Konkursam uz "Latvijas dzelzceļa" valdes locekļu amatiem būtu jābūt starptautiskam
foto: LETA
Bizness un ekonomika

Konkursam uz "Latvijas dzelzceļa" valdes locekļu amatiem būtu jābūt starptautiskam

Jauns.lv / LETA

Konkursam uz VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) valdes locekļu amatiem būtu jābūt starptautiskam, pirmdien intervijā Latvijas Radio sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

"Manuprāt tur būtu jārīko starptautisks konkurss. (..) Es domāju, ka ir jāatrod cilvēki, kuriem ir mūsdienīgs redzējums par transporta sistēmu valstī," teica Linkaits, piebilstot, ka LDz ir viens no lielākajiem uzņēmumiem Latvijā.

Tāpat viņš sacīja, ka pirmdien plāno tikties ar LDz padomes priekšsēdētāju Jāni Langi, lai precīzāk noskaidrotu, kāpēc uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš un valdes loceklis Aivars Strakšas nolēmuši izbeigt darba attiecības. Tikšanās laikā paredzēts pārrunāt arī, vai un kādas kompensācijas viņiem pienāksies.

Jau ziņots, ka ceturtdien, 25.jūlijā, LDz padome vienojās par darba attiecību izbeigšanu ar Bērziņu un Strakšas. Darba attiecības ar abiem valdes locekļiem, kuri uzņēmumu esot nolēmuši pamest paši, tiks izbeigtas no 12.augusta. Uzņēmuma valdē darbu turpinās Ēriks Šmuksts un Ainis Stūrmanis.

"Ņemot vērā to, ka ir izveidojusies situācija, kurā iztrūkst dialogs starp uzņēmuma vadību un nozares politiku veidojošo ministriju, gan uzņēmuma padome, gan valde ir vienisprātis, ka LDz un visas nozares interesēs ir izbeigt šo nenoteiktību un virzīties uz priekšu," pēc LDz padomes sēdes pauda Lange.

Tāpat vēstīts, ka šogad 7.maijā Linkaits izteica neuzticību Bērziņam, Strakšas un arī Stūrmanim, un rosināja uzņēmuma padomi viņus atbrīvot no amata.

Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij. Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgo informāciju nododot izmeklēšanai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB). Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.

Savukārt LDz valdes locekļi paziņoja, ka Linkaita izteiktie paziņojumi par kompānijas vadību ir vērsti uz mērķtiecīgu LDz sagatavošanu privatizācijai. Bērziņš un Strakšas arī lūdza Valsts policiju sākt kriminālprocesu pret Linkaitu par neslavas celšanu.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".