Uzņēmējs Guntis Rāvis: projekts "Rail Baltica" var arī palikt tikai uz papīra
Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektā iepirkumu procedūra ir tik ļoti iekavēta, ka projekta realizācijai varētu nepietikt laika un tas tā arī var palikt tikai "uz papīra", sacīja "Skonto" grupas īpašnieks Guntis Rāvis.
""Rail Baltica" projektā daudz kas ir tik ļoti iekavēts, ka laika tā realizācijai nepietiks. Man ir grūti pateikt, kāpēc tā ir noticis, bet ir stiprs pamats aizdomām, ka visa šī tautsaimniecībai ļoti svarīgā būve paliks tikai uz papīra," teica Rāvis.
Viņš norādīja, ka "Skonto" grupā ietilpstošais būvuzņēmums "Skonto Būve" ar piesaistītajiem ārvalstu partneriem - Spānijas kompāniju "Acciona Construccion S.A." un Polijas kompāniju "Mostostal Warszawa S.A." - ir viens no sešiem Rīgas stacijas mezgla pārbūves iepirkuma pretendentiem, tāpēc, redzot iepirkuma dokumentus, ir pamats izteikt šādas bažas.
"Domāju, ka Eiropas Komisijas noteiktajā termiņā šo projektu nebūs iespējams realizēt, attiecīgi, finansējums no Eiropas Komisijas tam nepienāksies, bet ar pašu līdzekļiem to realizēt nav iespējams. Tas laika posms, kas patlaban tiek atvēlēts būvniekiem, lai sagatavotu iepirkuma dokumentāciju, ir nepietiekams. Sagatavot kvalitatīvus dokumentus šajā laika posmā nav iespējams," norādīja Rāvis.
Viņš skaidroja, ka iepirkuma nolikumā ar pielikumiem ir aptuveni 1000 lapu un līdz pat septembra vidum pretendenti vēl nebija saņēmuši tekstu angļu valodā, lai ārvalstu partneri varētu sagatavot piedāvājumu. "Manuprāt, noteiktajā laika termiņā piedāvājumu gatavot pat nav vērts sākt. Pretendentam pašam ir jāsagatavo tehniskais projekts, jāveic aprēķini, jāiesniedz finanšu piedāvājums. Vēlreiz uzsvēršu, ka tas atvēlētajā laika posmā nav izdarāms," sacīja Rāvis.
Jautāts, vai viņš paredz, ka šis iepirkums varētu noslēgties bez rezultāta, Rāvis sacīja, ka par to ir grūti spriest. "Varbūt, ka atrodas pārcilvēki, kas spēj šajā laikā sagatavot piedāvājumu. Pēc manām aplēsēm, kvalitatīvu piedāvājumu varētu sagatavot sešos mēnešos, taču reāli ir atvēlēti tikai divi mēneši," skaidroja Rāvis.
Norādot, ka ar "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas būvniecību saistītas lielas cerības būvniecības nozarē uz to laiku, kad mazināsies līdzšinējā plānošanas perioda ES finansējums, Rāvis kā iespējamu risinājumu pieļāva, ka varbūt pastāv iespēja pagarināt projekta realizācijas laiku.
"Diemžēl Latvijas tirgus ir ļoti grūti prognozējams, jo šeit viss notiek kā pa viļņiem - tad ir daudz, tad maz, tad kaut ko kavējam, tad atkal pārāk ilgi gatavojamies un beigās izrādās, ka esam tik ilgi gatavojušies, ka laika realizācijai vairs nav," piebilda Rāvis.
"Eiropas Dzelzceļa līniju" (EDZL) projektu ieviešanas departamenta direktors Kaspars Vingris pastāstīja, ka 1.oktobrī visas sešas starptautiskās komandas ir saņēmušas informāciju par EDZL Iepirkuma komisijas lēmumu pagarināt piedāvājumu iesniegšanas termiņu. Ir nolemts pretendentiem dot papildu sešas nedēļas, lai viņiem būtu pietiekams laiks sagatavot savus tehniskos un finanšu piedāvājumus. Tiem jābūt gataviem decembra sākumā.
