Īsais ceļvedis, iepērkoties trešo valstu internetveikalos: kas ir IOSS, un kā pirkumu visvieglāk atmuitot?
foto: Andriy Popov
Ilustratīvs.
Bizness un ekonomika

Īsais ceļvedis, iepērkoties trešo valstu internetveikalos: kas ir IOSS, un kā pirkumu visvieglāk atmuitot?

Jauns.lv

Iepērkoties internetveikalos ārpus Eiropas Savienības (ES), pievienotās vērtības nodoklis (PVN) jāmaksā jau no preces vērtības pirmā centa. Tas nozīmē, ka, saņemot sūtījumu, tas pircējam pašam ir jāatmuito.

Taču, pērkot preces interneta platformās, kas darbojas IOSS režīmā, PVN par trešajās valstīs iegādātām precēm tiek samaksāts jau iepirkšanās procesā, tādējādi izvairoties no nepieciešamības pašam pildīt muitas deklarāciju Latvijā. Kas ir IOSS, un kā atmuitot ārpus ES iegādātās preces?

Samaksā PVN jau iepirkšanās brīdī

Jaunā pasta sūtījumu atmuitošanas sistēma kopš 1. jūlija attiecas uz visu pasta nozari visā ES, tostarp uz pilnīgi visiem pasta komersantiem Latvijā un to klientiem, tātad faktiski uz katru Latvijas iedzīvotāju, kurš iepērkas trešo valstu interneta veikalos vai saņem sūtījumus no draugiem vai radiem, kuri dzīvo ārpus ES.

Izņēmums ir IOSS (Import One-Stop Shop) – īpašs PVN režīms: ja platforma, kurā cilvēks iepērkas, ir Eiropas Savienībā reģistrējusies IOSS izmantošanai, pircējs PVN samaksā jau preces iegādes brīdī, un šo summu saņem pircēja pārstāvētā valsts. Tātad, ja Latvijas iedzīvotājs veic pasūtījumu platformā, kas jebkurā ES dalībvalstī reģistrēta IOSS režīma piemērošanai, samaksātais PVN nonāk Latvijas budžetā, un arī sūtījuma saņemšanas brīdī pašam klientam nekādas papildu darbības nav jāveic. Šādā gadījumā visas muitas formalitātes klienta vietā Latvijā veiks tas pasta komersants, ar kura starpniecību sūtījums mūsu valstī tam tiek piegādāts, – attiecīgi tas var būt Latvijas Pasts vai kāds kurjerpasta uzņēmums.

Tiesa, reizēm pircējam nesaprotamu iemeslu dēļ var nākties muitot sūtījumu un maksāt PVN, lai gan pircējs ir pārliecināts, ka veicis PVN maksājumu pirkuma brīdī. Šādas situācijas veidojas tad, ja pārdevējs, izsūtot preci, nav elektroniski nodevis datus nosūtītājvalsts pasta uzņēmumam, kas tālāk tos nosūta saņēmējvalstij. Lai apliecinātu, ka preču piegāde ir notikusi, e-komercijas platformas pienākums ir norādīt savu unikālo IOSS reģistrācijas numuru attiecīgā pasta uzņēmuma sistēmā. Ja sūtījuma elektroniskie dati ir nepilnīgi, pasta komersants šim sūtījumam nevar noformēt importa muitas deklarāciju kā IOSS sūtījumam. Šādos gadījumos tas tiek klasificēts kā muitojams sūtījums, un jāformē importa muitas deklarācija, kā arī jāsamaksā PVN. Tomēr šādu gadījumu nav daudz.

Populārākā interneta platforma, kas pievienojusies IOSS režīmam, ir arī Latvijas iedzīvotāju iecienītā Ķīnas iepirkšanās vietne "AliExpress", un tas nozīmē, ka, iepērkoties arī šajā platformā, ar atmuitošanu saņēmējam Latvijā pašam nebūs jānodarbojas – klienta vietā to paveiks, piemēram, Latvijas Pasts.

Atmuito trīs vienkāršos soļos

Saņemot muitojamus sūtījumus ar Latvijas Pasta starpniecību, jebkurš Latvijas iedzīvotājs to var atmuitot divos veidos – deklarēt preci Valsts ieņēmumu dienesta EDS

sistēmā vai pieteikt atmuitošanas pakalpojumu Latvijas Pastā. Jebkurā no šiem gadījumiem preces atmuitošanu var veikt elektroniski sev ērtā vietā un laikā.

Latvijas Pasts ir radījis īpašu atmuitošanas rīku – lietotni, kas pieejama bez lejuplādēšanas no jebkuras viedierīces (mobilais tālrunis, dators, planšete) latviešu, krievu un angļu valodā. Saņemot muitojamu sūtījumu, Latvijas Pasts nosūtīs klientam īsziņu, kurā ietverta unikāla saite; uz tās uzspiežot, klients var ērti pāradresēt attiecīgo atmuitošanas uzdevumu Latvijas Pastam.

Līdz ar to klientam pašam jāveic tikai trīs vienkārši soļi – jāapstiprina informācija, jāveic nodokļa maksājums ar maksājumu karti vai internetbanku un jāsaņem sūtījums. Maza izmēra sūtījumi tiek ievietoti klienta pastkastītē, bet par lielāka izmēra sūtījumu saņemšanu tiks nosūtīts Latvijas Pasta aicinājums.

Ja klients nav norādījis mobilā tālruņa numuru un Latvijas Pasts sūta drukātu aicinājumu par muitojama sūtījuma saņemšanu, uz tā ir QR kods, kuru noskenējot viedierīcē arī atvērsies attiecīgā unikālā saite. Savukārt klientiem, kas nelieto viedierīces, par sūtījuma atmuitošanu ir iespēja vērsties pasta nodaļā.

Tomēr, lai process notiktu iespējami raitāk, Latvijas Pasts aicina klientus, iepērkoties trešo valstu e-komercijas platformās, pasūtījumus veikt savlaicīgi un obligāti norādīt savu mobilā tālruņa numuru – tādējādi būs vieglāk sazināties ar klientu, kurš saņem muitojamu sūtījumu, un drukāta aicinājuma vietā tiks izsūtīts mobilās īsziņas paziņojums.