foto: Evija Trifanova/LETA
Valsts piemaksās elektroauto un hibrīdauto pircējiem
Elektrouzlādes staciju Latvijā kļūst aizvien vairāk.
Auto un tehnoloģijas
2021. gada 21. augusts, 05:45

Valsts piemaksās elektroauto un hibrīdauto pircējiem

Kas Jauns Avīze

Valsts plāno subsidēt jaunu elektroauto iegādi iedzīvotājiem 4500 eiro apmērā, paredzēts valdības atbalstītajā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvajā ziņojumā.

Ministrijas piedāvājums arī paredz, ka par lietotu elektrisko vai jaunu hibrīdauto valsts subsīdija būs 2250 eiro. Vēl 1000 eiro klāt būs gadījumā, ja īpašnieks veco mašīnu norakstīs un nodos pārstrādes uzņēmumam, vēsta lsm.lv.

Nedrīkstēs braukt pārāk maz

Auto cena gan nedrīkstēs pārsniegt 50 000 eiro, neskaitot PVN, un pircējs jauniegādāto spēkratu nedrīkstēs pārdot četrus gadus. Turklāt ar jauno elektroauto būs jānobrauc vismaz 15 000 kilometru gadā, kas ir aptuveni 40 kilometru dienā, vai 80 000 kilometru četru gadu laikā. Ja brauks mazāk, daļa valsts atbalsta būs jāatgriež.

Subsīdiju auto iegādei valsts pārskaitīs nevis pircējam, bet auto pārdevējam. Tam paredzēts atvēlēt desmit miljonus eiro uz diviem gadiem. “Skaidrs, ka ar to nenomainīsim visas automašīnas, bet dosim pozitīvu stimulu tirgum un stimulu pašvaldībām plānot elektroauto uzlādes vietas,” uzskata vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits atzīst, ka transporta nozarei ir lieli izaicinājumi saistībā ar ogļskābās gāzes emisiju samazināšanu, un tas ir viens no veidiem, kā to sekmēt.

Izskan skepse

Latvijas Bankas pārstāvis Edvards Kušners valdības sēdē gan paudis skeptiskāku attieksmi, vēloties redzēt aprēķinus, kāds ir plānotais izmešu samazinājums un vai tas ir efektīvākais veids, kā to panākt.

Viņš norāda, ka klimatneitralitātes stratēģija balstīta uz vēlmju, nevis finanšu aprēķiniem. Ja ieguldām no valsts budžeta un neesam bagātākā valsts, tad būtu svarīgi arī aprēķini, atgādina Kušners.

Viņš norāda, ka ir problēmas arī ar uzlādes infrastruktūru un jāiegulda infrastruktūrā. Pilsētās plašāka sabiedriskā transporta izmantošana, viņaprāt, ir daudz efektīvāka no izmešu viedokļa.

Tikmēr Plešs plāno arī ar desmit miljoniem eiro atbalstīt pašvaldības bezizmešu transportlīdzekļu iegādei. Naudu iecerēts ņemt no Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda. Vēl ir iecere attīstīt elektroauto ražotnes Latvijā, Vides ministrijai jau bijušas pārrunas ar inženieri un autosportistu Andri Dambi par iespējām ražot elektroautobusus skolēnu pārvadājumiem.

Pagājušā gada sākumā Latvijā bija reģistrēti 658 elektroauto, bet gada beigās – 1240.