Aizvadītajos divos gados autoindustrija piedzīvojusi lielākos satricinājumus pēdējo 30 gadu laikā. Kādi izaicinājumi gaida mūs turpmāk?
“2021. saskārāmies ar pusvadītāju problēmu, kas sekoja Covid. Pirmo reizi redzējām, ka piegādes ir mazākas nekā pieprasījums,” stāsta Ilze Grase-Ķibilde, Volkswagen un Audi importētāja Moller Baltic Import izpilddirektore.
Kad šķita, ka krīze teju jau pārvarēta, notika tas, kam neviens neticēja - Krievijas iebrukums Ukrainā.
“Šis gads sākās ar pozitīvu garu. Rūpnīcas iestrādājās, uz vietas varēja sākt plānot. Līdz 24. februārim.”
Tas bija šoks visai auto industrijai, bet jo īpaši Volkswagen grupai.
“Mūsu galvenais izaciinājums ir vadu savienojumi. Ar pusvadītājiem varam izlīdzēties, bet bez vadu savienojumiem automašīnu nav iespējams saražot.”
Kabeļu piegādes pārtraukuma dēļ uz 2 nedēļām tika apturētas vairāks VW, Audi, Škoda un Porsche rūpnīcas.
“Man ir prieks redzēt, ka pirmajā dienā jau 250 cilvēki VAG grupā piesaistīti rast risinājumu.”
Kopš kara sākuma pagājis vairāk nekā mēnesis, un ražošana atsākusies. Taču problēma vēl ne tuvu nav atrisināta.
“Rezultāts ir tāds, ka ir 2 problēmas - covid un karadarbība. Autobūve atkarīga no energoresursiem utt. Mašīna sastāv no daudziem materiāliem un ir daudz piegādātāju,” saka Gundars Margevičs, SIA Autohalle direktors.
“Varam secināt, ka vieglāk pārcieta šo problēmu Āzijas markas. Bet arī viņiem cenu kāpums ir neizbēgams,” piebilst Andris Kulbergs, Auto asociācijas prezidents.
“Covid mūs pārsteidza, tagad ir jauna problēma. Ir jautājumi, uz kuriem nav atbilžu,” saka Ilze Grase-Ķibilde.
Viens no šādiem jautājumiem ir - kādas sekas Ukrainas karš un Krievijai piemērotās sankcijas atstās uz autoindustriju ilgtermiņā?
Andris Kulbergs: “runājot par ilgtermiņu, zinām, ka Krievija ir izejmateriālu piegādātāja. Tā piegādā 25% parādija, ko lieto katralizatoros. Otrs ir niķelis, kur Krievija ir 50% piegādātāja. Tas ietekmē bateriju ražošanu.”
Vai naftas produktu cenu kāpums veicinās vētrainu elektromobiļu pieprasījuma pieaugumu?
“Es domāju, ka esam pagrieziena punktā, 100% ar EV jau visi nebrauks. Vēl kādu laiku dzīvos dažādi veidi, bet skaidrs ka interese par EV un hibrīdiem ar katru gadu palielinās,” nākotni prognozē Gundars Margevičs.
Lai vai kāda būtu tālākā notikumu attīstība, automašīnu pircējiem jārēķinās ar tālāku cenu kāpumu un garākām piegādēm.
“Tas, ka mašīnas kavējas, nav dīleru vaina, bet industrijas situācija,” apgalvo Ilze Grase-Ķibilde.
“Ir modeļi kas pieejami šodien, nākamais līmenos ir 3-4 mēn, tad 6-9, un tad ir tādi modeļi kur jāgaida gads. Automašīnas ir pieejamas, bet ne tādas kā vajag vai izvēlas. Samazinās izvēles iespējas,” situāciju raksturo Gundars Margevičs.
Tas gan būs ļoti atkarīgs no konkrētā ražotāja.
Ilze Grase-Ķibilde: “mēs esam laikus pasūtījuši mašīnas, ir pieeja brīvajai noliktavai un pieeja automašīnām, kuru specifikācijas var pamainīt.”
Taču vienā jautājumā Autoziņu aptaujātie ekperti ir vienisprātis.
“Cenas augs. Tur ir energoresursi, inflācija, alga, viss,” apgalvo Gundars Margevičs.
Andris Kulbergs: “automašīnu cenas jau kāpa pagājušogad. Tad šogad jārēķinās ar prognozi no 6 līdz 12%.”
Moller Baltic Import izpilddirektores prognoze gan ir pieticīgāka - 2 līdz 3%, taču cenu paaugstināšana var atkārtoties, tā kā tas pats vien iznāk. Vairāk laimējies tiem, kas automašīnas pasūtinājuši agrāk un nav no tām atteikušies.
“Par mašīnām kas pasūtītas, tām esam nogarantējuši cenas. Attiecīgi cenai nevajadzētu mainīties,” rezumē Ilze Grase-Ķibilde.