foto: Shutterstock
Ar bankas pārskaitījumu labāk nejokot
Sabiedrība
2021. gada 27. augusts, 06:58

Ar bankas pārskaitījumu labāk nejokot

"Likums un Taisnība"

Pārskaitot naudu tuviniekiem, klienti dažkārt mēģina pajokot un maksājuma mērķa lauciņā ieraksta muļķīgu informāciju. Šāda ākstīšanās klientam var radīt liekas raizes, jo banka var maksājumu apturēt.

Banka pastāvīgi seko līdzi klientu veiktajiem pārskaitījumiem, tostarp pievēršot uzmanību maksājumu mērķī norādītajai informācijai. Tas jādara, lai ievērotu principu "Pazīsti savu klientu" un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma un Sankciju likuma prasības.

Sistēma reaģē uz noteiktiem vārdiem

Arī Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieņēmusi noteikumus, kas nosaka finanšu iestāžu rīcību gadījumos, kad pārskaitījumam pievienotā informācija ir nepilnīga vai bezmērķīga.

Jāņem vērā, ka maksājumus caurskata ne tikai sūtītāja banka, bet arī korespondentbankas un saņēmēja banka. Katra maksājumā iesaistītā banka var izvirzīt dažādas prasības informācijai par pārskaitījumu.

Banku sistēmas reaģē uz dažādiem vārdiem maksājumos, piemēram, teroristisku organizāciju nosaukumiem, sankciju sarakstos iekļautām personām vai uzņēmumiem, norādēm par terorisma finansēšanu, citām līdzīgām aktivitātēm.

Joks var paņemt vairākas dienas

Pat ja bankas darbinieki apzinās, ka salīdzinoši neliela apjoma maksājumā dzīvesbiedram minētās frāzes domātas tikai kā joks, šāds maksājums tik un tā jāaptur, jāsazinās ar klientu un jānoskaidro papildu informācija par maksājuma mērķi.

Tādējādi joks var izvērsties par liekiem sarežģījumiem, jo informācijas noskaidrošana var aizņemt pat vairākas dienas. Papildu jautājumi bankai var rasties arī klienta konta izraksta caurskatīšanas laikā, piemēram, ja persona pieteikusies kredītam.

Kā formulēt maksājuma mērķi

Lai pārskaitījumi noritētu maksimāli ātri un bez starpgadījumiem, maksājuma mērķī jānorāda precīza un nepārprotama informācija, kāpēc šis pārskaitījums tiek veikts. Nedrīkst norādīt bezmērķīgu informāciju, piemēram, zīmju virknes xxxxx vai ABCDEFG vai tādas norādes kā "Cits" un "Mans klients".

“Nereti pārskaitījumi tiek aizkavēti, jo maksājuma uzdevumā norādīti neprecīzi maksājuma mērķi, piemēram, vārdu saīsinājumi, abreviatūras, žargonvārdi, kas sakrīt ar starptautisko sankciju sarakstā iekļauto personu vārdiem,” stāsta "Luminor" Finanšu noziegumu novēršanas daļas vadītājs Aleksejs Makarus.

Maksājumu mērķī nevajag norādīt nepatiesu informāciju, jo maksājuma uzdevumus ar tajā norādītajām ziņām var būt nepieciešams iesniegt, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestā, lai aprēķinātu maksājamo nodokli vai saņemtu nodokļu atvieglojumus, tāpat maksājumu uzdevumi var kalpot par pierādījumiem, piemēram, tiesībsargājošo iestāžu veiktā izmeklēšanā vai strīdā ar darījumā iesaistīto pusi.

Anketa jāaizpilda

Ir gadījumi, kad klienti jokojoties norāda, ka saņems ienākumus no, piemēram, dažādām eksotiskām valstīm. Taču šāds joks var radīt grūtības, jo bankai nāksies uzdot jautājumus klientam par to, kā tieši šī sadarbība izpaudīsies.

Latvijas normatīvie akti nosaka finanšu iestādēm pienākumu ievērot principu "Pazīsti savu klientu". Tāpēc banka ik pa laikam lūdz aizpildīt un atjaunināt informāciju datu anketās, aicinot norādīt, kādiem mērķiem klients izmanto bankas pakalpojumus, kurās valstīs saņem ienākumus, sniegt informāciju par savu politisko nozīmību.