Auto un tehnoloģijas

Auto ziņas: Hyundai Nexo. Elektroauto, kas elektrību sev saražo pats

Auto ziņas

Jauns.lv

Šodien TV Auto ziņas brauks ar Hyundai elektromobili. Kas tur nu liels? Atšķirībā no Hyundai Ioniq šis nav jālādē, jo elektrību sev saražo pats.

Hyundai Nexo ir viens no retajiem ūdeņraža modeļiem pasaulē. Vieglā gāze tajā netiek dedzināta, bet gan ražo elektrību tā sauktajā degvielas šūnu blokā. Riteņus griež elektrība, un vienīgie izmeši ir ūdens. To lieliski var novērot, kad Nexo izpūš ūdens tvaikus ik reizi pēc izslēgšanas.

“Fuel cell auto sastopami ne pirmo gadu. Tos apvij mistiska aura, jo grūti saprast kā tas viss darbojas. Atverot pārsegu izskatās pēc parasta motora,” stāsta Normunds Avotiņš. 

Elektromotors ar 163 ZS jaudu patiesībā ir apakšā pie velkošajiem riteņiem. Visu pārējo aizņem degvielas šūnu bloks, kas ir diezgan masīva uzparikte.

“Paskat, kādi glauni izbīdāmi rokturi! Staigāju apkārt un nevaru atcerēties, ko man tas Hyundai Nexo atgādina.”

Nu bet protams - elektromobili Mercedes EQC. Hyundai Nexo ir tikai trešais ūdeņraža auto garajā Autoziņu pieredzē, un vietas aizmugurē šeit ir visvairāk.

Priekšā Hyundai Nexo ir kaut kas pa vidu starp Lexus un jau pieminēto "mersedesu". Grūti noticēt, ka modelis ir jau četrus gadus vecs!

“Paskatieties kāds krāsu salikums, lieliski materiāli, visas ekstras. Ērta sēdpozīcija, multimēdiju ekrāni. Tikpat labi šis varētu saukties Genesis Nexo, pusceļā uz premium.”

Cenas ziņā tas gan nav nekāds pusceļš, bet ceļa beigas. Nexo maksā 75 000 eiro.

Automašīnas grīdā atrodas ne vien trīs ūdeņraža baloni, bet arī gaitas baterija.

“Līdz ar to smaguma centrs ir tikpat zemu kā normālam elektromobilim. Braucot var just. Mašīna ir visai līgana.”

No lielajiem Hyundai džipiem pārņemta aklo zonu kamera. Ieslēdzot pagriezienu rāda, kas notiek labajā vai kreisajā pusē.

“Hyundia Nexo dators rāda, ka tuvākā ūdeņraža stacija atrodas 370 km attālumā Helsinku ostā. Meli! Tuvākā ūdeņraža stacija ir tikai kilometra attālumā. Turp arī dosimies.”

Vienīgā publiskā ūdeņraža uzpildes stacija Baltijā atrodas Rīgas Satiksmes teritorijā Pārdaugavā.

“Operācija daudz neatšķiras no gāzes uzpildes. Man ieteica vispirms atvērt vāciņu. Te mums viss ir labi. Tagad jāsamaksā.”

Maksāšanas terminālis pieņem kartes, tomēr rezervē depozītu 100 eiro apmērā.

“Ja nav neviena kas saka priekšā, ir instrukcija. Līdzīga CNG uzpildei. Gāze jau vien ir tikai gaisīgāka.”

Uzpildes spiediens sasniedz iespaidīgus 750 bārus, trīsreiz vairāk nekā saspiestas dabasgāzes uzpildes tankā. Toties 156 litru baloni ir pilni dažās minūtēs. Ar 6,3 kg ūdeņraža Nexo teorētiski var nobraukt vairāk nekā 600 km, taču ziemā tvertnes ne vienmēr var piepildīt līdz galam.

“Ko tad rāda borta dators - 1,3 kg uz 100 km. Interesanti gan. Ja kilograms maksā gandrīz 16 eiro, cik tad sanāk? Nav maz....”

Tā kā Nexo vispirms ir elektromobilis un tikai pēc tam viss pārējais, liela nozīme ir rekuperācijai.

Rekuperācijas pakāpi var regulēt ar lāpstiņām zem stūres. Iedarbinot automātiski ir 1. līmenis. Ja gribas lai auto skrien raitāk, izslēdzam pavisam, savukārt sastrēgumā saslēdzam 3. līmeni, lai dabūtu atpakaļ maksimumu enerģijas.

Secinājumi

Ja neskaita cenu un uzpildes problēmu tad Hyundai Nexo ir foršs auto. Pat ja tā padarīšana ar ūdeņradi neizdosies, gribētos, ka Nexo paliek - kā elektromobilis, piemēram. Tas radītu labu konkurenci vācu elektriskajiem krosoveriem un pat paša Hyundai modeļiem.