"Brīdis, kad skolēns pēkšņi saprot sarežģīto, ir neatsverams," gada “Svešvalodas skolotājs” Fransisko Nunjess Romero Olmo
Skaistā un emocionāli piepildītā ceremonijā 20. novembrī, pirmo reizi tika pasniegtas balvas “Latvijas Gada skolotājs 2024”. Balvu gada “Svešvalodas skolotājs” saņēma Fransisko Nunjess Romero Olmo (Francisco Nuñez Romero Olmo) no Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas. Sarunā ar Jauns.lv viņš uzsvēra, ka skolotājam jābūt gan zināšanu devējam, gan iedvesmotājam, veidojot personisku saikni ar skolēniem un parādot, ka valodas apguve ir logs uz pasauli.
Viņš māca spāņu valodu, ir digitālo rīku konsultants, spāņu valodas apakšjomas vadītājs un klases audzinātājs. Skolotāja aktīvā un inovatīvā darbošanās ar digitālajiem rīkiem padarījusi spāņu valodu par vienu no skolēnu iemīļotākajiem mācību priekšmetiem – to apliecina fakts, ka katru gadu skolēnu skaits, kuri izvēlas apgūt spāņu valodu, ir nemainīgi augsts.
Kas jūs motivē būt skolotājam un kā jūs sevi motivējat darbā, lai pārvarētu profesionālos izaicinājumus?
Man skolotāja profesija ir bijusi tuvplānā jau no bērnības, jo abi mani vecāki bija skolotāji – tēvs strādāja sākumskolā, bet māte vidusskolā. Arī mana vecmāmiņa bija skolotāja. Tādēļ šī profesija man vienmēr ir šķitusi ne tikai aizraujoša, bet arī ļoti svarīga.
Kas mani motivē? Manuprāt, tā ir iespēja redzēt, kā skolēni attīstās un aug. Brīdis, kad kāds skolēns pēkšņi saprot kaut ko, kas iepriekš šķita sarežģīts, ir neatsverams. Tā ir sajūta, kas iedvesmo. Un vēl es patiešām ticu, ka valodas apguve ir logs uz pasauli – tā palīdz ne tikai komunicēt, bet arī saprast citas kultūras un pasaules redzējumu.
Lai pārvarētu izaicinājumus, es cenšos atgādināt sev, kāpēc es to daru – skolēnu progress un prieks par sasniegumiem ir mana galvenā motivācija. Un, protams, humors ir neatņemama mana darba daļa. Dažreiz sarežģītās situācijās vislabākais risinājums ir pasmieties kopā ar skolēniem un turpināt strādāt!
Kā jūs risināt situācijas, kad skolēniem trūkst motivācijas vai interese par mācību priekšmetu?
Kad skolēniem trūkst motivācijas vai intereses par mācību priekšmetu, es cenšos vispirms saprast viņu skatupunktu. Arī es esmu bijis un joprojām esmu valodas apguvējs – katru dienu mācos un pilnveidoju savas latviešu valodas zināšanas. Tādēļ es zinu, ka valodas apguve var būt izaicinoša, un reizēm motivāciju atrast nav viegli.
Viena no pieejām, kas man labi darbojas, ir saistīt spāņu valodas mācīšanos ar tās kultūru. Skolēni bieži aizraujas ar spāņu mūziku, ēdieniem, festivāliem vai interesantiem faktiem par Spāniju un Latīņamerikas valstīm. Es cenšos radīt saikni starp valodu un tās kultūru, jo tas padara mācību procesu aizraujošāku un nozīmīgāku.
Tāpat es mēģinu pielāgot mācību tēmas skolēnu interesēm. Piemēram, ja kādam patīk sports, runājam par futbolu, kas ir populārs spāņu valodā runājošajās valstīs. Ja citus interesē mūzika vai filmas, integrēju tās stundās.
Un, protams, ļoti svarīga ir personiskā saikne ar skolēniem. Es vēlos, lai viņi redz, ka esmu pieejams un ieinteresēts viņu progresā. Kad skolēni jūtas saprasti un atbalstīti, viņiem bieži rodas vēlme darīt vairāk. Manuprāt, labs skolotājs ir ne tikai zināšanu devējs, bet arī uzticams palīgs un iedvesmotājs.
Kas, jūsuprāt, ir pats svarīgākais izcilam skolotājam, lai viņš spētu iedvesmot skolēnus?
