“Šis kadrs izmainīja manu versiju par avāriju” – bijušais pilots atklāj savas domas par “Air India” katastrofas cēloni
foto: IMAGO/Hindustan Times
Londonas reisa lidmašīna "Boeing 787-8" ar 242 pasažieriem un apkalpes locekļiem nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no lidostas Amdāvādā.
Pasaulē

“Šis kadrs izmainīja manu versiju par avāriju” - bijušais pilots atklāj savas domas par “Air India” katastrofas cēloni

Santa Hincenberga

Jauns.lv

Aviācijas analītiķis un bijušais pilots Stīvs Šreibers ir mainījis savu versiju par neseno “Air India” lidmašīnas katastrofu pēc jauna, skaidrāka videoieraksta izpētes.

“Šis kadrs izmainīja manu versiju par avāriju” – b...

Londonas reisa lidmašīna "Boeing 787-8" ar 242 pasažieriem un apkalpes locekļiem nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no lidostas Amdāvādā. Lidmašīnā bija 242 cilvēki, tostarp 53 Lielbritānijas pilsoņi. “Air India” apstiprināja, ka Višvaškumars Ramešs ir vienīgais izdzīvojušais šajā reisā. 

Aviācijas eksperta Stīva Šreibera pirmā versija par “Air India” katastrofas cēloni bija, ka negadījumu, iespējams, izraisījusi pilota kļūda – konkrēti, viņš pieļāva, ka nolaižamās šasijas varētu būt tikušas ievilktas pārāk agri pēc pacelšanās.

Taču pēc jaunā video parādīšanās viņš mainīja viedokli, norādot uz "kritisku vizuālu detaļu" – avārijas turbīnu, kas iznāk tikai lielas sistēmas atteices gadījumā. Viņš uzskata, ka bojāeju izraisījusi katastrofāla abu dzinēju atteice, kas notikusi neilgi pēc “Boeing 787 Dreamliner” pacelšanās no Amdāvādas, Indijā.

“Parādījies jauns video, kas mainījis manu analīzi par šo negadījumu,” pauda bijušais pilots, norādot, ka “šajā video skaidri redzama RAT aktivizācija – tā notiek tikai ievērojamas elektroenerģijas zuduma gadījumā. Tas maina visu.”

RAT parasti atrodas zem labā spārna, aiz dzinēja, un izskatās kā neliels divas lāpstiņas saturošs propellers. Tā funkcija ir ārkārtas situācijā nodrošināt elektrisko un hidraulisko spiedienu, ja citi avoti pārstājuši darboties.

Šreibers skaidro, ka RAT tiek automātiski aktivizēta trīs gadījumos: masveida elektroapgādes atteice, hidrauliskās sistēmas atteice, divu dzinēju vienlaicīga atteice.

Lai arī ierīce paredzēta lietošanai augstākos lidojuma augstumos, tās parādīšanās jau 400–500 pēdu augstumā pēc pacelšanās liecina par tūlītēju dzinēju zudumu – vienu no postošākajiem scenārijiem zemā lidojuma fāzē.

Šreibers arī atsaucas uz video ierakstā dzirdamo augstfrekvences troksni, kas, pēc viņa teiktā, atbilst strauji griezošai RAT turbīnai. Boeing 787 bija nosūtījis “mayday” signālu īsi pirms ietriekšanās, un daži ziņojumi apstiprina, ka pilots tajā brīdī paziņojis par “dzinēja atteici”.

Stīvs Šreibers uzsver, ka nepieciešama pilnīga izmeklēšana, taču uzskata, ka RAT aktivizācijas pazīmes ir līdz šim spēcīgākais pierādījums tam, ka notikusi divu dzinēju vienlaicīga atteice. Tas būtiski maina sākotnējo izpratni par katastrofas iemesliem.

Indijas pilsētā Amdāvādā nogāzusies "Air India" lidmašīna ar 242 cilvēkiem

"Air India" lidmašīnas katastrofa Amdāvādā, tajā atradās 242 cilvēki; 12.06.2025.

Lidmašīna "Boeing 787-8", kurai bija plānots doties uz Londonas Getvikas lidostu, nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no ...