Diena pēc traģēdijas: speciālisti meklē iemeslu, bet izdzīvojušie saka pirmos vārdus. FOTO
Šausmīga traģēdija...
Pasaulē
2016. gada 30. novembris, 17:43

Diena pēc traģēdijas: speciālisti meklē iemeslu, bet izdzīvojušie saka pirmos vārdus. FOTO

Jauns.lv

Speciālisti uzsākuši izmeklēt Kolumbijas jaunāko laiku vēsturē traģiskāko aviokatastrofu un melno dienu Brazīlijas futbola vēstures lappusēs - lidmašīnas avāriju pie Medeljinas lidostas, kas aiznesa 71 cilvēka dzīvības. 

Kolumbijas aviācijas aģentūras pārstāvji otrdien sacīja, ka lidmašīnas "melnās kastes" jau ir atrastas un eksperti tām ķērušies klāt. Sākotnēji Kolumbijas varas pārstāvji sacīja, ka nelaimei nolemtā lidmašīna saskārās ar elektrības problēmām, taču negadījuma brīdī arī spēcīgi lijis. Eksperti arī neizslēdza, ka lidmašīnai beidzās degviela un pietrūka vien 5 minūšu, līdz šasijas būtu skārušas skrejceļu, taču lielāku skaidrību notikušajā varētu viest izdzīvojušie apkalpes locekļi, kurus izmeklētāji trešdien cer iztaujāt. 

Notikušais pamatīgi iedragāja cilvēkus šajā reģionā, kuri sēro par aizgājušajiem futbolistiem, žurnālistiem un citiem liktenīgajā reisā mirušajiem. "Chapecoense" futbola komanda bija cerību un patīkama satraukuma pilna, jo pirmo reizi ilgu gadu laikā tā izlauza ceļu līdz Dienvidamerikas kausa finālam, kas ir otrs prestižākais kontinenta notikums klubu futbolā. 

Lai izrādītu solidaritāti, Dienvidamerikas futbola federācija atcēlusi visas gaidāmās spēles, bet "Real Madrid" un "Barcelona" futbola klubi pārtrauca savu treniņu, lai vienotos klusuma minūtē. Arī kluba pretinieki "Atletico Nacional" izrādīja aizkustinošu žestu, lūdzot piešķirt šai komandai uzvaru, kuru futbolisti bija cerību pilni izcīnīt. 

Liktenis pasaudzēja trīs spēlētājus - ārsti šobrīd cīnās par Alana Rušela dzīvību, kurš guvis smagu muguras traumu. Viņa komandas biedrs Helio Netu un Džeksons Folmans arī guvuši dažādas traumas. Ārsti bijuši spiesti amputēt vārtsarga Folmana labo kāju. Viens no žurnālistiem, kurš izdzīvoja katastrofā, šobrīd ir stabilā stāvoklī. 

Lidojumu veica kompānijai "LaMia" piederošā lidmašīna, kas sākotnēji savu biznesu uzsāka Venecuēlā, bet tad pārcēlās uz Bolīviju. Tagad aviokompānijas mājaslapa vairs nedarbojas, taču iepriekš tā vēstīja, ka pārvalda trīs "146 Avro" īso lidojumu lidmašīnas, kuras paredzētas maksimums 2965 kilometru tāliem lidojumiem. ASV aviācijas eksperts Hanss Vēbers izteicies, ka lidmašīnas lidojuma maršrutu būtu vērts papētīt rūpīgāk, norādot, ka gaisa distance starp divām pilsētām parasti tiek izmērīta pēc īsākā iespējamā ceļa, kamēr lidmašīnas reti iekļaujas šajos attālumos, jo piloti nereti manevrē, izvairoties no turbulences zonām, kā arī dažādu citu iemeslu dēļ maina savu kursu. 

Ņemot vērā šīs lidmašīnas modeli, izskatās, ka tā lidojusi krietni tuvu savai kapacitātei. Medijos izskan diezgan pretrunīgi apgalvojumi - ir versija, ka pilots pirms katastrofas riņķoja, lai nodedzinātu degvielu, kā arī otrs minējums - lidmašīnai beidzās degviela, ko varēja novērst, ja kapteinis būtu nolaidies uzpildīties Bogotā. Neoficiāli izskan, ka, visticamāk, pie vainas tomēr ir elektrības traucējumi lidaparātā un degvielas trūkums. 

Bolīvijas Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Cēzars Toriko tikmēr sacījis, ka pirms reisa gaisa kuģis apskatīts un nekādas problēmas netika konstatētas, savukārt Gustavo Vargass, atvaļinātais Bolīvijas gaisa spēku ģenerālis, kurš ir aviokompānijas prezidents, sacīja: "Mēs nevaram izslēgt neko. Notiek izmeklēšana un mēs gaidām tās rezultātus."

Zīmīgi, ka dažus mirkļus pirms pacelšanās komandas treneri intervijā Bolīvijas televīzijai sacīja, ka šī aviokompānija nes viņiem veiksmi, jo komanda uzvarēja, kad pagājušajā mēnesī ar "LaMia" aizlidoja uz Kolumbiju, lai piedalītos ceturtdaļfinālā. "Tagad mēs dodamies jaunajā ceļojumā un ceram, ka tas atnesīs mums veiksmi tāpat, kā pirmo reizi," sacīja futbola komandas direktors. 

Daži izdzīvojušie jau ir pamodušies un sacījuši pirmos vārdus. Apkalpes loceklis Ērvins Tumiri pastāstījis, ka lidmašīnā valdīja panika un kliedzieni, saprotot, ka gaisa kuģis sācis krist zemē. "Es izglābos, jo ievēroju ārkārtas situāciju procedūru, saliekot starp kājām somas un ieņemot embrija pozu. Es arī redzēju, ka daudzi pasažieri piecēlās un sāka kliegt," viņš teica. Stjuarte Himena Suaresa, kuru atrada vairākas stundas pēc avārijas pie lidmašīnas atlūzām, arī atceras baiso brīdi, kad lidmašīna sāka zaudēt augstumu. "Gaismas izslēdzās, un pēc tam es neko vairs neatceros," viņa teica. 

Tikmēr brīvprātīgais glābējs Santiago Kampucano sacīja, ka viņam izdevās piedalīties dažu izdzīvojušo transportēšanā uz slimnīcu. Sportista Rušela pirmie vārdi, kad viņu izcēla no atlūzām, bija izmisīgi: "Mana ģimene, mani draugi, kur viņi ir?"

"Chapecoense" valdes loceklis Plīnio Deness vakar sacīja: "Šorīt es no viņiem atvadījos un viņi man teica, ka dodas pretī savam sapnim, to pārvēršot par realitāti. Sapnis šorīt aprāvās..." 

Kasjauns.lv/Foto: AP; AFP; Reuters/LETA/Scanpix