Gluži kā Siguldā: Madagaskarā atklāj gaisa tramvaju
foto: Zumapress/Scanpix
Madagaskaras galvaspilsētā atklāta gaisa tramvaja līnija.
Pasaulē

Gluži kā Siguldā: Madagaskarā atklāj gaisa tramvaju

Māris Puķītis

Jauns.lv

Āfrikas pilsētu ielās ierasti ir tik lieli sastrēgumi, ka Vanšu tilts Rīgā “pīķa stundā” var šķist kā ātrgaitas šoseja. Madagaskaras galvaspilsētā nolemts šo problēmu risināt ar neierastāku transporta veidu – nule atklāta pirmā gaisa tramvaja līnija 12 kilometru garumā.

Gluži kā Siguldā: Madagaskarā atklāj gaisa tramvaj...

Pirmie augstu pāri Antananarivo ielām devās Madagaskaras prezidents Andrī Radžuelina, pilsētas vadība un būvnieku pārstāvji. Paredzēts, ka gaisa tramvaji pārvadās ap 75 000 pasažieru dienā, mazinot sastrēgumus vairāk nekā trīs miljonu apdzīvotajā pilsētā.  Aizdevumu 152 miljonu eiro apmērā būvniecībai piešķīra Francija. Žerārs Andriamanohisoa, valsts sekretārs jauno pilsētu un mājokļu jautājumos, lēš, ka ielās būs par vismaz 2000 auto mazāk, kas veicinās labāku satiksmi un ietaupīs arī oglekļa emisijas.

Visu jūniju veikti drošības testi, lai novērtētu drošību. “Mums stacijās un līnijā ir daudz sensoru, lai atklātu jebkādas problēmas, pirms tās rodas, lai mēs varētu apturēt kustību un pārliecināties, ka pasažieriem nav riska. Mums ir arī ģeneratori, lai nodrošinātu, ka elektrības padeves pārtraukuma gadījumā varam turpināt vadīt transportu,” teic projekta tehniskais vadītājs Gijoms Ranazs. 

Tomēr uz vietējo algu fona cena ir augsta – gandrīz viens eiro par biļeti, sešreiz vairāk nekā par braucienu ar autobusu. Izskan kritiskas balsis, ka daudz svarīgāk būtu miljonus ieguldīt ūdensvados, stabilā elektrības piegādē, izglītībā un darbavietās. Turklāt valsts tagad ir parādā bijušajai koloniālajai varai

“Mums nav ūdens, mums nav elektrības, un, kad mums ir ūdens, tie ir tikai dubļi, kas nāk no krāna, kaut gan mēs joprojām maksājam rēķinus! Kāpēc gan vispirms neatrisināt šīs sociālās problēmas?” vaicā Antananarivo iedzīvotājs Henrijs Razafimanantsoa.

“Mums ir jāuzdrošinās pārveidot un attīstīt savu valsti,” iebilst prezidents Radžuelina. “Vienmēr ir cilvēki, kas kritizē, kaut paši neko nevarēja izdarīt. Neatkarīgi no tā, vai mums vajadzēja īstenot šo projektu vai nē, es saku, ka jā. Ziniet, bija daudz kritikas par Eifeļa torņa celtniecību.

Bet kas tas ir tagad, kas piesaista tūristus Francijai? Vai tas nav Eifeļa tornis?” Valdība sola, ka studenti un pensionāri saņems cenu atlaides.