Ar vēršanos tiesā "Rīgas satiksme" mēģinās samazināt VID noteikto 13,2 miljonu eiro uzrēķinu
foto: LETA
Sabiedrība

Ar vēršanos tiesā "Rīgas satiksme" mēģinās samazināt VID noteikto 13,2 miljonu eiro uzrēķinu

Jauns.lv / LETA

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" vērsīsies tiesā un apstrīdēs lēmumu par Valsts ieņēmuma dienesta (VID) uzņēmumam piemēroto uzrēķinu, šodien preses konferencē informēja SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

Ar vēršanos tiesā "Rīgas satiksme" mēģinās samazin...

Innusa paskaidroja, ka uzņēmums jau apstrīdēja audita rezultātā veikto uzrēķinu VID vadītājai, tādējādi izdevies kopējo maksājamo summu samazināt par 600 000 eiro - no 13,8 līdz 13,2 miljoniem eiro.

No atlikušās uzrēķinātās summas "Rīgas satiksme" neapstrīdēs VID lēmumu sadaļā par uzņēmumu līgumiem, saistībā ar kuriem ir celta prasība tiesā pret bijušajiem uzņēmuma valdes locekļiem.

Pārējā daļā, kas attiecas uz darījumiem par biļešu sistēmas uzturēšanu, rezerves daļu iepirkšanu un citiem, VID lēmums tiks apstrīdēts. "Rīgas satiksme" vēlas, lai tiesa pārbauda visus pierādījumus, kas iesniegti VID, un visus lietas materiālus kopumā, cerot uz maksājamās summas samazināšanu.

Innusa piebilda, ka uzņēmums cer vienoties ar VID par maksājamās summas sadalīšanu piecu gadu periodā, panākot, ka mēnesī uzņēmums samaksā aptuveni 213 000 eiro. Šāds finanšu apjoms pārāk negatīvi neietekmētu naudas plūsmu un to uzņēmums spētu samaksāt.

Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (PP) preses konferencē uzsvēra, ka "Rīgas satiksmes" finanšu stāvoklis ir un būs stabils un uzņēmums turpinās sniegt pakalpojumus.

Staķis atzina, ka arī viņam esot apnicis atsaukties uz iepriekšējo domju laikā sastrādāto, bet neesot iespējas to nedarīt. "Saskaņas" un "Gods kalpot Rīgai" (GKR) valdīšanas laikā pieņemto lēmumu dēļ Rīgas iedzīvotāji varot zaudēt 13,2 miljonus eiro.

Ar šādu finansējumu varētu noasfaltēt 35 kilometrus ielu, pilnībā savest kārtībā Gaisa tiltu, nodrošināt 100 eiro piemaksu mēnesī bērnudārzu pedagogiem četrus gadus, nosiltināt 50 dzīvojamās mājas, samazināt rindas uz pansionātiem un izdarīt daudz citu lietu.

Viņš uzsvēra, ka nebūtu problēmu, ja atbildīgās amatpersonas, kas tajā laikā strādāja "Rīgas satiksmē", samaksātu sodu, bet tas nenotiekot.

Tādēļ viņš esot uzdevis uzņēmuma kapitāla daļu turētājam, pilsētas izpilddirektoram Jānim Langem izvērtēt iespēju vērsties tiesā pret tā laika "Rīgas satiksmes" amatpersonām un kapitāla daļu turētāju.

Saskaņā ar pašvaldības sniegto informāciju, laika periodā, par kuru tika veikts VID audits - no 2016. līdz 2018.gadam - "Rīgas satiksmes" kapitāla daļu turētājs bija Rīgas mērs Nils Ušakovs (S). Viņš bez konkursa iecēlis valdes locekļus, kas ieņēmuši amatus "Rīgas satiksmē".

Minētajā periodā "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs bija Leons Bemhens.

