
Šai precei izveidojies milzīgs pieprasījums visā pasaulē: cenas aug, krājumi izsīkst

Japāņu tējas mode strauji palielināja pieprasījumu visā pasaulē un izraisīja šīs preces deficītu karstuma, sliktās ražas un amerikāņu tarifu dēļ. Ražotāji un pārdevēji saskaras ar cenu kāpumu un tējas trūkumu, bet Japānā tūristi to izpērk. Speciālisti aicina uz apzinātu patēriņu.
Globālo ažiotāžu ap matču lielā mērā uzkurina soctīkli: influenseri publicē padomus tējas vārīšanai. Atsauces un tēmturis #MatchaTok ir ieguvis desmitiem miljonu skatījumu.
Popularitātes pieaugums saistīts arī ar tūrisma bumu Japānā pēc pandēmijas: vāja jena padara valsti par pievilcīgu galamērķi, vienlaikus stimulējot pieprasījumu pēc Japānas precēm.
Uz šī viļņa fona pieprasījums pēc matča strauji pieauga. Tējas importētāja ASV Lorēna Pervisa raidsabiedrībai BBC pastāstīja, ka matčas mēneša krājumi tiek izpārdoti dažu dienu laikā.
"Dažas kafejnīcas prasa pa kilogramam dienā. Viņi izmisīgi cenšas neatpalikt no pieprasījuma," saka "Mizuba Tea Co" pārvaldniece Pervisa.
Tomēr straujais pieprasījuma pieaugums, ko padziļina ražu samazināšanās karstuma dēļ un amerikāņu tarifi Japānas produkcijai, noved pie matčas cenu kāpuma.
Matča ir gadsimtiem senas amatniecības rezultāts. Tēju gatavo no zaļām tējas lapām. Pēc novākšanas lapas kaltē un samaļ pulverī uz akmens dzirnakmeņiem.
Taču pēdējos mēnešos ražotāji saskārušies ar problēmām: rekordlielais karstums bojājis ražu.
Kioto prefektūrā, kur Japānā tiek audzēta aptuveni ceturtā daļa visas tējas, karstums ir novedis pie neražas, kas bija tieši pieprasījuma pieauguma brīdī.
Situāciju padziļina arī lauksaimnieku trūkums: valsts iedzīvotāji noveco, bet jaunieši arvien retāk izvēlas darbam lauksaimniecību.
Udzi pilsētā, kas pazīstama ar matču ražošanu, tūristi preci no plauktiem noslauka uzreiz pēc veikalu atvēršanas.
Rezultātā vairāki mazumtirgotāji ieviesuši ierobežojumus nopērkamās produkcijas daudzumam. Kioto bāzētā kompānija "Camellia Tea Ceremony" ļauj klientiem iegādāties tikai vienu matčas burciņu, jo apmeklētāju skaits ir dubultojies pēdējā gada laikā, stāsta direktors Acuko Mori.
Daudzi veikali bijuši spiesti ieviest pārdošanas ierobežojumus: piemēram, "Camellia Tea Ceremony" (Kioto) atļauts iegādāties tikai vienu burku matčas vienam cilvēkam.
Tējas ceremonijas meistars Re Takada no Tokijas tīkla "Chazen" saka, ka tagad rūpīgi jāseko krājumiem: piegādes, kas iepriekš aizņēma pāris dienas, tagad rit vairāk nekā nedēļu.
Viņa strādā Tokijā bāzētā tējas ceremoniju tīklā "Chazen", kas rīko tradicionālos matča pasniegšanas rituālus viesiem.
Deficīta dēļ matčas cenas viņas iestādēs pieaugušas par aptuveni 30% šogad. "Pieprasījuma pieaugums ir labs," saka Takada. "Tas paver cilvēkiem ceļu uz Japānas kultūru."
Pieaugošā interese piesaistījusi jaunus ražotājus: pēc Japānas Lauksaimniecības ministrijas datiem, no 2010. līdz 2023. gadam maču ražošanas apjomi gandrīz trīskāršojušies. Zaļās tējas eksports, ieskaitot matču, pērn pieauga par 25% un bija 36,4 miljardi jenu (£180 miljoni, $250 miljoni).
Matča kulinārijā
Mode uz matču izprovocēja kustību par apzinīgāku patēriņu. Šīs pieejas piekritēji kritizē cilvēkus, kurus viņi uzskata par matču uzpircējiem. Citi aicina matčas cienītājus uzmanīgāk izturēties pret to, cik daudz viņi patērē, un baudīt matču tās vistīrākajā formā, nevis kā sastāvdaļu receptēs.
Pēc Morijas kundzes teiktā, ir "mazliet skumji" redzēt, kā augstas kvalitātes matča tiek izmantota kulinārijā, kur tās smalkā garša bieži zūd, vai tiek uzpirkta tālākpārdošanai.
"Matča ir augstākā tējas šķirne, un tā mums ir ļoti īpaša. Tāpēc tajā ir zināma pretruna, dzirdot stāstus par tā tālākpārdošanu vai izmantošanu pārtikā," viņa piebilst.
Japānas tējas globālā asociācija aicina cilvēkus izmantot zemākas šķirnes matču, kas novākta no vēlām ražām - šāda tēja ir pieejamāka un labāk piemērota kulinārijai.
Augstas kvalitātes matča bieži zaudē savu smalko garšu, kad to izmanto tādos dzērienos kā latte. "Informētības popularizēšana par šādām atšķirībām palīdz garantēt, ka japāņu tēja tiks lietota ar cieņu, vienlaikus atbalstot arodu un tradīcijas, kas aiz tā stāv," teikts asociācijas paziņojumā.
Tāpat tiek apgalvots, ka matčas cenas, visticamāk, pieaugs tarifu dēļ, ko ASV ievieš attiecībā uz Japānu.
Vašingtona un Tokija otrdien paziņoja par tirdzniecības darījumu, saskaņā ar kuru Japānas precēm, kas tiek ievestas ASV, tiks ieviests 15% nodoklis.
Matčas izplatītāji, piemēram, Pervisas kundze, gatavojas sekām. Oregonas štata uzņēmējs saka, ka pasūtījumi pieauguši par vairāk nekā 70% jūlija sākumā - pirms abu valstu tirdzniecības vienošanās panākšanas.
"Tā kā Japānas tēja netiek audzēta ASV, nav nekādas amerikāņu nozares, kas būtu jāaizsargā ar tarifu palīdzību," viņa sacīja. "Mēs ceram, ka nāks apziņa, ka specializētā tēja ir jāatbrīvo no nodevām."
Pat neskatoties uz to, ka straujais pieprasījuma pieaugums un ierobežotās piegādes paaugstina cenas, ir tādi, kas uz situāciju raugās ar atturīgu optimismu.
Vismaz viens kafejnīcu tīkls uzskata, ka cenas nākotnē varētu samazināties - lai arī ne drīz.
"Zemas kvalitātes matču šobrīd pārdod par augstu cenu, un mēs domājam, ka tas drīz kļūs par neizdevīgu biznesu," BBC sacīja "Matcha Tokyo" līdzdibinātājs Masahiro Nagata. "Šobrīd ir bums, un pieprasījums strauji pieaug, bet mēs uzskatām, ka tas nedaudz pierims pēc diviem trim gadiem," viņš piebilst.