Briselē sāksies cīņa par "Rail Baltica" trases novietojumu Salacgrīvā
Alternatīva tika izstrādāta, reaģējot uz Salacgrīvas novada domes un iedzīvotāju priekšlikumu "Rail Baltica" ietekmes uz vidi novērtējuma procesa sabiedriskās apriešanas gaitā, izveidojot to kā alternatīvu jau sākotnējam variantam "B2-2". Salacgrīviešu ieskatā "B2-2" negatīvi ietekmē novada attīstību, uzņēmējdarbību un iedzīvotāju ērtības.
Bizness un ekonomika

Briselē sāksies cīņa par "Rail Baltica" trases novietojumu Salacgrīvā

Jauns.lv

Rīt, 18.oktobrī, Eiropas Komisijas (EK) Vides ģenerāldirektorātā Salacgrīvas novada pārstāvji kopā ar Satiksmes ministrijas (SM) un Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvjiem konsultēties, lai noskaidrotu iespējas Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras "Rail Baltica" būvniecībā Salacgrīvas teritorijā trases novietojumam īstenot "C5" alternatīvu, nekaitējot projekta "Rail Baltica" laika grafikam un neradot nepamatoti lielas izmaksas.

Projekta "Rail Baltica" nacionālās izpētes vadītājs Kaspars Vingris stāstīja, ka gatavošanās konsultācijai EK noritēja sadarbībā ar Salacgrīvas pašvaldību.

"Esam sagatavojuši vienotu viedokli, kura pamatā ir vēlēšanās realizēt trases novietojumu Salacgrīvas novadā tā, lai nepamatoti nesadārdzinātu izmaksas un neveidotu šķēršļus projekta realizācijai noteiktajā laika grafikā. Konsultācija tiek organizēta, ievērojot salacgrīviešu vēlmes, kas izteiktas, veidojot trases novietojumu, un atbalstītas Ministru kabineta (MK) lēmumā par trases novietojumu Latvijas teritorijā. Ar šo lēmumu valdība uzdeva VARAM kopīgi ar SM, iesaistot arī Salacgrīvas novada pašvaldību, līdz šā gada 1.novembrim konsultēties ar EK Vides ģenerāldirektorātu par "C5" posma īstenošanas iespējām, realizējot Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras "Rail Baltica" būvniecību Salacgrīvas novadā," informēja Vingris.

Laikā no 2014.gada līdz 2016.gada SM organizēja detalizēto tehnisko izpēti, kuras mērķis bija noteikt precīzu plānotās dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" novietojumu un veikt nepieciešamās izpētes un priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvniecības sākšanai, tostarp veikt ietekmes uz vidi novērtējuma procesu un izmaksu analīzi.

2016.gada augustā MK akceptēja galējo trases novietojumu un noteica tam nacionālā interešu objekta statusu, tādejādi Latvijā kļuva par pirmo starp Baltijas valstīm, kas noteikusi konkrētu trases novietojumu valsts teritorijā un turpina darbu, atbilstoši "Rail Baltica" ieviešanas 1.kārtas darbu grafikam - trases centrālās daļas būvniecībai, kas jārealizē līdz 2022.gadam.

Līdz valdības lēmuma pieņemšanai par "Rail Baltica" trases novietojumu Latvijā, tika veikta ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra, kuras ietvaros izstrādāti un piedāvāti sabiedrībai un institūcijām izvērtēšanai vairāki dzelzceļa līnijas novietojuma varianti. Lai izstrādātu sabiedrības un pašvaldību interesēm atbilstošus variantus, notika aktīvs darbs ar sabiedrību, organizējot un strādājot pašvaldību darba grupās. Kopumā tajās iesaistījās ap 5000 iedzīvotāju un 31 institūcija.

Ziņojums tika precizēts, ņemot vērā saņemtos priekšlikumus, un iesniegts Vides pārraudzības valsts birojam (VPVB) kā atbildīgajai institūcijai atzinuma sniegšanai. Pēc atzinuma saņemšanas tika konstatēts, ka VPVB, izvērtējot ziņojumu un tajā rekomendēto trases novietojuma variantu, neatbalsta piedāvāto trases novietojumu Salacgrīvas novada pašvaldībā - "C5" posmu -, jo tā īstenošana neatbilst ārējo normatīvo aktu prasībām.

Tādējādi valdība ir pieņēmusi lēmumu "Rail Baltica" trases novietojumu apstiprināt tā, lai tas pilnībā atbilstu ārējiem normatīvajiem aktiem. Vienlaikus, respektējot Salacgrīvas iedzīvotāju un pašvaldības intereses, tika uzdots VARAM kopā ar SM konsultēties ar EK Vides ģenerāldirektorātu par iespēju īstenot trases novietojuma alternatīvu, kas šķērso "Natura 2000" teritoriju Vitrupes ielejā jeb "C5" posmu.

Šī alternatīva tika izstrādāta, reaģējot uz Salacgrīvas novada domes un iedzīvotāju priekšlikumu "Rail Baltica" ietekmes uz vidi novērtējuma procesa sabiedriskās apriešanas gaitā, izveidojot to kā alternatīvu jau sākotnējam variantam "B2-2". Salacgrīviešu ieskatā "B2-2" negatīvi ietekmē novada attīstību, uzņēmējdarbību un iedzīvotāju ērtības.

SM piedāvāja MK neizvēlēties alternatīvu "C5", jo, izvērtējot apstākļus un riskus, EK var ierosināt pārkāpuma lietu pret Latviju un līdz jautājuma izlemšanai var tikt atlikta vai pat atcelta finansējuma piešķiršana projekta īstenošanai, nelabvēlīga sprieduma gadījumā valstij jāsedz projekta izmaksas par detalizētu tehnisko izpēti, gan par būvprojektēšanu, būvniecību u.c. darbībām, kas veiktas projekta īstenošanas laikā.

Minētās izmaksas tad jāsedz no valsts budžeta. Ņemot vērā augstākminētos riskus un apstākļus, MK lēma izvēlēties alternatīvu "B2-2". Taču, lai gūtu pilnīgu priekšstatu par "C5" augstākminēto risku pamatotību, tika lemts veikt konsultācijas ar EK atbildīgajiem vides ekspertiem.


LETA / Foto: railbaltica.info