Bizness un ekonomika

"Statoil" samazina degvielas cenas

Jauns.lv

Šodien "Latvija Statoil" degvielas uzpildes stacijās samazinātas degvielas cenas.

Cenas samazinātas par gandrīz santīmu litrā - patlaban 95.markas degviela maksā 1,039 latus (no rīta - 1,048 latus), 98.markas degviela - 1,069 latus (no rīta - 1,078 latus), bet dīzeļdegviela - 0,969 latus (no rīta - 0,979 latus).

Kā ziņots, 4.aprīlī 95. un 98.markas degvielas cenas sasniedza rekordu, kas noturējās 15 dienas. "Statoil" degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīna cena sasniedza 1,059 latus, bet 98.markas degviela - 1,089 latus par litru.

Naftas produktu cenas nav ekonomiski pamatotas, taču ieguvēji ir biržas spekulanti, nevis degvielas tirgotāji, šorīt intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Labrīt, Latvija!" sacīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

Viņš uzsvēra, ka gandrīz pusi no degvielas mazumtirdzniecības cenas veido nodokļi, aptuveni tikpat lielu daļu - pasaules biržas cenas. Starpība starp vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības cenām ir aptuveni pieci santīmi litrā, un šo naudu degvielas tirgotājam jāizmanto tīkla uzturēšanai, personālam, jāmaksā nodokļi utt. Turklāt šis līmenis nav mainījies daudzu gadu garumā - piecu santīmu starpība ir gan tagad pie 95.markas degvielas cenas 1,03 lati litrā, gan bija pirms 3-4 gadiem, kad degviela maksāja 50 santīmus.

Stirāns norādīja, ka pēc visām izmaksām "pāri paliek" jeb peļņas daļa no pārdotā degvielas litra labākajā gadījumā ir 1-2 santīmi.

Eksperts piekrita, ka pašreizējā naftas produktu cena nav ekonomiski pamatota, taču pie tā vainojami ir nevis degvielas tirgotāji, bet biržas spekulanti. Tāpat ieguvējas no šīs situācijas ir lielās naftas eksportētājvalstis - Tuvajos Austrumos, kā arī Krievija, Venecuēla u.c.

LDTA vadītājs norādīja, ka degvielas mazumtirdzniecības tirgus Latvijā ir pārsātināts, ko apliecina tas, ka pēdējo gadu laikā tirgū nav parādījies neviens jauns spēlētājs. "Tirgū spēlētāju ir pārāk daudz," sacīja Stirāns, norādot, ka Latvijā degvielas uzpildes staciju skaits uz vienu iedzīvotāju ir trīs reizes lielāks nekā Lielbritānijā.

LDTA valdes priekšsēdētājs arī pastāstīja, ka degvielas patēriņš Latvijā nedaudz pieaug. Iespējams, viens no iemesliem varētu būt valsts īstenotā cīņa pret kontrabandas degvielu.

LETA