Saeimas komisija iztaujās atbildīgos par "Rail Baltica" progresu
foto: Ieva Leiniša/LETA
Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisija.
Sabiedrība

Saeimas komisija iztaujās atbildīgos par "Rail Baltica" progresu

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā šodien plkst.12 spriedīs par scenārijiem dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, informēja Saeimas Preses dienests.

Saeimas komisija iztaujās atbildīgos par "Rail Bal...

Komisijas deputāti iztaujās atbildīgos par projekta ieviešanu un paveiktajiem darbiem kopš šī gada jūnija. Uz sēdi aicināti piedalīties Satiksmes un Finanšu ministriju, Valsts kontroles, Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji.

Komisijas priekšsēdētājs Gatis Liepiņš (JV) norāda, ka jautājumu par Latvijai tik būtisko "Rail Baltica" projektu ir daudz, tādēļ komisija jūnijā uzdeva atbildīgajiem par projekta īstenošanu nākt ziņot par paveikto un pieņemtajiem lēmumiem. Tostarp komisijā diskutēs par projekta finansējumu, pārvaldības modeli, projektēšanu, korporatīvajiem riskiem, trases novietojumu, ritošo sastāvu, nekustamo īpašumu atsavināšanu un citiem jautājumiem.

Preses dienestā atgādina, ka Valsts kontrole jūnijā publicēja ziņojumu par būtiskākajiem aspektiem un problēmjautājumiem saistībā ar "Rail Baltica" projektu. Ziņojumā Ministru kabinetu (MK) aicināja stiprināt iesaisti projekta pārraudzībā un aktīvāk iesaistīties finansējuma plānošanas un uzraudzības jautājumos.

Savukārt par projekta īstenošanu atbildīgos - veikt nepieciešamos pasākumus, lai mazinātu projektēšanas darbu kavējumu sekas un novērstu risku, ka valstij jāatmaksā līdz šim piešķirtais Eiropas Savienības (ES) finansējums.

Tāpat Saeima izveidojusi parlamentārās izmeklēšanas komisiju, lai vērtētu "Rail Baltica" projekta īstenošanu. Jau vēstīts, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.