Vai lidmašīnu atstātās līnijas zilajās debesīs ir inde?
foto: Aculiecinieka foto
Nu arī Latvijā sāk bažīties, kādas ķimikālijas aiz sevis debesīs atstāj lidaparāti.
Pasaulē

Vai lidmašīnu atstātās līnijas zilajās debesīs ir inde?

Edvīns Rakickis

Kas Jauns Avīze

Vairākums, ja ne visas, sazvērestības teoriju pie mums tiek importētas, un nu Latvijas aizdomu pilnākos prātus sasniedzis viens no absurdākajiem stāstiem, kura izcelsme ir ASV.

Vai lidmašīnu atstātās līnijas zilajās debesīs ir ...

Tā pamatā ir uzskats, ka lidmašīnu atstātās baltās līnijas debesīs var būt indīgas ķimikālijas. Aiz tā kā vienmēr stāv “ļaunā valdība” un tās vēlme visu kontrolēt.

Kā tas radās

Tā dēvētā chemtrails jeb ķīmisko sliežu sazvērestības teorija radās, kad ASV gaisa spēki 1996. gadā publicēja ziņojumu par pētījumu, kurā aplūkotas laikapstākļu ietekmēšanas iespējas.

Ilgi nebija jāgaida, līdz vairāki jau tolaik ASV aktīvi sazvērestību teoriju sludinātāji sāka vainot bruņotos spēkus mistisku ķimikāliju izsmidzināšanā. Pierādījums apgalvojumam – “neparastās lidaparātu atstātās sliedes debesīs”.

Lai pamatotu savu nostāju, teorijas piekritēji pat izstrādāja metodes, ar kuru palīdzību pēc formas un noturības iespējams vizuāli atšķirt normālu lidmašīnas atstāti sliedi no bīstamas.

Kā iespējamie motīvi minēts viss, sākot no vēlmes kontrolēt laika apstākļus un beidzot ar ķīmisko ieroču izmēģinājumiem un centieniem kontrolēt iedzīvotāju skaitu. Pēdējā laikā – arī koronavīrusa izsmidzināšana, kam sekošot 5G sakaru ieslēgšana...

2018. gadā ASV žurnāls Sceptical Inquirer rakstīja, ka sazvērestību teorijas piekritēji nemitīgi apgalvo, ka lidmašīnu atstātās sliedes izmainījušās ap 1995. gadu, taču spītīgi atsakās ņemt vērā fotogrāfiskus pierādījumus par to nemainīgumu, kas dokumentēts jau kopš Otrā pasaules kara.

Loģiski skaidrojumi izsauc pretreakciju

Starp šo apgalvojumu izplatītājiem bija propagandists Ričards Levs Finks un par neatkarīgo pētniecisko žurnālistu dēvētais Viljams Tomass.

Pēcāk šo ažiotāžu, domājams, reitingu dēļ, prasmīgi sāka izmantot arī dažādi mediju pārstāvji, piemēram, deviņdesmitajos gados populārais, 2018. gadā aizsaulē aizgājušais ASV radio raidījumu vadītājs Arts Bels. Viņš plašākai ASV sabiedrībai bija pazīstams kā radio raidījuma Coast to Coast AM vadītājs. Šajā pārraidē, kuru translēja vēlu naktīs, pārcilāja dažādas paranormālas tēmas un arī sazvērestību teorijas.

Jau 2000. gadā ASV Vides aizsardzības aģentūra, Federālā aviācijas pārvalde, NASA un Nacionālā okeānu un atmosfēras administrācija nāca klajā ar skaidrojumu par debesīs notiekošo, lidaparātu darbības pamatprincipiem un lūgumu neticēt nepamatotām baumām.

Kā tas bieži notiek, chemtrails teorijas piekritēji to saskatīja kā ļaunās varas elites mēģinājumu apmiglot prātus. Šajās aprindās ticība sazvērestībai tikai pieņēmās spēkā.

Kas slēpjas tvertnēs

Vērts piebilst, ka cīņu ar dezinformāciju konkrētajā gadījumā apgrūtina fakts, ka iepriekš minētā laikapstākļu ietekmēšana, par kuru runāts 1996. gada ASV gaisa spēku pētījuma aprakstā, nav samurgojums.

Publiski ir pieejamas vairākas fotogrāfijas no lidaparātu iekšienes, kurās ierasto sēdekļu vietā redzamas lielas tvertnes. Sazvērestību meklētājam šis varētu šķist kā “Aha!” moments, taču patiesībā skaidrojumi ir dažādi.

Komerciālajos aviolaineros iekrauj specifiski izvietotas tvertnes ar ūdeni un pakļauj tos testiem, lai pētītu svara sadalījuma ietekmi uz lidaparātu. Zināms arī par pavisam ne slepeniem un gana plaši aprakstītiem ģeofizikas eksperimentiem, kad lielā augstumā atbrīvots bārijs.

Fizikāla parādība

Un tomēr – kas paliek aiz gaisa kuģiem? Latvijas Civilās aviācijas aģentūras ārkārtas situāciju un komunikācijas vadītājs Aivis Vincevs Kas Jauns Avīzei skaidro: “Nav pamata bažām, ka tās būtu ķīmiskās vielas. Baltās svītras veidojas aiz tiem gaisa kuģiem, kas lido lielā, aptuveni 10 kilometru, augstumā, un tās veidojas fizikas procesu rezultātā – sadegot aviācijas degvielai, veidojas kvēpi. Atmosfērā esošais ūdens kondensējas uz šo kvēpu virsmas, un, ievērojot, ka tādā augstumā gaisa temperatūra ir aptuveni -50 grādu, šis ūdens momentā sasalst, un veidojas ledus kristāli, kas tad arī atstāj šo balto svītru.”

Lidojuma laikā izdalās arī oglekļa dioksīds. “Tas notiek līdzīgi, kā braucot ar automašīnu. Tomēr jāuzsver, ka aviācijas nozarē periodiski tiek pastiprināti standarti dzinēju projektētājiem un ražotājiem, tāpēc arī katrs jaunākais lidmašīnas dzinējs ir apkārtējai videi mazāk kaitīgāks,” piebilst Vincevs.

„Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem”. “Par "Viņi melo - Pieķerts melos!" saturu atbild SIA "Izdevniecība "Rīgas Viļņi""