Vai NBS reklāmas sasniedz īsto auditoriju? Trīs ceturtdaļas kampaņu izvietotas vienas mediju grupas radiostacijās
foto: Lauma Vītola/LETA
Līgums par NBS reklāmu izvietošanu tika slēgts vēl pirms kara un paredz ik gadu kampaņām atvēlēt aptuveni 100 tūkstošus eiro. 
Sabiedrība

Vai NBS reklāmas sasniedz īsto auditoriju? Trīs ceturtdaļas kampaņu izvietotas vienas mediju grupas radiostacijās

Ziņu nodaļa

Jauns.lv/"Nekā personīga"

0

Tuvākajos gados Latvijas budžets aizsardzībai tiks palielināts par 5% un līdz ar to, saprotams, ka palielināsies arī Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS) dienējošo skaits. Tomēr NBS trīs ceturtdaļas savas rektrūtēšanas kampaņas izvieto tikai vienas mediju grupas - Eiropas Hitu Radio (EHR) radiostacijās, radot bažas, vai tās sasniedz maksimālo auditoriju.

Vai NBS reklāmas sasniedz īsto auditoriju? Trīs ce...

Līgums par NBS reklāmu izvietošanu tika slēgts vēl pirms kara un paredz ik gadu kampaņām atvēlēt aptuveni 100 tūkstošus eiro. Līdz ar to, ka televīzijas reklāmām ar minētajiem līdzekļiem nav gana, tās tiek izvietotas internetā un komerciālajās radiostacijās. 2024. gadā tās tika izvietotas sekojošās radiostacijās: 73,2% EHR grupas radiostacijās, 13,1% “Skonto” grupas radiostacijās un 13,7% “Star FM”.  

Kā norādīts reklāmas kampaņas konkursa nolikumā, tajā nav ticis prasīts sasniegt maksimālo auditoriju, bet pārraidīt pēc iespējas vairāk reklāmu par lētāko cenu. Vienīgais ierobežojums – NBS reklāmas bija jāizvieto nacionālās apraides radiostacijās, kurām ir vismaz 150 tūkstošu liela auditorija. Reklāmas portālos un sociālajos medijos izvieto aģentūra “Triple Bounce”, bet radio – “Kuvera Pluss”, kas pieder EHR īpašniekiem.

“Mums kā daļai no Eiropas Hitu radio grupas ir vieglāk vienoties par kaut kādiem cenas nosacījumiem, kas varbūt nav tik vienkārši izdarāms ar “Radio Skonto” un “Star FM”. Par cik ir ierobežots budžets, ir konkrēts reklāmu skaits, kas ir jāizvieto šī budžeta ietvaros. Tad arī, skatoties uz radio datiem un salīdzinot, kā stacijas pārklājas, visefektīvāk ir izmantot “Skonto” ar EHR arī pēc auditorijas,” norāda SIA “Kuvera pluss” pārstāve Sabīne Špica.

NBS rekrūtēšanas reklāmas aizvadītajā gadā galvenokārt izskanējuši radiostacijās “European Hit Radio”, “EHR Superhits” un “EHR Latviešu Hiti”, kas ir attiecīgi ceturtais, septītais un sešpadsmitais populārākais radiokanāls Latvijā. Stipri mazākā apjomā reklāmas izvietotas arī “Radio Skonto”, kas popularitātē ir pirmajā vietā, un “Star FM”, kas ir piektais pēc auditorijas lieluma. “Radio SWH”, kam ir trešā lielākā auditorija, reklāmas nav izvietotas vispār. “Tādos iepirkumos būtu jāskatās līdzi, vai tur nav ieinteresētās personas arī mediju pusē," norāda “Radio SWH” Komercdirektors Filips Rubenis.

“Kam pieder kāda mediju aģentūra, vai viņam pieder kādas radiostacijas, to mēs neskatāmies. Mani interesē tas, vai tiek nodrošināts vajadzīgais apraides skaits, vai tiek informēta mūs interesējošā mērķauditorija. Ja var kāda cita radiostacija piedāvāt līdzīgas atlaides, mēs jau būsim tikai priecīgi," uzsver NBS Rekrutēšanas un atlases centra priekšnieks Rihards Rozenbaums.

Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa NBS kampaņā saskata potenciālu interešu konfliktu. Viņa norāda, ka viens faktors ir tas, ka reklāmu izvietošanas aģentūra pati izvieto un atskaitās par padarīto. "Manuprāt, ja aģentūra būtu no medijiem neatkarīgs uzņēmums, tad viņiem būtu arī plašāki dati - viņi varētu izvēlēties dažādas optimizācijas kombinācijas un dot, iespējams, labāko līdzekļu izlietojumu,” norāda Liepiņa.

Rekrutēšanas kampaņas reklāmas līgums beidzas šogad, tādēļ līdz gada beigām aizsardzības sektors rīkos jaunu iepirkumi. Līdzšinējā līguma ietvaros četru gadu laikā iztērēti 528 tūkstoši eiro.