Valdē no 2013.gada 5.jūlija līdz 2018.gada 13.decembrim darbojās GKR pārstāve, kura kandidēja arī 2009.gada Rīgas domes vēlēšanās, Inese Švekle.

No 2013.gada 5.jūlija līdz 2018.gada 13.decembrim valdē darbojās politisko partiju apvienība "Saskaņas Centrs", GKR deputāta amata kandidāts 2013.gada vēlēšanās Andrejs Požarnovs.

Viņš no GKR satelītpartijas "Gods kalpot mūsu Latvijai" tika ievēlēts Baldones novada domē un īsu laiku bija arī Baldones mērs. Viņš ziedojis GKR 5500 eiro

Šajā pašā laikā valdē darbojās arī "Saskaņas" biedre, Jūrmalas domes deputāte Larisa Loskutova, kura savai partijai ziedojusi 19 124 eiro.

No 2015.gada 24.septembra līdz 2016.gada 30.oktobrim uzņēmuma valdē strādāja Irina Feldmane.

Savukārt no 2016.gada 30.oktobra līdz 2018.gada 13.decembrim valdē darbojās Emīls Jakrins, kuru Ušakovs savulaik iecēla par Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītāju, bet 2019.gada 23.decembrī Rīgas domes priekšsēdētāja vietniece Anna Vladova (S) viņu iecēla par Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktora pienākuma izpildītāju. 2020.gada Rīgas domes ārkārtas vēlēšanās Jakrins startēja no "Saskaņas" saraksta, bet netika ievēlēts.

Minētajā periodā "Rīgas satiksmes" valdē darbojās vēl trīs amatpersonas - Anrijs Matīss, Edmunds Zivtiņš un Jānis Geduševs, taču viņu darbošanās bija ļoti neilga un ar VID audita periodu viņu darbībai sakrīt tikai divas nedēļas 2018.gada nogalē.

Kā šodien preses konferencē informēja Lange, tuvākajā laikā tiks sasaukta "Rīgas satiksmes" kapitāla daļu turētāja sanāksme, lai lemtu par tālāko rīcību, izvērtējot bijušo uzņēmuma amatpersonu atbildību un iespējamo vēršanos tiesā.

Viņš atzina, ka vēl ir pāragri spriest, vai tiesā uzņēmumu varētu pārstāvēt pašvaldības jurist vai tiks meklēta palīdzība ārpakalpojumā. Taču Lange atzina, ka zaudētā summa ir liela un, spriežot pēc lietas apjoma, viņaprāt, varētu tikt izmantos ārpakalpojums.

Kā ziņots, VID pēc audita pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmumam "Rīgas satiksme" uzrēķināja 13 822 552 eiro sodu par fiktīviem darījumiem ar tās meitasfirmu SIA "Rīgas karte" un uzņēmumu SIA "Alkom-Trans", iepriekš vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

VID uzskata, ka "Rīgas satiksme" un tās darījuma partneri ir piedalījušies nodokļu slēpšanas shēmās, kas valsts budžetam radījušas ievērojamus zaudējumus.

Ierosināti arī divi kriminālprocesi - tos sākusi VID Finanšu un muitas policija un Korupcijas apkarošanas un novēršanas birojs (KNAB).

"Rīgas satiksmes" apgrozījums 2021.gada deviņos mēnešos bija 120,220 miljoni eiro, kas ir par 11,1% mazāk nekā pirms gada attiecīgajā periodā, savukārt kompānijas peļņa veidoja 5,694 miljonus eiro, kas ir par 27,7% mazāk nekā attiecīgā periodā pērn.

"Rīgas satiksme" dibināta 2003.gadā, un tās statuss ir 100% Rīgas pilsētas pašvaldībai piederoša kapitālsabiedrība. "Rīgas satiksmei" pieder kapitāla daļas SIA "Rīgas karte" (51%) un SIA "Rīgas acs" (100%). Patlaban uzņēmumā strādā ap 3800 darbinieku.