foto: Shutterstock
Auto un tehnoloģijas

Auto bremžu diski: to kvalitāte nozīmē drošu braukšanu

Jauns.lv

Svarīgāk par automašīnas spēju braukt ir tās spēja pienācīgi bremzēt. Kopā ar bremžu uzlikām bremžu diski ir vissvarīgākās drošības komponentes visā automašīnā. Augstas kvalitātes bremžu disks nav dārgs, un tas ievērojami uzlabo transportlīdzekļa drošību.

Vienkārša uzbūve

Bremžu disks ir metāla sakausējuma komponente, kas būtībā ir apaļš tērauda disks. Tā centrā ir atvere, kas ļauj piestiprināt disku pie rumbas. Bremžu diski parasti tiek nofiksēti ar četrām skrūvēm. Augstas efektivitātes bremžu diskiem ir piecas stiprinājuma atveres. Kādreiz Francijas ražotāju automašīnās izmantoja bremžu diskus, kuriem bija trīs stiprinājuma atveres, taču mūsdienās tos gandrīz vai neizmanto.

Bremžu disks ir viendaļīga detaļa, lai gan pastāv dažādas uzbūves diski. Neskaitot parastos bremžu diskus, kompaktajām automašīnām vai mašīnām ar samazinātu dzinēja jaudu ir pieejami arī augstas efektivitātes bremžu diski ar iekšēju ventilāciju. Starp iekšējo un ārējo disku atrodas gaisa atveres, pastāvīgi nodrošinot gaisa plūsmu braukšanas laikā, atvēsinot disku un efektīvi novēršot pārkaršanu, bremzējot lielā ātrumā. Iekšēji ventilējami bremžu diski ir ievērojami dārgāki nekā standarta bremžu diski bez ventilācijas.

*Attēls ņemts no autorezervesdalas24.lv

Pastāvīgs nodilums

Bremžu diski skaitās kā nodilstošas detaļas, un tā nav ražotāju vēlme gūt peļņu, bet drīzāk drošības nepieciešamība. Bremžu diski absorbē berzes spēku, kas rodas, bremžu uzlikām spiežoties pret disku, kā rezultātā tas sakarst. Pārmērīgi ciets un izturīgs bremžu disks tikai ātri nodilina bremžu uzlikas. Bremžu disku un bremžu uzliku maiņas biežuma attiecība ir 2:1, kas nozīmē, ka bremžu diski tiek mainīti katrā otrajā bremžu uzliku maiņas reizē. Bremžu disku ražotāji nosaka minimālo biezumu. Tomēr nevienmērīgs bremžu disku biezums nav vienīgais nosacījums, kādēļ tie jāmaina.

Bremžu diska pārbaude

Katru reizi, kad maināt bremžu uzlikas, rūpīgi pārbaudiet bremžu diskus. Svarīgi ir šādi faktori:

  • krāsa;
  • plaisas;
  • dziļi skrāpējumi;
  • nevienmērīgs biezums.

Pārmērīga pārkaršana padara tēraudu zilganu. Tas kļūst cietāks un zaudē elastību. Zili bremžu diski ir pārdeguši, un tie ir jānomaina.

Plaisas arī nepieļauj kompromisus. Mazākā plaisa bremžu diskā nozīmē tūlītēju diska maiņu. Spēks, kas darbojas uz bremžu disku, ir ļoti liels, ko nevar redzēt ar neapbruņotu aci. Neliela plaisa drīz vien kļūst lielāka, radot risku, ka salūzīs viss bremžu disks.

Bremžu diskiem biežāk raksturīgi ir skrāpējumi. Tie rodas nevienmērīgas bremžu uzliku berzes rezultātā. Taču skrāpējumi nedrīkst būt pārāk dziļi. Tie negatīvi ietekmē bremžu uzliku stāvokli, tādējādi pasliktinot bremzēšanas kvalitāti.

Pieļaujamo disku biezuma vērtību ar atrast uz bremžu diska iepakojuma. Pat ja tas vēl nav pilnībā sasniegts, bremžu disks tāpat ir jānomaina. Drošība ir pirmajā vietā.

Bremžu disku slīpēšana?

Bremžu diska rievu slīpēšana ir normāla prakse, lai padarītu tā virsmu atkal gludu. Darba daudzuma izmaksas vairs nav vienlīdzīgas ar jaunu bremžu disku izmaksām. Tā kā bremžu disks jebkurā gadījumā ir jādemontē, jauna diska uzstādīšana ir labāka opcija. Slīpmašīnas izmantošana un profesionāļa darbs maksā ievērojami vairāk nekā vienkārša maiņa.

Bremžu disku maiņa

Bremžu disku maiņa ir ļoti vienkārša. Disku maina kopā ar uzlikām. Tas ir piestiprināts pie rumbas gultņa korpusa ar centrālo skrūvi un četrām malējām skrūvēm. Skrūves atslābina, noņem veco disku, uzstāda jauno disku un nostiprina to. Pievelkot skrūves, jāievēro noteiktais griezes moments!

Kvalitāte ir pirmajā vietā!

Bremžu diski, pat tie no Bosch, ATE un citiem zināmiem ražotājiem, ir ļoti lēti, un vēl lētāku disku iegāde var radīt draudus drošībai. Šajā gadījumā dažu eiro lielāks ieguldījums var sniegt lielāku braukšanas drošību un atbildību.

Tēmas