Nemieri Ēģiptē traumē Latvijas kokrūpniecību
Nemieri Ēģiptē būtiski var ietekmēt Latvijas kokrūpniecību, jo tā ir kļuvusi par ievērojamu mūsu zaļā zelta tirgu. Ekonomikas ministrija gan uzskata, ka Ēģiptes krīze mūsu tautsaimniecību būtiski neietekmēs.
„Ēģiptes partneri oficiāli mūsu ražotājiem lūguši pārtraukt zāģmateriālu piegādi līdz martam. Pēc visa spriežot, tas būtiski ietekmēs mūsu kokrūpniecības nozari,” laikrakstam „Bizness&Baltija” teica Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss.
Gada laikā Latvijas eksports uz Ēģipti ir dubultojies (2010. gada 11 mēnešos tas sastādīja 29,35 latu). Lauvas tiesu eksporta – 77,1% - sastāda kokmateriāli. Pērn Tuvie Austrumi, tai skaitā arī Ēģipte, Latvijas kokrūpniekiem kļuva par zelta āderi. Laikā, kad pasaules tirgos kritās Latvijas zaļā zelta cena, Ēģiptē to varēja pārdot ļoti izdevīgi.
Zāģmateriālu ražotnes „Kurekss” ģenerāldirektors Jānis Apsītis „Bizness&Baltija” saka: „Pērn uz Ēģipti eksportējam 30% savas produkcijas, tādēļ, ka viņi par to maksā vislielākās cenas.” Šogad Apsītis prognozē, ka uz Ēģipti varēs eksportēt tikai 15% „Kurekss” produkcijas.
Katrā ziņā Ēģiptes nemieri būtiski var ietekmēt vairāku Latvijas kokrūpniecības uzņēmumu peļņu un pat likteni.
Vēl aktīvi ar Ēģipti sadarbojas Jelgavas mašīnbūves rūpnīca „AMO Plant”. Ja pērn uz Ēģipti „AMO Plant” aizsūtīja 42 traktorus, tad šogad bija plānots eksportēt 324 tehnikas vienību. „AMO Plant” ārējo sakaru direktors Igors Graurs „Bizness&Baltja” gan teica, ka lielas problēmas tas nesagādās, jo jelgavnieki Ēģipti izmanto tikai kā tranzītvalsti – traktori no turienes aizceļo uz citām valstīm. „AMO Plant” var nodrošināt citus piegādes ceļus, apejot nemieru skarto valsti.
Savukārt no Ēģiptes uz Latviju galvenokārt importē citrusaugļus. Ja Latvijas patērētājs Ēģiptes apelsīnu trūkuma lielveikalos īpaši nejutīs, tad benzīna cenu sadārdzināšanos viņš jau ir pamanījis, un tas tieši saistās ar notikumiem Tuvajos Austrumos.
Pagājušās nedēļas beigās degvielas tirgotājs „Statoil Latvija” no 84,4 līdz 84,8 santīmiem par litru palielināja 95. markas benzīna, un kā atzīst kompānijā, sadārdzināšanās atslēgas vārds ir - Ēģiptes nemieri.
Lai arī Ēģipte nav nozīmīga naftas ražotājvalsts, tajā atrodas svarīgais Suecas kanāls, pa kuru tiek transportēti aptuveni 2,4 miljoni barelu naftas dienā.
Toties, neskatoties uz to, ka pēdējā gada Latvijas - Ēģiptes tirgus aktivitātes ir dubultojušās, mūsu Ekonomikas ministrijā valda optimisms. Ministrijā biznesa portālu „Nozere.lv” informēja, ka „nemieru ietekme Ēģiptē uz Latvijas ekonomiku īstermiņā nav sagaidāma”. Tajā pašā laikā Ekonomikas ministrija gan pauž bažas, ka nemieriem ieilgstot, spriedze var pieaugt arī citās reģiona valstīs, tādējādi apgrūtinot starptautiskās ekonomiskās aktivitātes plašākā mērogā.