1dienas
19stundas
32minūtes
14sekundes

Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Vai gaidāms jauns skolotāju streiks? Pedagogi ārkārtas sēdē protestēs pret zemajām algām
foto: Lita Millere/LETA
Latvijas izglītības darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja Inga Vanaga ir sašutusi par to, ka valdība, strādājot pie nākamā gada valsts budžeta, nav ņēmusi vērā arodbiedrības prasības.
Sabiedrība

Vai gaidāms jauns skolotāju streiks? Pedagogi ārkārtas sēdē protestēs pret zemajām algām

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Latvijas izglītības darbinieku arodbiedrības (LIZDA) padome trešdien, 25. septembrī, spriedīs par nākamā gada valsts budžeta projektu, kurš neapmierina pedagogus, jeb zemajām algām. Uz šo sēdi uzaicināta arī izglītības un zinātnes ministre un finanšu ministrs. Iespējams, ka atkal būs sagaidāmi skolotāju protesti vai streiki, kuros viņi paudīs savu neapmierinātību ar mazajām algām.

Vai gaidāms jauns skolotāju streiks? Pedagogi ārkā...

Jau par tradīciju kļuvis, ka ik gadu ielās iziet skolotāji, paužot savu neapmierinātību par zemo atalgojumu. Situāciju, pēc LIZDA vadītājas Ingas Vanagas domām, neatrisinās ar jaunveidojamais valsts budžets. Inga Vanaga Jauns.lv norādīja, ka nākamā gada budžeta sastādīšanas procesā nav ņemtas vērā pedagogu prasības: „Būs tikai daļēja izpilde, par ko valdībā lēmuši vienpusēji bez sarunām ar arodbiedrību.”

Aicinās ministrus pildīt solījumus

LIZDA norāda: „Nesagaidot no politikas veidotājiem konkrētu atbildi par to, vai tiks pildīta spēkā esošā Izglītības likuma norma par pedagogu darba samaksas pieaugumu nākamajā gadā, LIZDA aicinājusi izglītības un zinātnes ministri Andu Čakšu, finanšu ministru Arvilu Ašeradenu, kultūras ministri Agnesi Lāci un 14. Saeimas frakciju pārstāvjus rast iespēju piedalīties LIZDA Padomes ārkārtas sēdē 25. septembrī, lai konstruktīva sociālā dialoga ietvaros diskutētu par radušos situāciju.”

 Vairāki tūkstoši izglītības darbinieku šodien devušies gājienā, pieprasot cieņpilnu attieksmi un solījumu pildīšanu.

Tūkstošiem skolotāju dodas protesta gājienā

Vairāki tūkstoši izglītības darbinieku šodien devušies gājienā, pieprasot cieņpilnu attieksmi un solījumu pildīšanu.

LIZDA vērš uzmanību, ka Latvijas pedagogu vidējā darba samaksa ir viena no zemākajām starp OECD (Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas) valstīm, un tā kopā ar citām arodbiedrībām un sabiedriskajām organizācijām aicinājusi politiķus darbā pie 2025. gada budžeta projekta izstrādes neaizmirst par veselības un izglītības jomu, atgriežoties pie solījuma tās definēt kā prioritāras.

Bezcerības un pazemojuma sajūta

Arodbiedrība arī aicina platformā manabalss.lv parakstīt Jūrmalas valsts ģimnāzijas direktores Ievas Tarandas iniciatīvu „Tiesības skolotājiem saņemt konkurētspējīgu atalgojumu un zināt darba algu laikus”, kurā teikts: „2024./25. mācību gada sākums diemžēl atkal ir atnesis vairākas nepatīkamas vēstis Latvijas pedagogiem, turpinot radīt bezcerības un pazemojuma sajūtu. Pedagogu pašapziņas nonivelēšana un bradāšana kājām šobrīd ir sasniegusi kulmināciju, izraisot augsti kvalificētu pedagogu aizplūšanu no nozares. Tas rezultējas izglītības iestāžu nespējā piesaistīt jaunus, talantīgus pedagogus, kuru vēlme ‒ saņemt cilvēka cienīgu un laikmetam atbilstīgu atalgojumu ‒ nav likumīgi īstenojama. Steidzami ir jāmaina šī situācija, nodrošinot konkurētspējīgu atalgojumu, lai radītu vietu jaunu un talantīgu speciālistu ienākšanai izglītības telpā.

Šodien pusdienlaikā Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) rīkotajā piketā pie Saeimas sapulcējās virs 1000 pedagogu no visas Latvijas, pieprasot virkni neatliekamu uzlabojumu tajā, kā tiek organizēts pedagogu un skolu darbs valstī.

Skolotāji lielā skaitā protestē pie Saeimas

Šodien pusdienlaikā Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) rīkotajā piketā pie Saeimas sapulcējās virs 1000 pedagogu no visas Latvijas, ...

Līdzšinējie darba samaksas palielinājumi, kas plaši rezonējuši sabiedrībā, diemžēl nav būtiski jūtami un nav ietekmējuši pedagogu labklājību un labbūtību. Jau vairākkārt izskanējis, ka pedagogu darba samaksas modelis ir mākslīgi sarežģīts, tā aprēķinu un skaitļu virknēs sarēķinātais atalgojums, nonākot līdz skolai, nav tāds, kā minēts Izglītības un zinātnes ministrijas paziņojumos. Tāpat nav saprotama un pieņemama ilgstošā periodā izveidojusies situācija, ka pedagogs, dodoties vasaras atvaļinājumā, nav informēts par savu atalgojumu nākamajā mācību gadā un nezina to līdz pat oktobrim.”