Viedokļi

Benzīna auto ēra iet uz galu: Pēteris Šmidre par elektroauto

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Elektroauto agrāk vai vēlāk ieņems iekšdedzes dzinēja automobiļa vietu, un šajā ziņā nav vērts pat strīdēties – tā notiks vai nē? Tā vienkārši būs, saka uzņēmējs Pēteris Šmidre. Tā ir tehnoloģiskās attīstības gaita un politiķiem visā tajā nav ko maisīties iekšā, nosakot, kurā gadā tam jānotiek – 2030. vai 2035., vai vēl kādā citā gadā?

Benzīna auto ēra iet uz galu: Pēteris Šmidre par e...

Autobūves uzņēmumi viens pēc otra paziņo, ka plāni līdz 2030. gadam pilnībā atteikties no iekšdedzes automašīnu ražošanas un pāriet uz elektromobiļiem ir utopiski, arī elektromobiļu pārdošanas apjomi vairākās Eiropas valstīs ir kritušies, tādēļ autoražotāji koriģē savas ieceres un plāno saglabāt sortimentā iekšdedzes automašīnas. Līdz ar to Lielais jautājums: “Vai elektromobiļu uzvaras gājiens ir beidzies?” To Jauns.lv uzdeva uzņēmējam Pēterim Šmidrem.

foto: no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva
Pēteris Šmidre kā inženieris pašreiz autoindustrijā notiekošo salīdzina ar pulksteņu attīstību.
Pēteris Šmidre kā inženieris pašreiz autoindustrijā notiekošo salīdzina ar pulksteņu attīstību.

„Elektroautomobiļi ieņem savu vietu. Benzīna automašīnas arī paliks savā vietā. Un domāju te nav nekāda problēma, te nav par ko strīdēties. Domāju, ka politiķi ir paņēmuši šo faktu un nolēmuši ar to mazliet paspēlēt futbolu, dabūt sev punktiņus, politiskās dividendes. Kāda politiķiem daļa, kurā gadā notiks pāreja uz elektromobiļiem, jo ekonomiski viss attīstās dabiski. Elektromobiļi, akumulatoru tehnoloģijas attīstās... Elektromobilis ir daudz vienkāršāks nekā benzīna iekšdedzes dzinēja auto. Nu nevajag politiķiem tur līst iekšā! Viss attīstīsies tā, kā attīstīsies,” saka Pēteris Šmidre.

Viņš kā inženieris pašreiz autoindustrijā notiekošo salīdzina ar pulksteņu attīstību: „Salīdzinām mehānisko pulksteni ar elektronisko pulksteni. Pirmie elektroniskie pulksteņi arī bija brīnums un dārgi. Bet gala rezultātā elektroniskais pulkstenis ir daudz vienkāršāks un lētāks. Tas pats attiecas arī uz elektromobili. Varbūt tas vēl tehnoloģiski nav attīstījies, bet tā cenu starpība ritošajam sastāvam, pašizmaksas jau ir daudz lētāka par iekšdedzes auto. Pēc kādiem pieciem gadiem, domāju, tā pat vairākas reizes atšķirsies.”

Viņš arī uzskata, ka pašreizējā viena uzlāde, kas paredzēta 500-700 kilometriem ir pilnīgi pietiekama, tā ir „dienas norma”. Pēteris Šmidre pa nakti nekur „neskraida apkārt” un viņam ir pilnīgi pietiekoši laika, lai varētu auto uzlādēt. Protams, arī benzīna auto nekur nepazudīs, tie daļai varētu būt „stilīgi”, tāpat kā pašreiz ir valkāt mehāniskos pulksteņus, bet elektroauto ņems virsroku.

Kā Pēteris Šmidre vērtē elektroauto izredzes, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.