foto: Facebook
Latvijas adventistu baznīcas vadība, informējot par mācītāja Ģirta Roznera atstādināšanu no garīdznieka amata, viņa portretu “ietērpa” kriminālā – dzeltenmelnā rāmī.
Latvijas adventistu baznīcas vadība, informējot par mācītāja Ģirta Roznera atstādināšanu no garīdznieka amata, viņa portretu “ietērpa” kriminālā – dzeltenmelnā rāmī.
Sabiedrība

Krimināls dumpis un šķelšanās adventistu baznīcā: no amata nomet populāru mācītāju, draudze atsakās pakļauties bīskapa diktātam

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Otra lielākā Latvijas adventistu draudze – Rīgas 5. draudze atteikusies pakļauties baznīcas vadībai un turpmāk nolēmusi darboties neatkarīgi no centrālās varas. Par iemeslu tam kalpojusi draudzes mācītāja Ģirta Roznera nomešana no amata, viņu apsūdzot “humānismā” un “liberālismā”. Baznīcas vadība par Roznera izdzīšanu no garīdznieku saimes paziņoja, izmantojot visnotaļ “kriminālus simbolus”, kas izraisīja ticīgo protestus.

Krimināls dumpis un šķelšanās adventistu baznīcā: ...

Jauns.lv jau rakstīja, ka pirms mēneša adventistu baznīcu satricināja kārtējais skandāls. Par iemeslu tam kalpoja Nacionālās apvienības priekšlikums mainīt Satversmi, šaurāk definējot ģimenes jēdzienu kā savienību tikai starp vīrieti un sievieti. Septītās dienas adventistu (SDA) Rīgas 5. draudzes mācītājs Ģirts Rozners nostājās pret konservatīvo Latvijas lielāko konfesiju vadītāju vēstuli, kurā pausts atbalsts “tradicionālajām vērtībām”, publiski parakstot Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes mācībspēku sastādīto vēstuli, kurā iebilda pret ģimenes jēdziena sašaurināšanu un Satversmes maiņu.

Tas, pēc visa spriežot, bija pēdējais piliens, lai pieliktu punktu kādreiz Latvijā SDA baznīcā populārā mācītāja “degradēšanā”. Te jāpiebilst, ka vēl pirms dažiem gadiem Rozners ieņēma atbildīgus amatus SDA savienībā – bija tās sekretārs, Literatūras un Komunikāciju nodaļu, kā arī garīgās literatūras izdevniecības “Patmos” vadītājs.

Apvaino Bībeles mācību “humānā” tulkošanā

foto: Vida Press
Kārtējais skandāls satricinājis Latvijas adventistu baznīcu. Turpinās “neērto” mācītāju padzīšana no draudzēm.
Kārtējais skandāls satricinājis Latvijas adventistu baznīcu. Turpinās “neērto” mācītāju padzīšana no draudzēm.

Pēc tam, kad Rozners parakstīja vēstuli, kurā paustais viedoklis neatbilda baznīcas konservatīvās vadības uzskatam, viņu izsauca “uz kafiju” SDA savienībā, kā arī kritizēja Kristīgajā radio. Nu tas viss rezultējies ar Roznera padzīšanu no Latvijas SDA savienības garīdznieku pulka.

Latvijas draudžu savienības (LDS) padome publicējusi paziņojumu, kurā teikts: “LDS padome izsaka neuzticību mācītājam Ģirtam Rozneram, kurā paziņots, ka mācītāja un savienības “pēdējos piecos gados, kopš Rozners uzņēmās kalpošanu Rīgas 5. draudzē un Akas ielas grupā (draudze darbojas Metodistu dievnamā Akas ielā), pozitīvā attieksme samazinājās un pretrunas diemžēl pieauga”. Tādēļ Rozneram tiek anulēta mācītāja apliecība un viņam uzteikts darbs, pamatojoties uz šādiem pieļautajiem pārkāpumiem:

  • Adventistu draudzes tēlam nodarītais kaitējums, atbalstot un izplatot idejas un mācības, kas ir pretrunā draudzes vienotībai un SDA Bībeles pamatmācībām. Vēlme ienest draudzē “plašāku skatījumu”, “mūsdienīgāku izpratni” un “svaigākas atziņas” rezultējās kā Adventistu draudzes Bībeles pamatmācību atmešana un pievēršanās dažādu laikmetu filozofu un eksistenciālistu teoloģiskajiem meklējumiem, Bībelisko pasaules skatījumu aizvietojot ar zinātnisko, ticību – ar šaubām un paklausību Dievam – ar humānisma idejām;
  • Bībeles nemaldīgās autoritātes noliegums;
  • Vēlme turpināt darboties, ignorējot Draudzes kārtību un Vispasaules draudzes organizācijas noteikumus.

“Mēs šajā vēlmē saredzējām tieksmi panākt izmaiņas draudzes mācībā, padarot to pārmērīgi liberālu un iekļaujot Bībeles mācībai un Praviešu Garam neatbilstošas idejas un interpretācijas, un esam sarūgtināti par Ģirta Roznera nevēlēšanos ieklausīties Mācītāju komitejas ieteikumos, lai turpinātu virzīties adventistu mācītāja izaugsmes procesā,” rezumēts LDS paziņojumā.

