Lai nopirktu jaunu mašīnu, jāstāv garā rindā, un arī tad nevar zināt, vai varēs izvēlēties kāroto automašīnu
foto: Valery Sharifulin/TASS
Auto un tehnoloģijas

Lai nopirktu jaunu mašīnu, jāstāv garā rindā, un arī tad nevar zināt, vai varēs izvēlēties kāroto automašīnu

Jauns.lv

Pircējs aiziet uz autosalonu un izsaka vēlmi iegādāties jaunu, dārgu un labi aprīkotu automašīnu, bet diemžēl saņem atbildi, ka patlaban tas nav iespējams. Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs intervijā portālam Jauns.lv apstiprināja, ka pusvadītāju jeb mikroshēmu trūkuma dēļ joprojām kavējas auto piegādes arī Latvijā.

"Tā ir realitāte ne tikai Latvijā, bet vispār globāli. Šī sērga ir izplatījusies ne tikai pie viena ražotāja, bet praktiski visiem. Tas neskar pilnībā visus modeļus, tas ir jāskatās no modeļa uz modeli.

Tas ir rezultāts tam, ka Covid-19 pandēmijas ietekme strauji samazināja pieprasījumu visā pasaulē vienlaicīgi, un tikpat strauji šis pieprasījums ir atgriezies. Pie tik straujām un vienlaicīgām globālām svārstīb ām ļoti daudz piegādātāju, kas piegādā komplektējošā detaļas ražotājiem, nav spējīgi tās nodrošināt. Tāpēc opciju izvēles var būtiski ietekmēt mašīnas ražošanas laiku.

Bieži vien pircējiem nākas samierināties ar to, kas ir pieejams autosalonā uz vietas, vai izvēlēties citas opcijas, kas nav ietekmētas. Tā diemžēl ir realitāte.

Globāls mikroshēmu trūkums

Lielā mērā kavēšanās sakās ar pusvadītāju jeb mikroshēmu iztrūkumu globālā līmenī. Ļoti daudz kur mašīnas bija saražots, bet mikroshēmu iztrūkuma dēļ tā nebija iespējams nosūtīt gala patērētājam, kā rezultātā tika ievērojami ietekmētas piegādes," Kulbergs sacīja, skaidrodams, ka jāgaida 4-9 mēneši.

Pusvadītājus izmanto jaunajos transportlīdzekļos, piemēram, informācijas un izklaides sistēmās, stūres pastiprinātājos, bremzēs un citviet.

Pustukši autosaloni

Pusvadītāju trūkums ievērojami ietekmējis jauno auto tirgu. Ir autosaloni, kur pat tirdzniecības telpās ir vizuāli redzams mašīnu iztrūkums. Turklāt ir iztukšoti arī automašīnu krājumi.

Rūpnīcas pat nevar pateikt, kad mašīnas varētu piegādāt. Tās nespēj arī garantēt piegādes laikus. Tas ievērojami ietekmējis arī dažādus korporatīvos darījumus, piemēram, valsts un privātos konkursus ar konkrētiem piegāžu datumiem.

Vairākkārt dzirdēts, ka autosaloni nespēj piegādāt automašīnas jau noslēgtos konkursos. Rodas situācijas, kad mašīnas jāpiegādā konkrētā datumā, bet autosaloni to nevar izdarīt, jo globālu iemeslu dēļ auto piegādes kavējas. Diemžēl par laikā nepiegādātām automašīnām var piemērot soda naudas autosaloniem.

Cik ilgi vēl nevarēs izvēlēties?

"Es domāju, ka, redzot vispārējo tendenci, ražotāji cenšas saviem spēkiem risināt šos jautājumus, kā nu kuram tas sanāk." Lielā mērā globālā problēma ar opcijām būs īsāka termiņa jautājums - to varētu atrisināt jau šī gada laikā.

Bet tā kā problēma ir samilzusi tik ļoti, ka arī auto krājumi ir iztukšoti, tad sekas būs jūtamas arī nākamā gada sākumā. "Deficītu izjutīsim."

Vienlaikus jāatceras, ka šī problēma neskar visus auto modeļus vienādi. "Ir ražotāji, kuriem ir mazākas problēmas. Ir tie paši ražotāji, kam ir lielas problēmas ar vienu modeli, bet ar otru modeli nemaz nav problēmu. Tas ir individuāli jāvērtē. Nevar teikt, ka tas ir 100% vienādi visiem."

Kopumā var teikt, ka šogad, izvēloties mašīnas, vēl būs jāpiecieš auto piegāžu kavēšanās.

Problēma ir lielāka

"Bet, ja ir runa par pusvadītājiem, tad tā problēma ir diezgan globāla un būtiska. Redzam, ka tā ir izplatījusies ne tikai uz privātām pasažieru automašīnām, bet arī uz komerctransportu, smago komerctransportu, pat traktortehniku u.tml. "

Turklāt problēma ir ne tikai transporta sektorā, bet arī citās jomās.

Būs jāpaciešas vēl kādu gadu

Kulbergs lēsa, ka problēmas ar pusvadītāju iztrūkumu un līdz ar to arī automašīnu piegāžu traucējumiem būs vēl aptuveni gadu. Var diezgan droši apgalvot, ka šī gada laikā šo problēmu noteikti neizdosies atrisināt.

Lai pielāgotos, vajadzīgs diezgan ilgs laiks. "Problēma bija tur, ka 80% no pusvadītājiem piegādāja divas kompānijas, divi milzu ražotāji." Var teikt, ka pārāk lielas divas olas bija saliktas vienā groziņā. "Visi ražotāji bija iekrituši, izvēloties lētāko piedāvājumu pie viena ražotāja."

Ražotājs nav spējīgs nodrošināt piegādes, turklāt situāciju pasliktina arī ugunsgrēks kādā pusvadītāju rūpnīcā. "Ražotāji mēģina risināt šos jautājumus, atrodot citus piegādātājus, citus ražotājus, bet tas nenotiek tik ātri."

Pirkt to mašīnu, kas pieejama

Kulbergs norādīja, ka tagad, vēloties iegādāties auto, jācenšas izvēlēties no esošā piedāvājuma, nevis jāsapņo par individuālu komplektāciju.

Viņš arī aicināja uzņēmumus plānot sava autoparka izmaiņas ilgtermiņā, nevis atstāt uz pēdējo mirkli. "Tie, kas plānos, tie arī būs pirmie, kas tagad mašīnas saņems. Tie, kas šobrīd veiks pasūtījumus, tie arī pēc tam pirmie saņems."

Nevajadzētu nogaidīt līdz brīdim, kad autoparka atjaunošana vajadzīga steidzami.

Auto asociācija ir auto nozares profesionālā organizācija, kas apvieno mehānisko transportlīdzekļu ražotājus, mehānisko transportlīdzekļu komponenšu un rezerves daļu ražotājus, importētājus, pilnvarotos auto tirgotājus, autorizētos mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojuma sniedzējus.