Auto ziņas: kā bedres uz ceļiem ietekmē auto piekari
Lai gan pēdējā laikā laiks bijis pārsvarā sauss un saulains, bedres joprojām ir briesmīgas. Auto ritošā daļa ir tā, kas no bedrēm cieš visvairāk, attiecīgi pieprasījums pēc šāda veida remontdarbiem servisos šobrīd ir īpaši augsts.
“Pavasarī esam novērojuši, ka ir pieplūdums uz ritošās daļas diagnostiku. Biežākās sūdzības - kaut kas klab un grab. Pēc tam vairāk parunājot atklājas, kas pirms tam iebraucis lielākā bedrē un pēc tam parādījusies skaņa. Uztaisot ritošās daļas diagnostiku uzzinām, ka bukses izsista no vietas, bojāts lodbalsts vai saliekta svira,” stāsta Aivars Cīrulis, Automeistars.lv servisa vadītājs.
Kādas pazīmes pēc iebraukšanas bedrē liecina, ka balstiekārta ir bojāta?
“Pirmais ko novērojam braucot, stūre paliek šķībi. Var parādīties strīķējoša skaņa. Tādā gadījumā jāstājas malā, jāpārbauda vai nav sasists disks , jo tālāk braukt nedrīkst. Ja pēc tā sitiena apstājamies, viss ir kārtībā, varam braukt, bet tuvākā laikā vajadzētu iebraukt servisā, lai meistari novērtē situāciju.”
Vai balstiekārtas remonts pēc iebraukšanas bedrē ir dārgs?
“Ja ir runa par svirām, buksēm utt. tas nav dārgākais gals. Trakāk ir ar amortizatoriem. Zinot kādi mums ir pagalmi ar bedrēm, viens sitiens var nodarīt bojājumu amortizatoram. Varbūt ne uzreiz, bet pēc dienas vai divām parādīsies skaņa un amortizators būs bojāts.”
Izmaksas palielina arī noteikums, ka amortizatori jāmaina pa pāriem, tātad abi reizē. Dažkārt amortizatora bojājums nemaz nav manāms.
“Šeit vizuāli var redzēt, ka amortizatorā iekšā ir putekļu sargs. Iebraucot bedrē var redzēt, ka ir sabeigts.”
Tagad palīdīsim zem automašīnas un apskatīsim kā tikko pieminētās balstiekārtas detaļas izskatās dabā.
“Ritošā daļā pārbaudām sviras, atsaites, bukses, pie bojājumiem būs redzami locījumi.”
Aizmugurējā piekare ar retiem izņēmumiem parasti ir vienkāršāka.
“Aizmugure būs mazāk cietusi, jo vairāk sitienu uzņem priekšējā daļa.”
Vai balstiekārtas bojājumus var samazināt augstākas riepas?
“Izvēloties ziemas riepas, labāk izvēlēties ar augstāku profilu. Daļu sitiena bedrē uzņem riepa.”
Te gan uzreiz piebildīsim, ka Bosch Car Service neatbalsta eksperimentus ar riepu izmēriem, kas ir ārpus auto ražotāja noteiktajiem.
Vai ziemas riepas ir droši mainīt jau 1. martā?
“Mūsu ieteikums ir pie pirmās saulītes nemainīt riepas, pavērot situāciju, un nogaidīt. Kad redzat, ka ceļi tiek sakopti, mīnusu uz ielām nav, tad varam domāt par vasaras riepām.”
Kā rīkoties pamanot priekšā bedri?
Labākais izvairīties no bedres, tad pirms bedres samazināt ātrumu, un braucot iekšā neturēt bremžu pedāli. Ja braucot iekšā bedrē bremzējam, tad sitiens būs 2-3 reiz lielāks.
Izvairīties no nepatikšanām var arī braucot ar samazinātu ātrumu, seviški nepazīstamās vietās.
“Ja mēs redzam, ka ceļš ir labs, tad varam braukt ar atļauto ātrumu. Bet ja pa laikam ir kādi bojājumi, braucam lēnāk, lai situācija ir droša."
Kāpēc nepieciešama regulāra balstiekārtas diagnostika?
Lietota auto gadījumā atbilde ir vienkārša - tāpēc, ka jūs nezināt, kā to kopis iepriekšējais īpašnieks. Lūk, piemērs no dzīves!
"Viens no trakākajiem bija nolauzta apakšējā svira. Ritenis netiek nofiksēts. Turklāt cilvēks bija atbraucis uz servisu, lai gan ar tāda veida bojājumu braukt ir bīstami. Bet piezīmēšu, ka iepriekšējais īpašnieks nebija veicis diagnostiku, un tikai pēc tā defekta viņš atrbauca uz servisu. Ja iepriekš būtu veitka diagnostika, varētu redzēt ka svira ir rūsējusi. Nekas tik traks nebūtu noticis.”