Kriminālais rāmis

Pamatīgu sašutumu daudzu ticīgo vidū izraisīja LDS “kriminālais simbolisms”, paziņojot par Roznera atstādināšanu. Oficiālajā baznīcas mājas lapā vēstī par mācītāja atlaišanu viņa portrets bija ietverts dzeltenmelnā rāmī. Tas ir tādas lentes krāsās, ar kādām policija norobežo nozieguma vietu. Šīs lentes slēpto kriminālo vēstījumu bija pamanījuši simtiem kristiešu, ne tikai adventisti, bet arī citu konfesiju pārstāvji. Interneta ziņu vietne “Vēstis Adventistiem”, kura viens no redkolēģijas locekļiem ir pazīstamais radiožurnālists Aidis Tomsons, rakstīts:

“Adventistu baznīcas lapā parādījās ziņa par mācītāja Ģirta Roznera atlaišanu. Līdzās tekstam bija Roznera bilde, kas bija ievietota dzeltenmelnā lentes rāmī. Tas izraisīja vairāku cilvēku sašutuma pilnus komentārus. Kā zināms, dzeltenmelnā tiek izmantota kā nožogojošs elements nozieguma vietā.
 
Apmēram pēc stundas rāmis tika noņemts. Tomēr (16. februāra) vakara gaitā zem raksta sāka krāties kritiski komentāri, līdz lapas uzturētājs sāka tos dzēst. Tikmēr vakara gaitā popularitāti ieguva kāda aktivitāte tīmeklī - tie, kas vēlējās paust atbalstu atlaistajam mācītājam, savas profilbildes ierāmējuši dzeltenmelnās lentes rāmī. Turklāt šādā veidā attieksmi pauduši ne tikai adventisti, bet arī citu konfesiju kristieši. 

“Kauns visas Latvijas kristīgās sabiedrības priekšā”

Rīgas 5. draudzes padome arī izplatījusi savu paziņojumu, kurā teikts: “Padome uzskata, ka veids, kādā notikusi mācītāja atlaišana, ir klaji diskriminējošs un neatbilstošs Darba likumam, ir pārkāptas Darba likuma aizliedzošās normas (9. un 29.pants; tostarp “aizliegts sodīt darbinieku vai citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka darbinieks darba tiesisko attiecību ietvaros pieļaujamā veidā izmanto savas tiesības” un “atšķirīgas attieksmes aizliegums”).

Sakarā ar visu augstāk minēto tālākās dialoga iespējas, acīmredzot, ir izsmeltas, un tāpēc ir pieņemts lēmums izteikt Septītās dienas adventistu Latvijas draudžu savienībai Rīgas 5. draudzes protestu, kas izpaudīsies kā turpmāka nepakļaušanās jebkādam Savienības mēģinājumam nozīmēt Rīgas 5. draudzei citu mācītāju. Rīgas 5. draudze pati organizēs savu garīgās kalpošanas darbu un pati finansēs savu mācītāju”.

Tāpat, aizstāvot atlaisto mācītāju, draudzes padome informē, ka Roznera “publiski parakstītajos dokumentos nav neviena vārda, kas nebūtu saskaņā ar Adventistu Baznīcas oficiālo viedokli”, “mācītājs nekādā veidā nav kaitējis Baznīcas tēlam. Mūsuprāt, daudz lielāku negatīvu rezonansi rada Savienības padomes pieņemtais lēmums šajā sakarā mācītāju atlaist no darba”.

“Mums ir kauns visas Latvijas kristīgās sabiedrības priekšā par pašreizējo Adventistu Baznīcas vadības uzņemto kursu.

Uzskatām, ka nodēvējot mācītāja reizēm pausto pamatoto kritiku Adventistu Baznīcai Latvijā par “negatīvu attieksmi un neuzticēšanos pret SDA” un nodēvējot to par Darba līguma pārkāpumu, skaidri demonstrē autoritatīvu vadības stilu, kas nevēlas ieklausīties kritikā. Bezierunu paklausības pieprasīšana no saviem padotajiem ir vadības stils, kas raksturīgs ideoloģiskām hierarhijām, kur sistēma tiek vērtēta augstāk par cilvēku,” rezumē draudzes padome.

Mācītājs Rozners: “Esmu pārsteigts!”

Mācītājs Ģirts Rozners “Facebook” izsaka pateicību visiem saviem atbalstītājiem: “Esmu ļoti pateicīgs par milzīgo atbalstu, ko šajās dienās piedzīvoju saistībā ar ziņu par manu atlaišanu no darba Adventistu Baznīcā. Esmu tiešām pārsteigts par tik daudziem pozitīviem un labiem vārdiem, ko saņemu, saistībā ar manu līdzšinējo darbošanos. Gan draudzes locekļi, gan nu jau bijušie kolēģi adventistu baznīcā, gan arī garīdznieki no citām konfesijām iedrošina, uzmundrina un piedāvā palīdzību. Tas pavisam reālā veidā pārvērš skumjas priekā un ir tik stiprinoši! Es arī priecājos, ka Rīgas 5. draudze ir vienota un spēj runāt tik atklātu un godīgu valodu.
 

