Mācītājs Bitāns jaunlaulātajiem izvirza absurdas politiskas prasības, draudot viņus nesalaulāt
Liepājas svētās Annas luterāņu draudzes mācītājs Jānis Bitāns šokējis ar prasību jaunlaulātajiem pirms došanās pie altāra uzrādīt apliecinājumu, ka viņi ir parakstījušies par grozījumu Satversmes 110. pantā iesniegšanu, respektīvi to, ka viņi atbalsta tikai sievietes-vīrieša savienības ģimenes modeli. Šādu baznīcas prasību var traktēt kā tiešu tās iejaukšanos sekulārajā valsts dzīvē un svētības liegšanu konkrētai cilvēku grupai, viņus šķirojot pēc politiskās pārliecības.
Jau iepriekš ar provokatīviem izteicieniem un darbībām izcēlušamies garīdznieks savā “Facebook” profilā publicēja ierakstu:
“Pirms laulību “sezonas” notiek pārrunas ar pāriem vairākās nodarbībās. Tur arī lietu izpratne tiek noskaidrota, tāpat kā pirms kristībām, attiecībā par to, ko cilvēks domā par okultu pakalpojumu (ne)savietojamību ar kristīgu dzīvi.
Papildus prasības Liepājas Svētās Annas baznīcā laulības iecerējušajiem: līdzās formālajām prasībām nepieciešams apliecinājums, ka esat parakstījušies par grozījumiem 110. pantā Satversmē.
Dabiskas ģimenes izpratne ir nosacījums svētītai laulībai un ģimenei. Simpatizēšana, koķetēšana vai lojalitāte LGBT (lesbiešu, geju, biseksuāļu, transseksuāļu) ideoloģijai ir šķērslis laulības svētībai baznīcā.”
Pēc kāda brīža Bitāns jau savu nostāju mīkstināja un vairs tik strikti nepieprasīja līgavām un līgavaiņiem diet pie notāriem vai uz pagastu pārvaldēm, lai uzliktu savu parakstu par tautas nobalsošanas pieprasīšanu par Satversmes grozīšanu, lai viņu laulību svētītu “svētām saitēm”.
Mācītājs “Facebook” komentāros savu nostāju precizēja:
“Šis uzsaukums ir tikai uzmanības saasināšanai baznīciskas un dabiskas laulības un ģimenes izpratnei. (..) Neviens nav nesis atrādīt “skrīnšotu” un nevienam to nepieprasīs. Bet to, ka kādi LGBT ideoloģijai simpatizējoši cilvēki pārdomās neizvēlēties laulības plānot Annas draudzē, ietaupīs neauglīgas diskusijas, kas nedz vieniem, nedz otriem prieku un mieru nenesīs. (..)
Katrs rūpējas par savu. Man vēl neviens nav pajautājis, vai to nevar pajautāt privāti, bez šāda uzsaukuma. Un par saasinātāku reakciju ir vērts aizdomāties, kas šādā “provokācijā” ir kaitējošs laulības svētīšanai baznīcā? LELB (Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas) prasības nav atceltas, bet lokālu un plašāku poimēnisku (teoloģijā – dvēseļkopšana) apsvērumu dēļ, kāpēc šādu uzsaukumu gan neuzrakstīt? It īpaši, ja tiem, kas jau gatavojas skaistajam notikumam, viss ir skaidrs un “šis te” netiek prasīts.”
Jāatgādina, ka parakstu vākšana par referenduma ierosināšanu Satversmes 110. panta grozīšanu notiks līdz 29. jūlijam, un to ierosinājusi hetereseksuālo konservatīvā “Latvijas vīru biedrība”.
Lai šāds referendums notiktu, ir nepieciešama vismaz desmitā daļa balsstiesīgo Latvijas pilsoņu parakstu. Tā kā parasti luteriskajā baznīcā laulības nenotiek no Pelnu dienas (septītā trešdiena pirms Lieldienām; parasti februārī) līdz Lieldienām – Lielā gavēņa laikā, tad tagad baznīctēviem ir iespēja dievnamos veikt attiecīgu politisku aģitāciju precēties kāro starpā.
Bitāna provokatīvais paziņojums izraisījis plašu diskusiju sociālajos tīklos. Lielākā daļa no komentētājiem tomēr nosoda Bitāna politisko aģitāciju. Lūk, tikai pāris ierakstu:
Zane Borisēviča: “Jānis Bitāns - jūs slēpjaties aiz Svētajiem Rakstiem, lai patiesībā bīdītu politiskas intereses. Dievnamā ir jābūt aicinātam ikvienam… (..)
Jūs esat tik vien kā cilvēks, kas, aiz amata slēpjoties, mēģina kropļot Dieva vārdu, jo nevienam ticīgam cilvēkam nebūtu jābūt atņemtai iespējai stāties laulībā Dieva priekšā. Nevar ar vienu roku dot un sludināt Dieva mīlestību, bet ar otru roku atņemt un teikt, ka Dieva mīlestība nepienākas tikai tāpēc, ka Jūs tā izdomājāt.”
Zane Saule: “Jūs esat tik nelaimīgs cilvēks, ka citu laime jums acīs kož? Kas tā ir par cilvēknemīlestību, ko jūs te provokatīvi izrādāt?”.
Bitāna nostāju negatīvi vērtē arī viņa amatbrāļi. Beļģijas latviešu luterāņu draudzes mācītājs Rinalds Gulbis to komentē: “Kad cilvēks ir tik ļoti pārņemts ar naidu, tad viņš sāk ražot baušļus pēc sava ģīmja un līdzības. Mācītājs Bitāns Liepājā uzskata, ka laulību svētībai Dievs pieprasa parakstu par grozījumiem Satversmē.”
Kad cilvēks ir tik ļoti pārņemts ar naidu, tad viņš sāk ražot baušļus pēc sava ģīmja un līdzības. Māc. Bitāns Liepājā uzskata, ka laulību svētībai Dievs pieprasa parakstu par grozījumiem Satversmē. pic.twitter.com/WFLfKALsth
— Rinalds Gulbis (@RinaldsGulbis) April 3, 2022
Jāuzsver, ka šis nav pirmais garīdznieka Bitāna “izlēciens”. Piemēram, pirms vairākiem gadiem, kad bija izvērsušās diskusijas par nāvessoda atjaunošanu, viņš portālā liepajniekiem.lv rakstīja: “(..) nāvessods ir laicīgās valsts viens no ļaunuma ierobežojošiem līdzekļiem. Nāvessods ir bīblisks soda veids un pazīstams jau Vecajā Derībā kā sods, ko par noteiktiem nodarījumiem bauslībā ir devis pats Dievs.”
Savukārt aizpērn, kad bija noteikti pandēmijas ierobežojumi un dievnamos klātienē nenotika Lieldienu dievkalpojumi, Bitāns svētās Annas baznīcā aiz slēgtām durvīm rīkojis “slepenu dievkalpojumu”, kurā piedalījies arī toreizējais pilsētas mērs Jānis Vilnītis. Tāpat viņš pandēmijas ierobežojumu laikā izrādīja arī neierasti labvēlīgu attieksmi, iecietību un “sapratni” pret vakcinācijas pretiniekiem.