"Tik apjomīgi iepirkumi Latvijā nav veikti. Pirms nododam objektu izpildītāja rīcībā paši esam veikuši apjomīgu darbu kā pasūtītājs. Mēs esam izstrādājuši būvprojektu minimālā sastāvā un uz šī dokumenta pamata esam saņēmuši trīs būvatļaujas, kurās noteiktajā apjomā no 15 institūcijām ir pieprasīti un saņemti tehniskie nosacījumi projektēšanai un būvdarbiem. Noteikumi ir pārrunāti ar visiem tehnisko noteikumu izdevējiem un tie ir iestrādāti tehniskajā darba uzdevumā. Rezultātā paralēli iepirkuma procedūrai mēs esam izdarījuši apjomīgu darbu, ko parasti šādos pasūtījumos veic pats būvnieks pēc līguma noslēgšanas," pauda Vingris.
Viņš norādīja, ka saprot būvnieku satraukumu, jo Latvijā nav prakse tik sarežģītu uzdevumu veikšanā.
Vingris pastāstīja, ka visu sešu starptautisko apvienību pārstāvji ir klātienē apskatījuši objektu, izstaigājuši gan centrālo dzelzceļa staciju, gan tiltu un uzbērumu. Tāpat viņi esot apskatījuši sarežģītākās pārbūves vietas stacijā un tās apkaimē, lai varētu labāk sagatavoties pieteikumu iesniegšanai. "Mēs esam pārliecināti, ka līdz decembra sākumam ir iespējams sagatavot kvalitatīvu tehnisko un finanšu piedāvājumu," pauda Vingris.
"Rail Baltica" projekta ieviesējs Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDZL)sešām starptautiskām apvienībām nosūtījusi uzaicinājumu iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektēšanai un būvdarbiem.
Uzaicinājums nosūtīts piegādātāju apvienībai "BASA", kurā ietilpst Latvijas uzņēmumi AS "BMGS", AS "A.C.B.", SIA "Strabag" un SIA "Aecom Baltics", apvienībai, kurā ietilpst Lietuvas "Kauno tiltai”, Spānijas "Comsa S.A.U.", Polijas "Trakcja PRKil", Lietuvas "Geležinkelio tiesimo centras" un Latvijas "Ceļu būvniecības sabiedrība "Igate"", kā arī apvienībai "Acciona Mostostal Skonto Būve", kurā ietilpst Spānijas kompānija "Acciona Construccion S.A.", Polijas kompānija "Mostostal Warszawa S.A." un Latvijas uzņēmums "Skonto Būve".
Dalībai konkursā aicināta arī personu apvienība "Besix Rere Group", kurā ietilpst Beļģijas uzņēmums "N.V. Besix S.A." un Latvijas būvnieks "Rere būve", apvienībai "ITL Rail Baltica", kurā ietilpst Turcijas uzņēmums "Gulemark Agir Sanay Insaat ve Taahhut A.S.", Itālijas uzņēmums "Astaldi S.p.A.", Latvijas uzņēmumi "LNK Industries", "Binders" un "Arčers", kā arī apvienībai "Copisa-Basque-UPB-Tilts", kurā ietilpst Latvijas uzņēmumi "UPB” un "Tilts", kā arī Spānijas kompānijas "Copisa Constructora Pirenaica", "Altuna Y Uria", "Cycasa" un "Lagunketa Sociedad Estudios Y Servicios Para La Construction".
Iepirkuma otrās kārtas uzvarētājam būs jānodrošina Centrālās stacijas, jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu un Mazo Daugavu, kā arī esošās dzelzceļa līnijas infrastruktūras un "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras projektēšana un būvdarbi.
Līguma slēgšana ar "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektētāju un būvnieku paredzēta 2019. gadā, tādējādi nodrošinot būvprojektu izstrādi 2019.-2020. gadā un būvdarbus 2021.-2022. gadā.
Projekta izmaksas ir tuvu 200 miljoniem eiro. Metu konkursa noslēgumā izvēlētais risinājums, kam pamatā būs arhitektu biroja "PLH Arkitekter" sadarbībā ar "COWI" piedāvātais mets, iekļāvās projektam noteiktajās izmaksās, piedāvājot kvalitatīvus un ilgtspējīgus tehniskos risinājumus un efektīvu resursu izmantošanu.