Šī tiešām ir krīze, kuru daudzi paredzējām, tomēr nespējām no tās izvairīties sirdsapziņas un ticības brīvības dēļ. Tas ir sens novērojums – jo vairāk mēs radām doktrīnas un jo vairāk to skaidrojumus padarām par likumiem, jo grūtāk mums ir par kaut ko vienoties. Tad nonākam pie absurda, ka radīšanas stāsta metaforiska skaidrošana tiek nosaukta par prettiesisku rīcību. Protams, cilvēki nespēj palikt vienaldzīgi – daži ir sadusmojušies, daži bēdājas, daži joko. Arī man šajās dienās rūpes un satraukums mijās ar smaidu. Tas viss ir ļoti saprotami un cilvēciski. Bet es domāju – kā visā šajā emociju daudzveidībā, kas noteikti ir jāizdzīvo, saglabāt līdzsvaru un turpināt iet Jēzus pēdās?

Mēs tik dažādi lasām Bībeli un patiesībā arī tik dažādi uztveram un domājam par Jēzu, tomēr svarīgi ir atcerēties viņa vārdus: “Es esmu lēnprātīgs un no sirds pazemīgs.” Viņa attieksme pret cilvēkiem liek mums pārdomāt to, kādi esam mēs paši. Viņš spēja iziet cauri vislielākajai krīzei savā dzīvē, nevienu neievainojot un nevienu neatgrūžot. Viņa saikne ar mūžīgo Tēvu un dzīvības Garu ir tiešām atdarināšanas vērta! Lai tas ir mūsu vadmotīvs šajās dienās, kamēr meklējam izeju saglabāt to, ko kopīgi esam uzcēluši”.

Skandalozie adventisti

Pēdējos gados adventistu baznīcu satricinājuši vairāki skandāli, kuru rezultātā no draudzēm padzīti vai aizgājuši vismaz divi adventistu vidē (protams, tās liberālākajā  spārnā) populāri mācītāji:

Bijušais ilggadējais adventistu mācītājs un kādreizējais adventistu Baltijas ūnijas sekretārs Guntis Bukalders no Latvijas adventistu baznīcas mācītāju rindām izstājās 2019. gada Ziemassvētku laikā. Bukalders skaidroja, ka Baznīca kā organizācija viņam bija izteikusi neuzticību, un turpmāka kalpošana draudzē vairs nebija iespējama. Turklāt toreiz nebija pirmā reize, kad viņš izjuta klaji negatīvu attieksmi.

Pirms dažiem gadiem, kad viņu šokēja Centra draudzes attieksme pret tās mācītāju Ivo Rodertu, kas noveda pie mācītāja atlaišanas no darba, viņš vēlējies pārcelt savu draudzes piederību no Centra draudzes uz Rīgas 5. draudzi, bet Centra draudze nevēlējusies viņu atlaist, tā vietā cenšoties viņu izslēgt no draudzes.

Tāpat viņam esot skumji redzēt to virzienu, kādā šobrīd dodas adventistu Baznīca gan Latvijā, gan pasaules līmenī: „Draudze arvien vairāk zaudē izpratni par evaņģēliju un atgriežas pie harizmātiska fundamentālisma un legālisma - ļoti burtiskas Bībeles teksta izpratnes, skaļām lozungu frāzēm, manipulatīvām lūgšanu ķēdēm un pie “ko ēdīsim, ko dzersim, ar ko ģērbsimies?” Diemžēl tas ir kas pilnīgi pretējs Evaņģēlija vēstij”.

Trešais viņam sāpīgs jautājums esot vadības attieksme pret saviem darbiniekiem. Kā piemēru viņš minēja Baznīcas attieksmi pret sievietēm mācītājām. Runa nav tikai par aizliegumu ordinēt sievietes. Viņam sāpot sirds arī par vadības attieksmi jau pret darbā pieņemtajām mācītājām.

* Savukārt 2015. gadā adventistu baznīcu satricināja skandāls, kad no tās patrieca Centra draudzes mācītāju Ivo Rodertu, kura viens no lielākajiem grēkiem bija „Līvu” „sātaniskās” dziesmas „Eglīte” atskaņošana draudzes Ziemassvētku pasākumā. Viņš emigrēja uz Angliju, sāka remontēt mājas un nu nedomā par garīdznieka karjeras turpināšanu.

* Tāpat 2016. gadā baznīcas oficioza “Adventes Vēstnesis” rediģēšanu pameta pazīstamais radiožurnālists Aidis Tomsons, kurš izveidoja neatkarīgu interneta platformu “Vēstis Adventistiem”. Tādejādi Tomsons protestēja pret Roderta padzīšanu no draudzes gana amata.