Lai saņemtu dotāciju, Rīgas satiksme samelo par cenu
Bizness un ekonomika

Lai saņemtu dotāciju, Rīgas satiksme samelo par cenu

Jauns.lv

Lai saņemtu 2,1 miljona latu lielu pašvaldības dotāciju degvielas iegādei, „Rīgas Satiksme” sarēķinājusi, ka šā gada pirmajos četros mēnešos dīzeļdegvielas cena pieaugusi par 20 procentiem. Fakti gan ir pavisam citi.

Degvielas cena, protams, ir kāpusi, bet ne jau par piektdaļu, bet kopš 1. janvāra līdz 30. aprīlim par sešiem līdz septiņiem procentiem. Rīgas domes opozīcijas deputātam Jānim Mārtiņam Skujam ir aizdomas, ka šo dotāciju pašvaldības uzņēmums varētu izmantot SIA „Degvielas apgāds” zaudējumu segšanai.

No šā 2006. gadā iegādātā starpniekuzņēmuma „Rīgas satiksme” iepērk degvielu. Ieguvums bija veca naftas bāze Slokā pie dzelzceļa, ekonomiskais izdevīgums — visai apšaubāms. Atrašanās vieta vien jau ir patālu no Rīgas.

„Degvielas apgāda” zaudējumi 2007. gadā bija 208 102 lati, 2008. gadā — 130 201 lats mīnusā. Interesanti, ka Rīgas dome 51% „Degvielas apgāda” iegādājās par 530 400 latiem, bet pēc gada atlikušos 49% jau par 784 000 latu. Kapitāldaļu cena bija pieaugusi, lai arī saimnieciskie rādītāji nepavisam negāja uz augšu.

Skuja uzskata, ka vērts pārbaudīt šīs naftas bāzes un „Rīgas satiksmes” degvielas uzskaites sistēmu, jo parasti „šāda kabatas naftas bāze ir izdevīga lai manipulētu ar degvielas daudzumu”. Ierosinājums ieviest degvielas uzskaites sistēmu, kas novērstu zagšanu, ļautu ietaupīt un „Rīgas satiksmei” varētu izmaksāt 250 000 latu, dzirdīgas ausis nav radis. Tā vietā bez vārda runas dome piešķīra dotāciju.

Uz Skujas kā deputāta pieprasījumu sniegt viņu interesējošo informāciju „Rīgas satiksme” paskaidrojusi, ka tas ir komercnoslēpums, ko trešajām personām neizpauž. Valsts kontrole atbildē Skujam gan raksta, ka pašvaldību deputātiem ir visas tiesības saņemt informāciju no pašvaldības uzņēmumiem.

Un visbeidzot — pēc vismaz dažu simtu tūkstošu latu zaudējumiem Rīgas domē spriež par atteikšanos no „Degvielas apgāda”. Domes Satiksmes un transporta lietu komitejā darba kārtībā ir lēmuma projekts, kas paredz beigt šīs SIA eksistenci.

2009. gada beigās konkursa rezultātā izvēlēts naftas bāzes stratēģiskais nomnieks SIA „PRAX SA”, ar kuru noslēgts nomas līgums ar naftas bāzes izpirkuma tiesībām. Tās arī šī firma izmantoja pērn pavasarī, nopērkot naftas bāzi par 1,5 miljoniem latu. Ņemot vērā gan tēriņus par kapitāldaļām, gan zaudējumus, pašvaldība tikusi cauri ar „minimāliem” mīnusiem. „Degvielas apgādam” vēl palikušas tiesības izmantot vienu rezervuāru, tās beigsies 2011. gadā.

Lai lemtu par turpmāko rīcību ar „Degvielas apgāds” kapitāldaļām, „Rīgas satiksme” tērējusi naudu par SIA „Laika Stars” atzinumu. Ekspertu secinājums: „Degvielas apgāds”, nespējot īstenot sākotnējo stratēģiju — piedāvāt degvielas rezervju uzglabāšanas pakalpojumus citiem degvielas tirdzniecības komersantiem, ir sekmīgi īstenojis alternatīvu scenāriju, piesaistot stratēģisku naftas bāzes nomnieku, kurš naftas bāzi ir izpircis.

Savukārt „Degvielas apgādu” ieteicams pievienot „Rīgas satiksmei”, par ko arī nu spriež Satiksmes un transporta lietu komitejā. Nav tikai saprotams, kāpēc domes „gudrās galvas” pašas netika par to skaidrībā, nemaz nerunājot par dīvaino „Degvielas apgāda” pirkumu jau pašā sākumā. Un, lai arī saņemta kārtējā dotācija, reisu skaits tikai samazināts.

Māris Puķītis/ Foto: Evija Trifanova/ LETA