Talsos tirgo gandrīz 100 gadu vecu fordu
Talsu veikalā “Skandināvs” starp lietotām mēbelēm un citām mantām no Zviedrijas pārdošanā par 25 000 eiro izlikts 1927. gada amerikāņu auto – “Ford Model T”.
“Tas ir oriģināls, nav ne pārkrāsots, ne pārveidots, amerikāņu ražojums. Toreiz bija liela tirāža, izlaisti apmēram 15 miljoni šo spēkratu. Taču, ņemot vērā, ka tas notika tik sen, pāri gājis arī Otrais pasaules karš, šo mašīnu skaits pasaulē ir krietni samazinājies. Domāju, ka arī Latvijā ir šis modelis, kaut gan īpaši nekur nav redzams,” “Kas Jauns Avīzei” teic SIA “Skandināvs” tirdzniecības direktors Māris Šimkuns, kurš vēsturisko auto iegādājies izsoļu namā Zviedrijā, Motalā.
Viņš spēkratu noskatījis jau pirms dažiem gadiem, tas stāvējis pie paziņas kolekcionāra, līdz izlicis izsolē. “Summa gan ir noslēpums. Problēmas sagādāja atgādāšana uz Latviju, tas bija vesels pasākums, līdz ar to atvešanas cena dubultojās. Visas firmas sākumā apgalvoja, ka ar to nebūs problēmu, bet beigās radās pasakainas summas, tomēr viss labi izdevās,” saka Šimkuns.
“Pēc pieciem gadiem šai mašīnai būs simt gadu, un šis apaļais skaitlis noteikti ir lielākā vērtība. Ja esi kolekcionārs un tev ir nauda, tad tik sena mašīna noteikti varētu interesēt vairāk nekā modernie auto. Viena sieviete pat bija gatava pirkt, bet nobijās no nelielā sarūsējuma. Taču varu apgalvot, ka šis auto ir maksimāli oriģināli saglabāts,” slavē Šimkuns. Tiesa gan, patlaban auto nav darba kārtībā, toties joprojām ir īstā koka, ādas un metāla apdare, nekas nav pārtaisīts.
“Tā tiešām ir pērle, domājām, ko ar to darīt, nolēmām – braucam iekšā veikalā, noliekam vidū, kur auto tagad stāv kā tāda odziņa. Starp citu, domājam vērt vaļā jaunu veikalu Āgenskalna tirgus pagrabā un reklāmas laikā padarīt interesantāku rajonu ar šo unikālo auto,” nākotnes plānus ieskicē Šimkuns.
Auto veikalā pārdošanā ir pirmoreiz, apmeklētāji nāk apskatīt un pie tā nofotografēties, interese bijusi tik liela, ka nācās noslēgt perimetru. “Cilvēki kāpa mašīnā iekšā, raustīja durvis, mazliet par brīvu sāka uzvesties. Neko mums nejautājot, vienkārši pēc sava prāta. Bet modelis ir sens, un to nedrīkst sabojāt,” uzsver Šimkuns.
Latvijas Antīko automobiļu kluba valdes priekšsēdētājs Agris Šmits norāda, ka fordi ir pasaulē vieni no izplatītākajiem spēkratiem. “Skandināva” prasītā cena, viņaprāt, gan esot pārspīlēta. To nosaka tas, vai konkrētais auto pasaulē ir retums, vai ir īpašs stāsts, vai ir oriģināls. Mūsu kolekcionāri šos auto pirkuši arī lētāk, tas atkarīgs no vispārējā stāvokļa, vēstures, virsbūves un vēl ļoti daudziem faktoriem.
Pirmais masveida auto
“Ford Model T” (dēvēts arī par Skārda Līziju) ražoja no 1908. līdz 1927. gadam. No konveijera noripoja vairāk nekā 15 miljoni šo auto, ko uzskata par pirmo plašākam lokam pieejamo automobili. Kad sāka ražošanu, lielākā daļa ASV auto maksāja no 1100 līdz 1700 dolāru, bet jaunais fords tikai 825 līdz 850 dolāru. Turklāt no 1916. līdz 1917. gadam vairāk nekā 780 000 šo auto pārdeva par 350 dolāru. Amerikāņu strādnieka vidējā alga bija tikai 100 dolāru. Šis bija pirmais auto, ko vienlaikus ražoja vairākās valstīs – ASV, Lielbritānijā, Vācijā, Austrālijā un citur.