CSDD nosauc bīstamāko autovadītāju grupu, un tie nav sirmgalvji
Pēc traģiskās avārijas Torņakalnā daudzi iedzīvotāji pauda sašutumu par to, ka auto vadījis 91 gadu vecs seniors. Lai gan daļa iedzīvotāju uzskata, ka vecāka gadagājuma šoferi rada paaugstinātu draudu sabiedrībai, „Ceļu satiksmes drošības direkcijas” (CSDD) eksperts Mārtiņš Mālmeisters uzsver, ka sirmgalvji nebūt nav bīstamākie autovadītāji uz ceļiem.
Nedēļas nogalē sabiedrību pāršalca vests, ka traģiskā avārijā Torņkalnā dzīvību zaudējusi 16 gadus veca jauniete. Pie auto stūres atradās kāds1932. gadā dzimis vīrietis, un šis fakts daļā sabiedrības uzjundīja diskusijas par to, vai autovadītājiem pēc konkrēta vecuma sasniegšanas nevajadzētu ieviest stingrākas veselības pārbaudes vai aizliegt vadīt transportlīdzekli vispār.
CSDD eksperts Mārtiņš Mālmeisters uzsver, ka avārija Torņkalnā viennozīmīgi bija traģēdija, tomēr tā būtu traģēdija arī tad, ja to izraisītu gados jaunāks autovadītājs.
Runājot par konkētām tendencēm avāriju statistikā, Mālmeisters norāda, ka krietni bīstamāki autovadītāji par sirmgalvjiem ir jauni cilvēki vecumā no 18 līdz 25 gadiem.
“Šī grupa daudz biežāk izraisa vai ir dalībnieki ceļu satiksmes negadījumos kā sirmgalvji,” uzsver eksperts.
Arī kārtība, kādā veicama veselības parbaude autovadītājiem, viņaprāt, ir pietiekama. Medicīnas komisijām un ģimenes ārstiem ir dotas pilnas tiesības objektīvi izvērtēt katra cilvēka veselības stāvokli un nepieciešamības gadījumā medicīnas izziņu autovadītājam nepiešķirt vai piešķirt uz īsāku laika periodu - uz gadu.
Saskaņā ar Latvijas Republikas “Ceļa likumu” transportlīdzekļu vadītājiem veselības pārbaude jāveic ik pēc 10 gadiem, bet pēc 60 gadu vecuma sasniegšanas ik pēc 3 gadiem. Dažādās Eiropas valstīs šīs prasības ir atšķirīgas.
Piemēram, Francijā, Beļģijā un Zviedrijā autovadītājiem pēc tiesību iegūšanas nav nepieciešams atkārtoti iziet veselības pārbaudes. Nīderlandē, Portugālē un Apvienotajā Karalistē veselības pārbaudes ik pēc noteikta laika jāveic iedzīvotājiem no 70 gadu vecuma, Somijā autovadītājiem pēc 70 gadu vecuma veselības pārbaužu biežumu nosaka ārsts. Turklāt seniora veselības stāvoklis jāapstiprina vismaz diviem speciālistiem.
Lai gan veselības pārbaužu biežums dažādās valstīs atšķiras, Eiropas Komisijas dati liecina, ka būtiskas atšķirības satiksmes negadījumu skaitā tas nerada. Piemēram, Somijā senioru vidū novērota lielāka mirstība ceļu satiksmes negadījumos nekā Zviedrijā.
CSDD eksperts Mālmeisters norāda, ka katram transportlīdzekļa vadītājam Latvijā, neskatoties uz vecumu, ir jāizvērtē spējas vadīt transportlīdzekli, lai viņš neapdraudētu sevi vai citus satiksmes dalībniekus. Eksperts aicina arī līdzcilvēkus sekot līdzi autovadītāja veselības stāvoklim un, ja tas strauji pasliktinās, atturēt autovadītāju no braukšanas.