foto: Shutterstock
Narkoloģe aicina politiķus alkohola tirgošanu atļaut tikai īpašos veikalos
Sabiedrība
2023. gada 10. maijs, 16:16

Narkoloģe aicina politiķus alkohola tirgošanu atļaut tikai īpašos veikalos

Jauns.lv/LETA

Latvijā ir jāpārtrauc alkohola tirdzniecība lielveikalos un tāpat kā Ziemeļvalstīs alkohols jāpārdod tikai specializētās, tam noteiktās tirdzniecības vietas, šādu viedokli šodien Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē pauda narkoloģe Astrīda Stirna.

Stirna akcentēja, ka ir jāpārtrauc alkohola tirdzniecība internetā un jāaizliedz alkohola reklāma visos medijos, tajā skaitā, internetā, ņemot vērā reklāmas lielo ietekmi uz jauniešiem.

foto: Ieva Lūka/LETA
Narkoloģe Astrīda Stirna.

Ārste apgalvoja, ka pie viņas slimnīcā nodaļas ir pārpildītas ar jauniem cilvēkiem, kuri pārmērīgi lietojuši alkoholu. Vairāki jaunieši, piemēram, kāds 25 gadus vecs cilvēks, slimnīcā nonākuši jau psihozes stāvoklī pārmērīga alkohola lietošanas dēļ. Tas liecina, ka minētie jaunie cilvēki alkoholu patērē ilgstoši.

Tāpat slimnīcā neatliekamās palīdzības mediķi policijas klātbūtnē nogādājuši 15 gadus vecus pārdzērušos pusaudžus. Atsevišķi jaunieši slimnīcā nonāk tādā stāvoklī, ka spēj izsist kādas no slimnīcas durvīm un ir nepieciešami spēcīgi sanitāri, kuri šos pacientus fiksē pie gultām. Tāpat ir cilvēki, kuri alkohola pārmērīgas lietošanas dēļ slimnīcā nonāk vairākas reizes mēnesī, atzīmēja ārste.

Sabiedrisko lietu komisijas sēdē šodien tika spriests, kādi būtu efektīvi un vienlaikus dažādiem nozares spēlētājiem vienlīdzīgi alkohola reklāmas ierobežojumiem. Veselības ministrijas (VM) pārstāves prezentēja pamatojumu izskatīšanai Saeimā nonākušajiem likumu grozījumiem alkohola pieejamības samazināšanai.

Divu likumprojektu pakotnes grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā paredz uz televīzijā un radio pašlaik atļauto tikai alus un vīna reklāmu attiecināt aizliegumu reklamēt šo dzērienu cenu vai atlaides.

Kultūras ministra padomnieks mediju jautājumos Patriks Grīva savukārt pauda, ka Kultūras ministrijas skatījumā trūkst izvērtējuma par gaidāmo reklāmas ierobežojumu ietekmi uz mediju tirgu kopumā.

Pēc Grīvas jautājuma komisijas sēdē noskaidrojās, ka šāds aizliegums neattieksies uz mazumtirdzniecības vietām, kur joprojām varēs tikt reklamētas alkoholisko dzērienu cenas un atlaides. Ministra padomnieks vaicāja, vai šāda atšķirīga pieeja tiešām sasniegs mērķi par alkohola patēriņa samazināšanu - vai kaitīgāka ir šādas reklāmas dzirdēšana, esot mājās vai veikalā.

VM pārstāves skaidroja, ka lēmums atstāt iespēju cenas un atlaides reklamēt mazumtirdzniecības vietās pieņemts sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, jo patērētiem ir tiesības zināt šo informāciju, kad veic pirkumu.

Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa norādīja, ka, ja papildu ierobežojumi tiek noteikti televīzijā un radio, tad tos būtu jānosaka arī mazumtirdzniecībā. Tāpat reklāma paliks veikalu mājaslapās internetā jeb e-komercijas jomā.

Deputāte Ingrīda Circene (JV) kā risinājumu piedāvāja likumprojektam uz otro lasījumu virzīt priekšlikumu par vienādu nosacījumu attiecībā uz reklāmas aizliegumu cenām un atlaidēm - to attiecinot arī uz mazumtirdzniecības vietām.

Kopā ar mediju jomas pārstāvjiem LRA vadītāja Liepiņa vērsa uzmanību, ka plānotais aizliegums neattieksies uz ārzemēs reģistrētajiem reklāmu kanāliem, kuru reklāmas tirgus vērtība vairākas reizes pārsniedz Latvijas vietējo reklāmas tirgu.

Mediju pārstāvji arī demonstrēja piemērus ar alkohola reklāmu lietotnē "TikTok", kam varētu būt lielāka ietekme tieši uz jauniešiem nekā reklāmai radio un televīzijā, taču, ko nav plānots ierobežot.

Cilvēktiesību komisija atbalstīja iesniegtos grozījumus reizē ar plānu veikt nepieciešamos uzlabojumus otrajā lasījumā.

Kā ziņots, ar grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā VM vēlas samazināt alkohola patēriņu Latvijas iedzīvotāju vidū, kā arī ilgtermiņā samazināt ar alkohola lietošanu saistīto slimību īpatsvaru un mirstību no alkohola lietošanas radītajām sekām, piemēram, aknu cirozes, satiksmes negadījumiem, noslīkšanas, traumām, pašnāvībām un citām sekām.

Plānotās izmaiņas attiecas uz alkoholisko dzērienu marķējumu, cenu un atlaižu reklāmām, izplatīšanu azartspēļu un citās vietās.