Manuprāt, lai skolotājs spētu iedvesmot skolēnus, ir nepieciešama vairāku svarīgu faktoru kombinācija. Protams, pirmām kārtām tas ir dziļš un pamatīgs zināšanu līmenis mācību priekšmetā. Skolotājam ir jābūt pārliecinātam par to, ko viņš māca, un jāspēj nodot šīs zināšanas skaidri un saprotami.
Tomēr ar to vien nepietiek. Ļoti būtiskas ir arī komunikācijas prasmes – spēja nodibināt kontaktu ar skolēniem un padarīt mācību procesu interesantu un saistošu. Labs skolotājs ne tikai nodod zināšanas, bet arī veido personīgu saikni ar skolēniem, iedrošinot viņus būt atvērtiem, uzdot jautājumus un izteikt savas domas. Tā ir prasme, kas skolēniem palīdz justies droši un motivē mācīties.
Vēl viens svarīgs aspekts ir tas, ka skolotājam jābūt sava veida paraugam. Skolēni bieži iedvesmojas no skolotāja personības, viņa entuziasma un attieksmes. Ja skolotājs pats aizraujas ar savu priekšmetu un rāda, ka mācīšanās var būt interesanta un vērtīga, skolēni bieži vien arī sāk skatīties uz to citām acīm.
Kopumā izcils skolotājs ir ne tikai zināšanu devējs, bet arī iedvesmotājs, mentora un atbalsta sniedzējs, kurš spēj radīt vidi, kurā skolēni vēlas augt un attīstīties.
Kas īpaši raksturīgs tikai jums, kad jūs apmācāt skolēnus?
Droši vien man nav daudz atšķirību no citiem lieliskiem skolotājiem, izņemot to, ka esmu spānis. Tas, protams, piešķir manām stundām nelielu unikālu akcentu – es dalos ar savu pieredzi un stāstiem no ikdienas dzīves Spānijā, kas palīdz skolēniem valodu uztvert kā dzīvu un cieši saistītu ar kultūru.
Tomēr es domāju, ka manas metodes un pieeja daudz neatšķiras no maniem kolēģiem – arī es cenšos radīt pozitīvu un atvērtu atmosfēru klasē, kurā skolēni nebaidās kļūdīties un jūtas droši izteikties. Man svarīgi, lai stundās būtu vieta gan nopietnam darbam, gan brīžiem, kad var pasmaidīt un atpūsties.
Varbūt tas, kas mani raksturo, ir vēlme nepārtraukti mācīties kopā ar skolēniem. Es redzu valodas apguvi kā abpusēju procesu – viņi mācās no manis, bet es arī mācos no viņiem. Šī dinamika padara darbu ne tikai produktīvu, bet arī ļoti interesantu un piepildītu.
Latvijas Universitātē pasniegtas pirmās "Latvijas Gada skolotājs 2024" balvas
Skaistā un emocionāli piepildītā ceremonijā trešdien, 20. novembrī, pirmo reizi pasniegtas balvas “Latvijas Gada skolotājs 2024”. Latvijas Universitātes (LU) ...
Par “Latvijas Gada skolotājs 2024” balvu
Latvijas Universitātes iedibinātās balvas mērķis ir godināt talantīgus un izcilus Latvijas pedagogus, apliecinot skolotāja darba izšķirošo nozīmi Latvijas sabiedrības un valsts attīstībai. Konkursā tika saņemti kopumā 152 pieteikumi, visvairāk no Rīgas – 26, Jelgavas novada un Ventspils – 11 no katras pašvaldības. Pa desmit pieteikumiem tika saņemts no Rēzeknes pilsētas un Valmieras novada, astoņi pieteikumi saņemti no Jelgavas pilsētas. Balva tika pieteikti skolotāji un skolu komandas no 32 novadiem un valstspilsētām.
Visvairāk pieteikumu saņemts nominācijā “Sākumskolas skolotājs” – 25, vairāk nekā 20 pieteikumu ar nominācijā “Pirmsskolas skolotājs”, tieši 20 – “Dabaszinātņu skolotājs”. Komandu nominācijās tika pieteiktas septiņas skolas vadības un sešas skolas atbalsta komandas.
Balvas tika pasniegtas 11 individuālajās un divās komandu nominācijās. Visi laureāti saņēma īpašo, mākslinieces Andas Munkevicas veidoto stikla balvu “Zinību spārni” un mecenāta SIA “Mikrotīkls” sarūpētās izcilības stipendijas – individuālo nomināciju uzvarētāji – 1000 euro apmērā katrs. Savukārt komandas saņēma naudas balvu 2000 euro apmērā katra.