
Latvijas zinātnieki izgudro tehnoloģiju kuģu izplūdes gāzu attīrīšanai
Ar veiksmīgiem rezultātiem noslēdzies Latvijas zinātnieku WTM Solutions un Rīgas brīvostas pārvaldes kapitālsabiedrības LVR Flote kopīgi īstenotais pētniecības projekts kuģu dzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototipa izstrādei un testēšanai reālā darbības vidē. Pētījuma mērķis - izmantojot unikālu know-how, radīt kuģu izplūdes gāzu attīrīšanas iekārtu, kas būtu videi draudzīgāka, efektīvāka un vienlaikus lētāka par tām, ko jūras pārvadātāji izmanto pašreiz.
Pētniecības projekts tika realizēts ar ES Atveseļošanas fonda atbalstu projekta “Mašīnbūves kompetences centrs” ietvaros. Tā rezultātā izstrādāta inovatīva kuģu dīzeļdzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas tehnoloģija un izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototips, kā arī veikta tā pārbaude – sākotnēji laboratorijās un sekojoši reālā darbības vidē uz LVR Flote kuģa LĪVA.
“Lai izpildītu prasības par sēra emisiju samazināšanu izplūdes gāzēs, pašreiz uz kuģiem tiek izmantotas attīrīšanas iekārtas - tā saucamie skruberi, kas atdala sēru no pārējās degvielas sadegšanas laikā. Rezultātā sērs kopā ar sodrējiem un nesadegušajām degvielas atliekām skruberos pārvēršas par bīstamajiem atkritumiem. Mūsu izstrādātā tehnoloģija ļauj atdalīt slāpekļa oksīdus, visas aromātiskās un ogļūdeņraža daļiņas (metānus), izdalīt sēru tīrā formā un savākt to tālākai izmantošanai. Pašlaik mēs strādājam pie risinājuma, lai neitralizētu atlikušo CO2. Ceram, ka nākamajā etapā izdosies īstenot arī šo ieceri,“ stāsta WTM Solutions vadošais pētnieks Dmitrijs Uspenskis.
Šobrīd norit projekta rezultātu sertifikācija starptautiskajās laboratorijās un klasifikācijas institūcijās, vienlaikus WTM Solutions zinātnieki jau uzsākuši darbu pie nākamā projekta posma, lai turpinātu attīstīt tehnoloģiju, testētu to uz lielajiem kuģiem, kā arī uzsāktu ražošanu.
Ieviešot jauno tehnoloģiju uz kuģiem, tiks samazināts kaitīgo atkritumu daudzums, veicināta aprites ekonomikas attīstība, virzot jūras pārvadājumu nozari uz izvirzīto mērķu sasniegšanu ne tikai sēra, bet arī CO2 izmešu daudzumu samazināšanā.
Zinātnieku iecere realizēta, pateicoties ciešai sadarbībai un atbalstam no Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC), kas īsteno projektu “Mašīnbūves kompetences centrs”, un no LVR Flote, kas nodrošināja reālu vidi mērījumiem, pētījumiem un testiem, atbalstam. LVR Flote kuģis LĪVA tika aprīkots ar pilotu rūpniecisko iekārtu pilna mēroga testu veikšanai un iegūto rezultātu atkārtotai pārbaudei laboratorijas apstākļos.
“Priecājamies, ka šāda inovācija tiek radīta Latvijā, tādējādi ceļot mūsu valsts izcilību. Lepojamies, ka LVR Flote kuģi un komanda piedalās šādu tehnoloģiju attīstības veicināšanā,” uzsver LVR Flote valdes loceklis Kaspars Ozoliņš. “LVR Flote atbalsta pētniecības un inovāciju projektus, kas dod pienesumu gan mūsu pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanai, gan nozares attīstībai kopumā. Sadarbību ar WTM Solutions turpināsim un plānojam kopīgi strādāt arī pie citiem pētījumiem un tehnoloģijām, kas veicina tīrāku, zaļāku jūras transportu, izmantojot jaunas, ilgtspējīgas tehnoloģijas,” tā Kaspars Ozoliņš.